کد خبر : 23004

جهانگیری، پی گیر خوراک ۱۳ سنتی است

mahdavi1

پتروتحلیل- دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی امروز در جمع خبرنگاران از پی گیری حوزه ریاست جمهوری و گروه مشاورین جهانگیری در خصوص نرخ ۱۳ سنتی خوراک پتروشیمی ها خبر داد.

به گزارش «پتروتحلیل» احمد مهدوی گفت: معاون اول رئیس جمهور هم توصیه کرده قیمت گذاری خوراک پتروشیمی باید هر چه زودتر نهایی و تعیین تکلیف شود.

مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه مسولان قبلی و جدید اعتقادات متفاوتی دارند، خاطر نشان کرد: درحالی نرخ خوراک ۱۳ سنتی مربوط به قانون بودجه سال ۹۳ است که این قانون برای سال جاری تنفیذ نشده اما در سال جاری صورت هایی که به شرکت ها ارسال می شود با نرخ ۱۳ سنتی بوده و شرکت ها هم آن را به دلیل نبود مستنداتی در عدم پرداخت، علی الحساب پرداخت کرده اند تا بعد از نهایی شدن قیمت ها از طریق تهاتر یا برگشت یا لحاظ کردن در آینده محاسبه شود.

وی ادامه داد: اگر قانون به درستی اجرا شود، همه برنامه های صنعت برای پسا تحریم عملیاتی می شود اما واقعیت این است صنعت پتروشیمی آنقدر که مسائل داخلی رنج دید از مقوله تحریم ها آسیب ندید. چرا که عامل مهم و اصلی عدم رونق در فضای کسب و کار، تصمیمات عجولانه و آنی و عدم ثبات و امنیت اقتصادی است که موجب وضعیت سخت و پیچیده صنعت پتروشیمی شده است.

وی با اشاره به برتر بودن صنعت پتروشیمی و نقش آن در اقتصاد کشور و اهمیت زمان در این صنعت گفت: در حالی برای تهیه آیین نامه معمولا" سه ماه زمان صرف می شود که به رغم تعیین حداکثر ۶ ماهه برای نهایی کردن آیین نامه نرخ خوراک پتروشیمی ، هنوز موضوع مهم آن یعنی تعیین قیمت با گذشت ۷ ماه نهایی نشده است. بنابراین اگر سرمایه گذاران خارجی خواهان حضور در صنعت باشند نمی دانند قیمت نرخ خوراک که ۶۰ درصد هزینه محصولات را شامل می شود، چقدر است؟

این مقام مسئول با اشاره به صادرات غیر نفتی ۲۰٫۱ میلیارد دلاری در ۵ ماه سال گذشته و ۱۶٫۹ میلیارد دلاری مدت مشابه سال جاری، ادامه داد: در برابر این کاهش حدود ۳ میلیارد دلاری ، صادرات محصولات پتروشیمی از ۵٫۹ میلیارد دلار سال گذشته به ۵٫۷ میلیارد سال جاری رسیده که این کاهش حدود ۲۰۰ میلیون دلاری ناشی از افت قیمت نفت بوده اما حجم صادرات از نظر حجم ۳۵ درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر سهم ۲۹ درصدی محصولات پتروشیمی به ۳۳٫۸ درصد رشد کرده است.

وی با بیان اینکه حاشیه سود شرکت های پتروشیمی مصرف کننده گاز مایع ۵ و حداکثر ۱۵ درصد صنعت بوده و این موضوع باعث افزایش ظلم بیشتر به این شرکت ها و نامه نگاری سهامداران و انجمن با رئیس جمهور و سایر مسئولان شده ، ادامه داد : درحالی آیین نامه ابلاغی خالی از اعلام قیمت گذاری و بی توجه به فرمول و تخفیفات است که رقیب ما در منطقه یعنی شرکت سابیک عربستان از تخفیف ۳۰ درصدی برخوردار بوده و در جذب سرمایه گذاران خارجی و فروش سهام موفق است اما تخفیف صنعت برتر کشور تنها ۵ درصد است.

در این نشست همچنین قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی در خصوص نرخ ۸ سنتی خوراک گفت : عامل مهم این قیمت ناشی از محاسبه میانگین موزون قیمت های صادراتی و وارداتی و همچنین یک نشریه معتبر جهانی است که بیشتر از ۸ سنت نیست.

فیروز کریمایی خاطر نشان کرد: علاوه بر این در حالی قطر قیمت خوراک را حدود ۴٫۳ سنت تعیین کرده که میانگین موزون منطقه خلیج فارس هم ۵ تا ۶ سنت است.

به گفته کریمایی قیمت ۸ سنتی خوراک بر اساس صادرات ۱۰ میلیون متر مکعبی به ترکیه ، مصارف ۱۰۰ متر مکعبی صنعتی و شرکتی و ۵۰ میلیون مترمکعبی مصرف خانگی و تجاری است

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته در رابطه با موضوع قیمت خوراک هم از رئیس سازمان بورس درخواست تا با توجه به نهایی شدن قیمت ، شرکت های پتروشیمی بودجه ۹۴ را با تاخیر ارایه دهند که به دلیل لزوم رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه امکان پذیر نشد.

ارسال نظر