کد خبر : 33039

پیش بینی های چینی از بازار نفت تا ۱۰ سال آینده

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی دادوستد روز دوشنبه هشتم فوریه نزدیک به ۴ درصد کاهش نشان داده و بدین ترتیب طی سه روز آخر معاملات ۸ درصد تقلیل یافت. پس از آنکه امیدواری معامله گران نسبت به امکان حصول توافق میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ نفت دنیا برای کاهش تولید کمرنگ شد، بار دیگر تمامی توجه دست اندرکاران بازار نفت معطوف حجم انبوه عرضه نفت شده و تأثیر منفی خود را بر قیمت بر جای گذاشت به طوریکه قیمت نفت خام WTI بار دیگر کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه شد.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان پس از دیدار با وزیر نفت ونزوئلا گفت که وی مذاکرات موفقی با همتای ونزوئلایی خود درباره راههای همکاری با سایر تولیدکنندگان به منظور تثبیت بازار نفت داشته است، اما وی اشاره ای نکرد که تولیدکنندگان برای تقویت قیمت ها باید چه اقداماتی را در پیش بگیرند. وی فضای دیدار و نشست با ال پینو را مثبت ارزیابی کرد. یک تحلیل گر در این خصوص اظهار داشت؛ وزیر نفت عربستان مذاکرات را موفق دانست اما آیا موفق به معنی تولید کمتر است؟ وی افزود که بازار این تصور را حداقل در شرایط کنونی ندارد. با این وجود آنچه که کارشناسان از سفرهای ال پینو به کشورهای تولیدکننده نفت دریافتند، اینست که هیچ نشانه محسوسی مبنی بر قطعیت برگزاری نشست اضطراری اوپک با حضور تولیدکنندگان غیرعضو وجود ندارد.

بنابراین احتمال برای کاهش تولید در کوتاه مدت نبوده و نگرانی برای ادامه مازاد عرضه تشدید شد. این در حالیست که موج خوش بینی نسبت به ایجاد توافق میان روسیه, عربستان، ایران و چندی دیگر از کشورهای منطقه با ونزوئلا موجب شد تا طی دو هفته اخیر بر قیمت نفت افزوده گردد. البته عامل دیگری که مانع کاهش تولید علیرغم روند نزولی قیمت می گردد، مربوط به افزایش کارآیی فنی است بدین ترتیب که تولید نفت به ازای هر دکل بالاتر رفته و با اینکه از تعداد دکلهای حفاری فعال بسیار کاسته شده اما تولید نفت ایالات متحده در سطح ۹/۲ میلیون بشکه در روز باقی مانده است. پایداری این وضعیت است منجر شده تا کارشناسان مورگان استانلی پیش بینی نمایند که روند مازاد عرضه تا نیمه سال ۲۰۱۷ ادامه یابد. این شرایط موجب شدند تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس ۱/۲۰ دلار (۳/۹ درصد) کاهش یافته و به هر بشکه ۲۹/۶۹ دلار برسد. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل ۱/۱۸ دلار (۳/۵ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۳۲/۸۸ دلار به تثبیت برسد. کاهش شدید قیمت نفت در روز گذشته به پایین آمدن ارزش سهام شرکتهای وابسته به نفت و تکنولوژیهای مربوطه در وال استریت شده و شاخص S&P نیز افت ۱/۴۵ درصدی داشت. با این وجود، بانک مریل لینچ در گزارشی آورده که قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ در محدوده ۷۵-۵۵ دلار بوده و سطح پایین قیمت در حال حاضر موجب می شود که اوپک تا سال ۲۰۲۰ از تولید خود ۴/۸ میلیون بشکه در روز بکاهد. شرکت ویتول نیز بر اساس بررسی های خود اعلام کرده، به دلیل کند شدن رشد اقتصادی چین، قیمت نفت تا ده سال آینده همچنان سیر نزولی را طی خواهد کرد. احتمال دارد که طی ده سال آینده، قیمت نفت نوساناتی را تجربه کند، به طوری که میانگین آن ۵۰ دلار به ازای هر بشکه باشد. وی قیمت سه رقمی نفت را یک رویا برای کشورهای تولیدکننده تلقی کرد. بانک بارکلی اعلام کرد؛ تقاضای نفت در آمریکا و چین رو به افت بوده و تمایل و چرخش آن در جهت بدتر شدن است. تقاضای آمریکا برای فرآورده های نفتی در ژانویه سال جاری ۳/۹ درصد کمتر از ژانویه ۲۰۱۵ بود. در چین نیز این روند نزولی مشهود است که ضعف تدریجی عوامل بنیادین بیشتر مشهود می شود.

روند قیمت نفت خامهاش شاخص بازار جهانی نفت

oil-8feb

ارسال نظر