کد خبر : 4018

عدم کشش بازار و بازگشت قیمت ها

20130527123904_Deflation

پتروتحلیل- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی امروز متاثر از انتشار اخباری در خصوص افزایش ۲۰ تا ۳۰ تومانی نرخ پایه برخی از محصولات پلیمری برای عرضه در روز دوشنبه با افزایش قیمت روبه رو بود. از این رو در ابتدای مبادلات بیش از روزهای گذشته در بازار پتروشیمی خریدار وجود داشت و فروشندگان که انتظار افزایش قیمت ها را بیش از این داشتند از فروش کالاهای خود صرفنظر کردند. البته در اواسط روز روند بازار کاملا تغییر کرد و با توجه به عدم کشش در بازار و افزایش قیمت ها، خریداران حاضر به خرید محصولات پتروشیمی نبودند.

با این حال برخی از معامله گران معتقدند؛ بازار کشش افزایش قیمت ها را بیش از این ندارد، این در حالی است که در روزهای اخیر رکود هم در بازار معاملات را به شدت کاهش داده، از سوی دیگر با وجود انتظار برای برگزاری تحلیف روحانی و مشخص شدن روند قیمت ها در بازار ارز بیشتر معامله گران انتظار افزایش تحرک را در بازار پتروشیمی ندارند. البته در این روز روند رو به رشد قیمت برخی از محصولات پلیمری مانند پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ سبب شد تا در بازار داخل تاجران در ابتدای مبادلات قیمت این کالا را تا ۵ هزار و ۲۷۰ تومان بالا ببرند، اما در اواسط روز نرخ آن به ۵ هزار و ۲۱۰ تومان در هر کیلو تقلیل یافت. به گفته پناهی، تاجر بازار پتروشیمی عدم کشش در بازار داخل امروز سبب شد تا تاجرانی که کالاهای خود را افزایش نرخ داده بودند، با توجه به نبود خریدار در بازار نرخ های خود را کاهش دهند.

به گفته وی احتمال دارد عرضه های روز دوشنبه هم با وجود عدم کشش در بازار داخل با استقبال خوبی روبه رو نباشد، با این حال برخی از محصولات پلیمری مانند پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن های سبک و سنگین و پی وی سی هم در بازارهای جهانی تغییر قیمتی نداشتند و به نظر می رسد که در معاملات روز دوشنبه هم با استقبال خوبی همراه نباشند. این در حالی است که برخی از معامله گران هم در شرایط رکود با توجه به کف قیمتی برخی از محصولات در بورس کالا و به امید افزایش قیمت ها در آینده ای نزدیک حاضر به خرید آنها می شوند.

در همین حال در شرایط فعلی با توجه به رکود ادامه دار در بازار پتروشیمی و خریدهای روزانه مصرف کنندگان واقعی به نظر نمی رسد که بازار پتروشیمی با شرایط متفاوتی نسبت به روزهای گذشته روبه رو شود. البته در این روز برخی از معامله گران به نرخ های اعلامی از سوی تاجران اطمینان نداشته و قیمت ها را دقیق و مشخص نمی دانستند، به اعتقاد این گروه قیمت های دقیق بعد از مبادلات روز دوشنبه بورس کالا مشخص خواهد شد.

ارسال نظر