کد خبر : 41800

جو صعودی بازار متیل اتیل کتون آسیا؛ محدودیت محموله‌های نقدی

جو صعودی بازار متیل اتیل کتون آسیا؛ محدودیت محموله‌های نقدی

پتروتحلیل-جو صعودی بازار متیل اتیل کتون آسیا؛ محدودیت محموله‌های نقدی

جو بازار متیل اتیل کتون آسیا با پیش‌بینی‌ها در رابطه با بهبود تقاضا در میان محدودیت محموله‌های نقدی در کوتاه‌مدت، صعودی می‌باشد.

 

- محدودیت عرضه در برخی از بخش‌های جنوب شرقی آسیا

- احتمال می‌رود تقاضا در سه‌ماهه چهارم در سراسر منطقه افزایش یابد

- تعدادی از واردکنندگان با ترس از محدودیت عرضه به دنبال افزایش ذخایر خود می‌باشند

عرضه در هفته منتهی به 28 سپتامبر محدود بود، و ازآنجایی‌که اکثر عرضه‌کنندگان اصلی تمام محموله‌های خود را فروخته بودند، تنها عرضه باقی‌مانده از سوی تاجران چینی بود.

طبق داده‌های آیسیس، قیمت‌های نقدی در هفته گذشته در رقم 1180 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا)؛ 1175 دلار در هر تن (CFR جنوب شرق آسیا)؛ و 1175 دلار در هر تن (CFR هند) ارزیابی شدند.

داده‌ها نشان داد، در طی دو ماه، قیمت‌های نقدی شمال شرق و جنوب شرق آسیا به ترتیب 4/12 درصد و 3/9 درصد افزایش‌یافته‌اند.

 

در طی همین مدت در هند، قیمت‌های متیل اتیل کتون به دلیل باران‌های موسمی و حجم بالای محموله‌های اروپایی، با میزان متعادل 1/3 درصد افزایش یافتند.

ازآنجایی‌که تقاضا در اواخر سپتامبر، پیش از تعطیلات هندو در سه‌ماهه چهارم به‌ندرت افزایش یافت، عرضه بالای هند در طی فصل باران‌های موسمی کاهش یافت.

اگرچه ازآنجایی‌که واردکنندگان به‌اندازه کافی ذخایر داشتند و مجبور به فروش محموله‌های قبلی بودند، عجله‌ای برای خرید نداشتند.

عرضه در برخی از مناطق جنوب شرق آسیا اندک بود، و تعدادی از عرضه‌کنندگان ذخایر اندک خود را حفظ کرده و آن را به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی فروختند.

یکی از تاجران گفت: «تقاضا در ویتنام مناسب است، اما عرضه‌کنندگان به دلیل ذخایر اندک حاضر به فروش نیستند.»

تقاضا در جنوب شرق آسیا هنوز به دنبال افزایش است. اگرچه، ازآنجایی‌که خریداران تقریباً ذخایری ندارند، عرضه‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که عملیات تجدید ذخایر به‌زودی صورت گیرد.

یکی از تاجران جنوب شرق آسیا گفت: «تقاضای داخلی همچنان متعادل است، اما روند بازار در حال صعودی شدن است.»

در شمال شرق آسیا، پیش‌بینی می‌شد که بعد از تعطیلات چوسوک در کره جنوبی از 23 تا 25 سپتامبر و تعطیلات یک‌هفته‌ای روز ملی چین از 1 تا 7 اکتبر، تقاضا بهبود یابد.

 

احتمال می‌رود واردکنندگان در شمال شرق آسیا از ترس کمبود عرضه در سه‌ماهه چهارم سال به دلیل سیاست "آسمان آبی" در چین، ذخایر خود را افزایش دهند.

هم‌زمان باسیاست آسمان آبی در چین، واحدهای متیل اتیل کتون میزان تولیدات خود را کاهش خواهند داد؛ و تعدادی از واحدهای کوچک حتی مجبورند در ‌طی زمستان به دلیل قانون جلوگیری از آلودگی زغال‌سنگ، واحد خود را تعطیل کنند. زغال‌سنگ یکی از مواد خام در تولید متیل اتیل کتون می‌باشد.

در میان تولیدکنندگان متیل اتیل کتون، CNOOC Zhongjie واحد خود را تعطیل کرده است، درحالی‌که PetroChina Fushun در حال برنامه‌ریزی برای تعطیل کردن واحد خود در اواخر اکتبر به دلیل تغییر کاتالیزور می‌باشد.

در ژاپن، هم‌زمان با میزان تولیدات پایین واحد Maruzen Petrochemical به دلیل مسائل خوراک، و تعطیلی برنامه‌ریزی‌شده واحد Idemitsu Kosan به دلیل عملیات تأمین و نگهداری، عرضه محدود است.

 

ارسال نظر