کد خبر : 33069

سقوط قیمت نفت

سقوط قیمت نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام طی معاملات روز گذشته افت شدیدی را تجربه نمود به طوریکه WTI به پایین ترین سطح دوازده سال و نیم اخیر رسید.

تازه ترین گزارشهای آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و افت بازار سهام به این نتیجه منجر شد. IEA اعلام کرد که بازارهای جهانی همچنان اشباع از نفتی است که تقاضایی برای آن وجود ندارد و مازاد عرضه در سال ۲۰۱۶ نیز تداوم خواهد یافت چرا که کاهش تولید نفت آمریکا زمان بر است و احتمال اینکه اوپک نیز از تولید خود کاسته و یا با سایر تولیدکنندگان تعامل نماید، وجود ندارد.

بنابراین شاهد خواهیم بود که نفت بیشتری در سال جاری ذخیره سازی شود. این گزارش می افزاید؛ انتظار نمی رود که تقاضای جهانی نفت آنقدر سریع رشد کند که مازاد عرضه را بتواند جذب نماید. IEA رشد تقاضای نفت را در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱/۱۷ میلیون بشکه در روز برآورد نموده و این در حالیست که این رشد را برای سال ۲۰۱۵ به میزان ۱/۶ میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود. به علاوه پیش بینی می کند که تقاضا برای نفت اوپک در سال جاری به میزان ۳۱/۷ میلیون بشکه در روز باشد که بدین ترتیب تقاضا برای نفت اوپک را نسبت به گزارش قبلی ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

لازم به ذکر است که تولید اوپک در ماه ژانویه ۳۲/۶۳ میلیون بشکه در روز بوده است. آژانس مازاد عرضه نفت را برای سه ماهه اول سال جاری ۲ میلیون بشکه در روز، برای سه ماهه دوم ۱/۵ میلیون بشکه در روز و برای شش ماهه دوم سال ۲۰۱۶ روزانه ۳۰۰ هزار بشکه تخمین زده است. IEA اعلام کرده همان قدر که به برخی از پیش‌بینی‌های افراطی که می‌گویند قیمت نفت تا بشکه‌ای زیر ۱۰ دلار هم سقوط خواهد کرد اعتقاد ندارد همان قدر هم سخت است که میزان افزایش یا کاهش قیمت نفت را در سال جدید میلادی بتوان تخمین زد. علاوه بر آن، اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز طی گزارشی در روز سه شنبه اعلام کرد که تولید نفت ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ روزانه ۷۴۰ هزار بشکه کمتر شده و به ۸/۶۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. EIA پیشتر تخمین کاهش ۷۰۰ هزار بشکه در روز را برای تولید تخمین زده و اعلام کرده بود که تولید نفت این کشور به ۸/۷۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. البته در این گزارش آمده که همزمان تقاضای ایالات متحده برای نفت نیز کمتر خواهد شد. آخرین پیش بینی EIA از متوسط قیمت دو نفت خام WTI و برنت در سال جاری به ترتیب ۳۷/۵۹ و ۳۷/۵۲ دلار در هر بشکه می باشد. در همین راستا، شرکت ویتول نیز رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را یک میلیون بشکه در روز پیش بینی نموده و در این ضمن اعلام کرد؛ بعید است که بتوانیم به این سطح پایین قیمت اتکا کنیم به این منظور که تقاضای فزاینده به دنبال داشته باشد. عوامل بنیادین بازار تغییری نکرده، مازاد عرضه کماکان وجود داشته و اگر افزایش قیمتی هم مشاهده شود، روند پایدار و باثباتی ندارد. به علاوه، هیچ نشانی از همکاری میان تولیدکنندگان عضو اوپک و غیر عضو نیزبه چشم نمی خورد. لازم به ذکر است که انجمن نفت آمریکا (API) نیز خبر داد که ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به پنجم فوریه ۲/۴ میلیون بشکه افزایش یافته و همچنین بر موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب ۳/۱ و ۱/۷ میلیون بشکه افزوده شده است. مجموعه عوامل فوق سبب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل طی دادوستد روز نهم فوریه ۲/۵۶ دلار (۷/۸ درصد) کاهش یافته و در سطح هر بشکه ۳۰/۳۲ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس ۱/۷۵ دلار (۵/۹ درصد) تقلیل یافته و به بشکه ای ۲۷/۹۴ دلار برسد. این نفت خام طی چهار روز آخر معاملات خود ۱۳ درصد کاهش بها را تجربه نموده است.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-9feb

در آخر شایان ذکر است که عراق قیمت رسمی فروش نفت خام بصره خود را برای ماه مارس اعلام کرد که بر اساس آن قیمت نفت سبک بصره را با ۲۰ سنت کاهش نسبت به ماه فوریه ۲/۶۰- دلار در هر بشکه نسبت به میانگین دبی و عمان و نفت سنگین بصره را ۶/۳۰- دلار نسبت به شاخص مذکور ارزیابی کرده است. همچنین شرکت ملی نفت کویت خبر از افزایش تولید نفت خود به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز تا سه ماهه سوم سال جاری داده است.

ارسال نظر