کد خبر : 19203

پیش نویس نرخ گذاری خوراک روی میز کمیسیون اقتصادی

یک مقام مسئول از عدم ابلاغ فرمول جدید قیمت گذاری خوراک مجتمع های پتروشیمی تا این لحظه با وجود سپری شدن فرصت زمانی در نظر گرفته شده برای بررسی ها خبر داد.

احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی در گفت‌وگو با فارس گفت: با برگزاری یکسری جلسات در ماههای گذشته فعالان و اعضای انجمن کارفرمایان پتروشیمی اقدام به ارایه نظرات و پیشنهادات خود به دولت کردند که تجمیع آن نگارش پیش نویس مشخصی برای تعیین فرمول قیمت گذاری خوراک گاز و مایع مجتمع‌های پتروشمی بود.

وی افزود: در این فرمول با بیان اینکه نرخ مشخصی ازایه نشده، اما نحوه محاسبه فرمول بر مبنای وزن ۳ ضریب مشخص تعیین می شود. در عین حال حاشیه سود تعیین شده و نحوه فعالیت و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی نیز یکی از مولفه های تاثیر گذار در اینم فرمول قیمت گذاری است . از طرفی میزان رقابت پذیری و حضور در بازار های جهانی پتروشیمی ها در تعیین ضرایب قیمت گذاری بی تاثیر نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا این لحظه از تصمیم دولت برای ابلاغ آیین نامه اجرایی فرمول قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها خبری در دسترس نیست، عنوان کرد: با وجود آنکه به طور معمول مجلس برای تعیین آیین نامه های اجرایی مصوب دولت فرصت سه ماهه تعیین می کند، اما به دلایل نا معلوم برای نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها فرصت ۶ ماهه تعیین شده است. این در حالی است که با وجود پایان این دوره زمانی، هنوز پیش نویس نرخ گذاری خوراک روی میز کمیسیون اقتصادی دولت باقی مانده است.

تا کنون نیز با وجود نامه نگاری های بسیار به معاونت اول ریاست جمهور هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده وهمچنان فعهالان این صنعت و سهامداران آنها با ابهام در صورت های مالی مواجه هستند.

نرخ خوراک گاز در اغلب بودجه های برآوردی مجتمع های پتروشیمی به ازای هر متر مکعب ۸ سنت پیش بینی شده، در حالی که این نرخ در بودجه امسال کشور مبلغ ۱۳ سنت تعیین شده است.

ارسال نظر