کد خبر : 22233

تالار شیشه ای به نفت امیدوار شد

Web

پتروتحلیل- امروز شاخص کل بورس ۲۴۵ واحد رشد کرد و به رقم ۶۴،۴۵۱ واحد رسید. به این ترتیب ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۰۴٫۹ میلیارد تومان رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار فرابورس هم شاخص ایفکس ۱۰ واحد رشد کرد و به رقم ۷۳۸ واحد رسید. شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشت، به این ترتیب ارزش معاملات در این بازار به رقم ۹۷٫۲ میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که رشد پنج دلاری قیمت نفت نسبت به روزهای گذشته و رسیدن آن به بالای ۵۰ دلار نیز موجب افزایش امیدواری در تالار شیشه ای بورس شد. بالاخره قیمت نفت بعد از ۹ هفته ریزش با رشد ۱۰ درصدی در روز پنج‌شنبه مواجه شد؛ رشد قیمتی که تحت‌تاثیر انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و تغییرات نرخ بهره در چین رخ داد و تصور شکست‌ناپذیری روند کاهشی قیمت نفت را باطل کرد.

به این ترتیب بهای نفت متاثر از این دو موضوع، ۴ دلار و بهای نفت برنت دریای شمال ۵ دلار رشد کرد که بیشترین رشد روزانه قیمت در ۶ سال اخیر محسوب می‌شود. با این روند قیمتی بار دیگر طلای سیاه کانال ۳۰ دلاری را ترک کرد و به ۴۲ دلار و ۵۶ سنت برگشت. بانک ای‌ان‌زد روز گذشته درخصوص افزایش قیمت‌های اخیر گفت: آمارهای بهتر از حد انتظار از تولید ناخالص داخلی آمریکا عامل اصلی این رشد بوده است، با این حال ترمیم قیمت نفت با توجه به اینکه نگرانی‌ها از اقتصاد چین همچنان ادامه دارد، شکننده به نظر می‌رسد.

با این حال در گروه نفت و پالایش امروز شبندر گزارش سه ماهه خود را به این شرح منتشر کرد: به اطلاع می رساند بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت پالایش نفت بندرعباس طی نامه شماره مورخ ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ با سرمایه ۱۳,۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال مبلغ ۲۲۰ ریال به طور خالص پس از کسر مالیات می باشد. همچنین معاملات مثبت ونفت و شتران به صف خرید رسید. معاملات شبهرن و شنفت نیز همچنان با صف فروش و بدون گره معاملاتی ادامه داشت.

همچنین در گروه شیمیایی هم مانند روز چهارشنبه شاهد معاملات متعادلی بودیم. نماد شپترو که مثبت معامله شد در آخر با صف خرید بسته شد و همچنین نمادهای شمواد ، شکلر با صف فروش به کار خود پایان دادند. یکی از دلایل مثبت بودن معاملات امروز این گروه اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص برنامه افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها و افزایش قدرت تسهیلات دهی آنها بود.

از سوی گفته می شود ۱۰ طرح پتروشیمی بزرگ کشور اخیرا با گشایشهای صورت گرفته در ال سی آنها از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس چین فعال شده اند. بنابراین گزارش، ال سی فاینانس ۶ طرح پتروشیمی با ظرفیت اسمی ۱۳,۷ میلیون از محل کشور چین فعال شده و این طرحها از روند اجرایی مناسبی برخوردار هستند؛ با بهره برداری از این طرح ها ۱۰٫۲ میلیون تن به میزان فروش محصولات پتروشیمی کشور افزوده می شود .تاکنون بیش از ۲,۵ میلیارد یورو از اعتبار اسنادی طرحهای مربوط به فاینانس چین گشایش یافته است.

همچنین شپاکسا طی اطلاعیه ای در خصوص بازنگری پیش بینی درآمد هر سهم با توجه به عملکرد واقعی ۶ ماهه حسابرسی شده اعلام کرد که با عنایت به تحقق ۱۸۲ ریال EPS طی ۶ ماهه اول و EPS محقق شده طی ماه ۷ و ۸ بودجه که مبلغ ۱۳۰ ریال است ( ۶ ماهه اول بطور میانگین هر ماه ۳۰ ریال و ۲ ماه اخیر ( تیر و مرداد ) هر ماه ۶۵ ریال EPS پوشش داده است ) و همچنین برآورد ادامه و بهبود شرایط و روند دو ماهه اخیر ، طی چهارماهه پایان سال مالی ، تحقق EPS اعلام شده شرکت ولو با انحراف تاچیز عملی بوده و ضرورتی به تعدیل بودجه نمی باشد.

ارسال نظر