کد خبر : 32891

نتایج ناراضی کننده غول های پتروشیمی

نتایج ناراضی کننده غول های پتروشیمی

پتروتحلیل- بحث های اخیر در مورد احتمال کاهش عرضه نفت خام با هماهنگی روسیه و اوپک و گمانه زنی ها در مورد چراغ سبز عربستان سعودی به این برنامه در هفته اخیر به افزایش قیمت های نفت خام به ۳۳ تا ۳۴ دلار در هر بشکه منجر شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این وجود، این روندصعودی قیمت ها کوتاه مدت بود زیرا برنامه کاهش تولید نفت در این هفته به ثمر نرسید. به گفته Goldman Sachs چنین حرکتی بسیار غیر محتمل بود و با توجه به اینکه افزایش قیمت ها موجب فعالیت مجدد چاه های نفت تعطیل شده ایالات متحده خواهد شد، این اَمر به اعضای اوپک کمکی نخواهد کرد.

نگرانی ها در بین اعضای اوپک در مورد میزان عرضه نفت مخصوصا پس از لغو تحریم های ایران افزایش یافته است. تولید نفت این کشور در ماه ژانویه رشد بسیار زیادی داشته است. به گزارش رسانه های محلی ایران تمایلی به محدود کردن عرضه نفت ندارد، زیرا این کشور می خواهد سهم خود از بازار را مجدداً بدست بیاورد و احساس می کند که مزایای لغو تحریم ها پایین بودن قیمت نفت را خنثی می کند. در حالیکه میزان تولید نفت در سطح جهان به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و معامله کنندگان از خود سوال می کنند آیا قیمت های نفت خام بالای رقم ۳۰ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند و یا به پایین تر از این مرز سقوط می کند، بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ صنایع پتروشیمی گزارشات مالی ناراضی کنندۀ خود را منتشر کردند.

زیان شرکت Chevron برای اولین بار در ۱۳ سال اخیر قابل توجه ترین خبر بود. به گزارش رسانه های محلی، افزایش عرضه نفت خام خلیج فارس و میدان های نفت شِل در آمریکای شمالی به سقوط قیمت ها منجر شده و باعث شد این شرکت ارزش میدان های خود را کاهش دهد. زیان شرکت Chevron در سه ماهۀ چهارم سال ۲۰۱۵، ۵۸۸ میلیون دلار بوده در حالیکه در سه ماهۀ چهارم سال ۲۰۱۴، این شرکت سود ۵/۳ میلیارد دلاری را تجربه کرده است. طبق گزارشات به دلایل مشابه سود شرکت BP نیز با کاهش ۹۱ درصدی از رقم ۲۴/۲ میلیارد دلار در سه ماهۀ چهارم سال ۲۰۱۴ به ۱۹۶ میلیون دلار در سه ماهۀ چهارم ۲۰۱۵ رسیده است. به شکل مشابه سود شرکت Exxon دیگر تولید کننده بزرگ نفتی با کاهش ۵۸ درصدی در سه ماهۀ چهارم سال ۲۰۱۵ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۴، به رقم ۷۸/۲ میلیارد دلار رسیده است.

سود شرکت LyondellBasell نیز در سه ماهۀ پایانی سال گذشته کمتر از انتظار بوده و با کاهش ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابهِ سال ۲۰۱۴، به رقم ۰۷/۷ میلیارد دلار رسیده است. با این وجود، سود سالانۀ این شرکت با رقم ۷۹۵ میلیون دلار افزایش جزئی را تجربه کرده است. به گزارش «پتروتحلیل»، و به گفتۀ مدیر عامل شرکت Total فرانسه پیش از اعلام رسمی گزارشات مالی که ۱۱ فوریه منتشر خواهد شد، انتظار می رود این شرکت نیز سود خالص خود را برای سال ۲۰۱۵، رقم ۱۰ میلیارد دلار اعلام کند که کاهش ۲۰ درصدی را نشان می دهد. شرکت Shell نیز پیش از انتشار گزارش های مالی در ۴ فوریه، در ۲۰ ژانویه به سرمایه گذاران اخطار داد احتمالا سود این شرکت برای سه ماهۀ چهارم سال ۲۰۱۵ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن شاهد کاهش ۴۲ درصدی باشد.

ارسال نظر