کد خبر : 31938

قیمت خوراک پتروشیمی در دستان جهانگیری

پتروتحلیل- با تأیید نهایی از سوی معاون اول رئیس جمهوری قیمت خوراک بزودی اعلام خواهد شد.
وزیر نفت با اعلام این خبر در در نشست اتاق بازرگانی تهران گفت: قیمت خوراک پتروشیمی در وزارت نفت نهایی شده است.
بیژن زنگنه در این نشست که به منظور بررسی مشکلات حوزه انرژی برگزار شد،گفت: با تأیید شدن قیمت، بخش خصوصی بزودی در جریان قیمت خوراک قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که توسعه صنعت پتروشیمی و جذب سرمایه گذاری در این بخش از ضروریات و مورد توجه وزارت نفت است، در واکنش به نگرانی بخش خصوصی درباره قیمت خوراک گفت: من مسئول توسعه این صنعت هستم، نه سود بردن شرکتهای بخش خصوصی که در این زمینه فعالیت می کنند.

وی با بیان این که من تحت فشار عده ای برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی قرار نخواهم گرفت و کوتاه نخواهم آمد، گفت: من به دنبال محبوبیت و زنده باد، مرده باد شنیدن نیستم بلکه می‌خواهم کاری کنم که وجدانم نزد خدا و ملت ایران آسوده باشد. زنگنه با اشاره به این که یک عده خاص به من اصرار می‌کنند تا برای این که سود برخی زیاد شود قیمت خوراک را پایین بیاوریم که این موضوع میسر نخواهد بود، گفت: سود برخی شرکتهای پتروشیمی در سال گذشته بیش از ٣٠ درصد بوده است در حالی که آنها مدعی اند زیانده هستند.وی با بیان این که منافع دو طرف باید در این تصمیم در نظر گرفته شود، گفت : من نمی توانم در این موضوع فقط از یک بخش حمایت کنم و قیمت خوراک را پایین بیاورم؛ اما جالب اینجاست که ما با خصوصی‌ها راحت تر از خصولتی‌ها کار می‌کنیم!

وزیر نفت با اشاره به این که هیچیک از پالایشگاههای کشور به بخش خصوصی واگذار نشده بلکه صرف رد دیون و واگذاری به صورت سهام عدالت شده است، تصریح کرد: میزان بدهی پالایشگاههای کشور تا سال ٩٢ بیش از دهها هزارمیلیارد تومان می شود.زنگنه با بیان این که بابت این بدهی وزارت نفت باید هم اکنون پاسخگو باشد، خاطر نشان کرد: آقای وزیر اقتصاد از ٣۶۵ روز سال ٣۶٠ روز حسابهای ما را می‌بندند،اما باید پرسید این پول کجاست! خورده‌اند، رفت، تمام شد.

وی با تاکید بر این که من تحت فشارها کوتاه نخواهم آمد، با اشاره این که این تصمیم در درازمدت آثار خود را نشان خواهد داد خاطر نشان کرد: در صورت گرفتن یک تصمیم اشتباه، بعدها جامعه می‌گوید این نوع قیمتگذاری غلط بود و نباید چنین تصمیمی گرفته می شد.وزیرنفت هزینه تولید هر مترمکعب گاز در پارس جنوبی را با هزینه‌هایی از جمله حفاری، شیرین‌سازی و بهره‌برداری ١٢ تا ١۵ سنت اعلام کرد و گفت: به این ترتیب دولت بخشی از این هزینه ر ا به عنوان سوبسید پرداخت می کند.زنگنه به ضعیف شدن شرکت ملی نفت اشاره و اظهار کرد: بدهی شرکت ملی نفت ایران هم اکنون ۵٠ میلیارد دلار است.

وزیر نفت در ادامه درباره مدل جدید قراردادهای نفتی که نمایندگان بخش خصوصی تمایل به صحبت درباره آن داشتند، با اشاره به این که در این زمینه خلط موضوع شده است، توضیح داد: شرکتهای پیمانکارعمومی و شرکتهایی که به صورت EPC فعالیت می کنند هم اکنون در کشور وجود دارند و این شرکتها به فراخور، کارهایی از جمله کارهای درون چاهی، حفاری، ساخت تجهیزات و ... را انجام می دهند.

وی با اشاره به این که ما در ایران شرکتی در زمینه اکتشاف و تولید (E&P) نداریم و ضرورت ایجاد چنین شرکتهایی در شرائط حاضر احساس می شود، اظهار کرد: این شرکتها همزمان کار مهندسی مخزن، مدیریت کلان پروژه، و فاینانس را انجام می دهند.زنگنه در واکنش به برخی اظهارنظرها که معتقدند تشکیل این شرکتها به نوعی تضعیف شرکت ملی نفت ایران است، اظهار کرد:اینگونه نیست و تشکیل این شرکتها با محوریت شرکتهای بزگ بین المللی در کنار شرکتهای ایرانی سیاست کلی نظام است.به گفته وی، شرط حضورشرکتهای خارجی در ایران در مدل جدید قراردادهای نفتی تنها سرمایه نیست بلکه شرکتهای ایرانی باید حضور پررنگی در کنار این شرکتها برای انتقال تکنولوژی و آموزش داشته باشند؛ ضمن این که ایران از نیروهای توانمند انسانی نیز برخوردار است.

وزیر نفت در این دیدار صمیمانه حمایت قاطع خود را از بخش خصوصی که در سالهای گذشته تضعیف شده بود اعلام کرد و با اذعان به این که هیچ حمایتی از خصولتی ها انجام نمی شود، گفت: البته این به معنای آسیب رساندن به خصولتی ها نیست و از حقوق آنها هم صیانت می شود.وی با اشاره به این که آنچه درسالهای گذشته اتفاق افتاده خصوصی سازی نبوده است به ذکر نمونه ای اشاره کرد و گفت: همه واحدهای تولید اتانول و آمونیاک از سوی یک نفر در کشور اداره می شود. این افراد بخش خصوصی نیستند، چون با حکم یک وزیر بر سر این کار آمده اند.زنگنه با تاکید بر این که هیچ مخالفتی با خصوصی سازی صنعت نفت ندارم اما از این صنعت دیگر چیزی به غیراز چاههای نفت نمانده که خصوصی سازی شود؛ یادآور شد: البته پالایشگاههای آبادان واراک نیز وجود دارند که در صورت تمایل بخش خصوصی به آنها واگذار خواهد شد؛ البته گفتنی است که این پالایشگاهها سودده نیستند.وزیر نفت سپس به خصوصی سازی اشتباه در صنعت پتروشیمی که ضربات جبران ناپذیری به این صنعت زده اشاره و اظهار کرد: در دنیا همه صنعت پتروشیمی شان را بزرگ می کنند ولی ما صنعتمان را تکه پاره کردیم، برای همین دیگر امکان رقابت ندارد. پتروشیمی ما حتی در قیاس منطقه ای کوچک است. اکنون هم باید با قبول وضع فعلی راه را باز کنیم تا صنعت پتروشیمی ایران بزرگ شود.

زنگنه در ادامه به حضور بخش خصوصی در فروش نفت خام و فرآورده های نفتی اشاره کرد و با بیان این که مخالفتی با حضور آنها ندارد، اظهار کرد: برای فروش نفت و فرآورده ها معتقدم شرکتها باید تقویت شوند و در فروش نفت سهیم شوند اما باید از روش درست و اصولی استفاده کنند نه از روشهایی که در سالهای گذشته برخی از آن استفاده کردند.وی تاکید کرد: وزارت نفت دیگر اجازه تکرار تجربه فروش غیر اصولی و نادرست نفت را نخواهد داد.

وزیر نفت درباره مطالبات پیمانکاران از وزارت نفت با اشاره به این که بیشتر پیمانکاران چیزی از وزارت نفت طلب ندارند، خاطر نشان کرد: ما در بیشتر مواقع بیش از صد در صد پول را به پیمانکاران پرداخت کرده ایم.وی با یادآوری این که پیش از سال ١٣٩٢ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان پول بابت انجام کار نکرده به شرکت صدرا پرداخت شده ، تصریح کرد: سه مقوله قیمت، کیفیت و زمان در پروژه ها بسیار مهم است که هیچکدام هم اکنون در پروژه های ایران رعایت نمی شود.زنگنه در واکنش به برخی اظهارنظرها که می گویند " زنگنه به شرکتهای خارجی بسیارعلاقمند است و علاقه ای به شرکتهای ایرانی برای حضور در پروژه های صنعت نفت ندارد،" به ذکر نمونه ای از کار شرکتهای خارجی و ایرانی در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در حالی که یک شرکت خارجی با هزینه یک میلیارد دلار یک فاز پارس جنوبی را اجرا کرده، این رقم هم اکنون در یک فاز دیگر که توسط پیمانکار داخلی انجام شده، به بیش از ٣ میلیارد دلار رسیده است و کیفیت و زمان هم در آن معنا ندارد.وزیر نفت تاکید کرد: اگر قرار است ما صاحب برند شویم و محصولاتمان را به بازارهای بین المللی صادر کنیم باید حتما با دنیا تعامل داشته باشیم و همانگونه که در اقتصاد مقاومتی آمده، برون زا عمل کنیم.

ارسال نظر