کد خبر : 29571

زنگنه: صادرات میعانات گازی ایران متوقف می شود

bandaremam1
پتروتحلیل- وزیر نفت با بیان اینکه با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی عملا صادرات میعانات خام گازی ایران متوقف می‌شود، گفت: به‌زودی فروش خوراک و پتروشیمی‌ها صرفا از طریق فراخوان انجام می‌شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، بیژن زنگنه امروز در مراسم آغاز به کار ساخت ۸ پالایشگاه میعانات جدید گازی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف ساخت مجتمع پالایشی سیراف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی نفت و گاز در کشور است، گفت: بر این اساس، برای نخستین بار در صنعت نفت اولین مجتمع متمرکز پالایشی میعانات گازی با مشارکت بخش خصوصی در عسلویه احداث می شود.

وزیر نفت با اعلام اینکه تا چند سال آینده ظرفیت تولید میعانات گازی ایران از مرز یک‌میلیون بشکه در روز عبور می کند، تصریح کرد: بر این اساس، با بهره برداری از مجتمع پالایشی سیراف و چندین طرح پالایشی دیگر صادرات میعانات گازی ایران متوقف خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مشارکت ۸ شرکت خصوصی و شبه دولتی در طرح ساخت ۸ پالایشگاه جدید میعانات گازی در عسلویه، اظهار داشت: به منظور تامین منابع مالی ساخت این پالایشگاه‌ها علاوه بر آورده بخش خصوصی به زودی ۳۰ درصد سهام این پروژه‌ها هم در فرابورس عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه های گسترده صنعت نفت به منظور کاهش هزینه های سرمایه‌گذاری در طرح ساخت این ۸ پالایشگاه میعانات گازی، بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی ها، آن است که برای اولین بار برای تامین خوراک این واحدها یک فراخوان عمومی داده شد.

زنگنه با بیان اینکه سیاست جدید وزارت نفت برای فروش گاز به‌عنوان خوراک به صنایع به ویژه پالایشگاه‌ها و مجتمع های پتروشیمی انجام فراخوان عمومی است، گفت: از این رو، پس از برگزاری فراخوان عرضه خوراک به پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف به زودی فروش خوراک به صنایع پتروشیمی هم از طریق فراخوان انجام خواهد شد.

وزیر نفت با اعلام اینکه یکی از مهمترین اهداف ساخت پالایشگاه های سیراف افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا دو سال آینده ساخت این واحدهای پالایشگاهی به پایان برسد و عملا حجم صادرات برخی از فرآورده های نفتی ایران همچون گاز مایع، نفتای سبک و سنگین، بنزین هواپیما و گازوئیل است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به افزایش ۲۵ هزار بشکه ای تولید روزانه گاز مایع پس از بهره برداری از این طرح عظیم پالایشگاهی، اظهار کرد: علاوه بر این، پیش بینی می شود تا سال ۹۶ ظرفیت تولید روزانه نفتای سبک ۱۲۸ هزار بشکه، نفتای سنگین ۱۴۷ هزار بشکه، بنزین هواپیما ۳۰ هزار بشکه و گازوئیل ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

ارسال نظر