کد خبر : 2788

توقف مبادلات پتروشیمی ها زیر سایه دلار

images (2)

پتروتحلیل- کتایون دارابی: در حالی بازار پتروشیمی امروز با شوک کاهش قیمت دلار روبه رو شد که بسیاری از معامله گران از ضعف شدید مبادلات خبر می دهند. بسیاری از فعالان بازار پتروشیمی با وجود افت قیمت ها در این روز ترجیح دادند زودتر به پیشواز تعطیلی روز دوشنبه بروند و از این رو خریدها متوقف شد.

البته اعلام نرخ های پایه برای عرضه در روز سه شنبه هفته جاری نشان داد که تغییر قیمت ها به هفته آتی موکول شده است و از این رو برخی از فعالان اقتصادی پیش بینی می کنند تعداد زیادی از کالاهای عرضه شده در روز سه شنبه با عدم استقبال خریداران مواجه شوند. به گفته این گروه به احتمال زیاد تنها گریدهای متفاوت پلی اتیلن ترفتالات گرید BG با رقابت کارگزاران روبه رو خواهد شد؛ چرا که همچنان این گروه از کالاها با فاصله قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلو در بازار و بورس معامله می شوند.

در همین حال امروز برخی از تاجران از اعلام نرخ های محصولات پتروشیمی با توجه به روند نزولی قیمت دلار خودداری کرده و در انتظار تثبیت نرخ ها در بازار ارز هستند، از سوی دیگر تعداد زیادی از معامله گران هم در انتظار مبادلات روز سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری هستند تا بازار را ارزیابی کنند؛ چرا که معتقدند؛ روند معاملات در این دو روز می توان شرایط بازار پتروشیمی را بیش از پیش آشکار کند.

این در حالی است که بازار پی وی سی و محصولات شیمیایی هم امروز با رکود سنگینی مواجه بود؛ در بازار پی وی سی احتمال افت قیمت ها باز هم معامله گران را به احتیاط بیشتر وادار کرد، اما در بازار محصولات شیمیایی با اینکه نگرانی از افت قیمت ها کمتر بود، با این حال این محصولات هم به گفته فعالان این بازار خریداری نداشتند.

در همین حال موضوعی که این روزها فعالان بازارهای کالایی را به خود مشغول کرده، افت قیمت دلار و عدم بازگشت نرخ دلار به سطح گذشته است؛ چرا که عده ای از معامله گران معتقدند؛ بخشی از افت قیمت دلار جوی روانی است و به همین دلیل این گروه در انتظار تثبیت قیمت دلار هستند تا با اطمینان بیشتری وارد مبادلات شوند.

ارسال نظر