کد خبر : 32925

نوسانات شدید نفتی

پتروتحلیل- بازار جهانی نفت خام در روز جمعه تحت تأثیر عوامل مختلفی بود، به طوریکه تردید در خصوص نتیجه گفتگوهای وزیر نفت ونزوئلا با مقامات کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک، کاهش تعداد دکلهای حفاری نفتی در آمریکا، افزایش قابل توجه ذخیره سازی نفت ایالات متحده و افزایش ارزش دلار سبب نوسانات شدید برای قیمت نفت شده اما در نهایت برآیند این عوامل منجر به کاهش بهای نفت خام شده و حتی قیمت در طول هفته گذشته را نیز (پس از دو هفته افزایش) نزولی ساخت.

توجه سرمایه گذاران بازار نفت در هفته گذشته به سفرهای پی در پی وزیر نفت ونزوئلا به کشورهای تولیدکننده معطوف شده و گفتگوهای وی با مقامات کشورهای قطر، عمان، روسیه و عربستان از خبرهای مهم و تأثیرگذار بر بازار محسوب می شود. کاهش قیمت نفت پیش از دیدار وزرای نفت عربستان و ونزوئلا رخ داد، اما با این وجود وزیر نفت ونزوئلا از موافقت شش کشور تولید‌کننده با برگزاری یک نشست فوق‌العاده میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک خبرداد و گفت: ایران، عراق، عمان، روسیه و برخی دیگر با برگزاری این نشست موافقت کرده‌اند. اما حساسیت معامله گران بیشتر متوجه اظهار تمایل و یا بی میلی علی النعیمی نسبت به برگزاری این نشست و تلاش این کشورها برای ایجاد ثبات و تعادل در بازار نفت است چرا که بارها اعلام کرده بود که بازار بایستی خود به تعادل برسد. خبر مهمی که قیمت نفت در معاملات روز جمعه را تحت تأثیر خود قرار داد، گزارش اشتغال در ایالات متحده طی ماه ژانویه بود که نشان می داد نرخ بیکاری در ماه مورد اشاره ۰/۱ درصد تقلیل یافته و به ۴/۹ درصد رسیده که پایین ترین نرخ از فوریه ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می گردد. همچنین ۱۵۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که البته کمتر از پیش بینی های انجام شده در این خصوص یعنی ۱۹۰ هزار واحد بوده است. در این ضمن نرخ دستمزد نیز افزایش فراتر از انتظار داشته است. این خبر گمانه زنی ها را در زمینه افزایش بعدی نرخ بهره بیشتر نموده و موجب افزایش ۰/۶ درصدی شاخص دلار شد که به تبع آن تأثیر منفی بر قیمت نفت بر جای گذاشت. به علاوه، مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes اعلام کرد که در هفته منتهی به پنجم فوریه تعداد ۳۱ دکل حفاری نفتی دیگر غیرفعال شده و مجموع آنها به ۴۶۷ واحد رسیده است. این خبر توانست تا حدودی مانع از کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت شود اما در نهایت همانطور که در بالا اشاره شد، برآیند عوامل فوق سبب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس طی دادوستد روز پنجم فوریه ۸۳ سنت (۲/۶ درصد) تقلیل یافته و در سطح هر بشکه ۳۰/۸۹ دلار به تثبیت برسد. این نفت خام در طول هفته گذشته کاهش قیمت ۱/۸ درصدی را تجربه نمود. در این روز قیمت تثبیتی WTI تحویلی ماه آوریل ۱/۸۳ دلار در هر بشکه بیشتر از ماه مارس بود که حاکی از ساختار کانتانگوی عمیق برای آن بوده و بیشترین فاصله قیمتی برای ده ماه اخیر محسوب می گردید. لازم به ذکر است که آخرین گزارش هفتگی EIA نقش مهمی در این امر داشت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه خبر از افزایش ۷/۸ میلیون بشکه ای موجودی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه داد.

روند تغییر و شدت ساختار کانتانگوی نفت خام WTI طی ده ماه گذشته

oil-5feb

همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل ۴۰ سنت (۱/۲ درصد) کاهش یافته و به بشکه ای ۳۴/۰۶ دلار رسید. برنت نیز در هفته گذشته کاهش دو درصدی قیمت را داشت. قیمت نفت خام در دو هفته آخر ژانویه با ۱۴ درصد افزایش روبرو شد اما با اینحال از ابتدای سال جاری ۱۶ درصد کاهش نشان داده است که بخشی از آن به علت قطعیت یافتن افزایش صادرات نفت خام ایران بوده و کارشناسان مورگان استانلی نیز می گویند که ایجاد توازن در بازار نفت تا اواسط سال ۲۰۱۷ محقق نمی گردد. وزیر نفت ایران نیز اعلام کرد که قرارداد فروش نفت به شرکت توتال به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز به امضا رسیده و شرکتهای ENI و Saras نیز متقاضی خرید به ترتیب ۱۰۰ و ۷۰-۶۰ هزار بشکه در روز از نفت خام ایران می باشند که قراردادهای مربوط به آنها پس از سفر مقامات این دو شرکت به ایران نهایی خواهد شد.

ارسال نظر