کد خبر : 3440

روز متعادل بازار

HomePic_20130708202147

پتروتحلیل- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت که مهمترین مساله در آن صف خرید ۱۸۰میلیون سهمی تازه وارد بورس تاپیکو بود. تاپیکو که دیروز در نرخ ۳هزار و ۵۰۰ریالی به تابلو بورس وارد شد دیروز با کمک صف خرید توانست رشد ۴درصدی را تجربه کند.

در همین حال نماد هلدینگ خلیج فارس در این روز متوقف شد این توقف که با اطلاعیه ناظر بازار با هدف بررسی اطلاعات شرکت صورت گرفت منجر به انتشار اطلاعیه ای از سوی شرکت شد که نگرانی را در مورد وضعیت مالی این شرکت به همراه آورد. افزایش هزینه خوراک پتروشیمی بندرامام به عنوان مهمترین و سود آور ترین شرکت هلدینگ خلیج فارس، صدور صورت حساب ارزی برای شرکت های که فروش داخلی داشته اند، احتساب ارز مبادلاتی برای خوراک آن دسته از شرکت های که به تولید بنزین مشغول هستند و در مقابل احتساب ارز مرجع برای خرید بنزین این شرکت ها از سوی دولت و افزایش هزینه گاز مصرفی شرکت ها نکات منفی است که موجب نگرانی سهامداران خلیج فارس شده است.

در بازار امروز همچنین خبرهای مبنی بر انتقال سهام هلدینگ سرمایه گذاری گروه ایرانیان یا پترول از بازار پایه به بازار دوم فرابورس منتشر شد. پترول که بازدهی خیره کننده ای در سال گذشته داشته است هم اکنون در بازار پایه با محدودیت های نظیر عدم اعلام قیمت از سوی سایت های رسمی بورس و عدم امکان دسترسی معامله گران آن لاین به این نماد از جمله محدودیت حضور پترول در بازار پایه است.

در گروه پالایشگاهی انتشار گزارش حسابرسی شده پالایشگاه تهران و تایید تعدیل منفی سنگین این شرکت برای سال ۹۱ علی رغم تجدید ارایه صورت های سال ۹۰ که به رشد سود شرکت انجامیده است نیز نگرانی دیگر دیروز معامله گران بود در این شرایط امروز پالایشگاه تهران در اطلاعیه ای تاکید کرد که تنها قصد تقسیم سود ۱۰ درصدی نزدیک به هزار و ۶۰۰تومان را دارد که این رقم برای یک سهم ۷۰هزارتومانی که عنوان گران ترین سهم تاریخ بورس را یدک می کشد بسیار کم است و نگرانی جدیدی برای سهامداران این شرکت ایجاد کرده است. در گروه شیمیایی نیز امروز نماد صنایع شیمیایی ایران نیز با توجه به شایعه احتمال اعلام پوشش فوق العاده سه ماهه شرکت موجب رشد قیمتی این نماد شد.

ارسال نظر