کد خبر : 3105

تغییر قیمت‌ها و بی‌رونقی بازار پتروشیمی

n00080355-b

پتروتحلیل- در شرایطی بازار پتروشیمی همچنان با بی رونقی همراه است که برخی تحلیل گران اثر انتظار خریداران را بر مبادلات بورس بیشتر از قیمت های پایه می دانند تا آنجا که تغییر قیمت های پایه امروز در بورس کالا هم نتوانست رونق را به بازار پتروشیمی بازگرداند. گر چه برخی از کالاها همچنان به دلیل اختلاف قیمت در بازار نقدی و بورس کالا هنوز مورد توجه معامله گران هستند، اما مابقی محصولات با تناژ پایین خرید روبه رو شده و بخش زیادی از عرضه ها هم وارد زمان مچینگ می شود.

البته در این روز افزایش قیمت پایه پلی اتیلن های سنگین تزریقی تا مرز ۱۰۰ تومان در هر کیلو، روند قیمت این کالاها را در بازار داخل افزایشی کرد، به گفته تاجران ضعف بارگیری بیش از افزایش قیمت توانست بر روند صعودی قیمت این کالا کمک کند. به طوری که پلی اتیلن سنگین ترزیقی ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم در بازار داخل ۲۳۰ تومان در هر کیلو گران تر از روز قبل پشنهاد شد، قیمت پایه آن هم در بورس کالا ۱۰۳ تومان گران تر از آخرین معامله ثبت شده است. در معاملات بورس کالا هم پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۰۳۰ تبریز با سقف قیمت خریداری شد. همچنین ABS این مجتمع پس از ماهها غیبت در رینگ پتروشیمی با قیمت پایه ۵ هزار و ۶۳۲ تومان و حجم ۱۲۰۰ تن عرضه شده بود با ثبت سقف قیمت یعنی ۵ هزار و ۹۱۳ تومان به فروش رفت. قیمت این کالا در بازار به دلیل توقف تولید آن در پتروشیمی تبریز به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان در حال حاضر رسیده است. در همین حال امروز EX3 شازند هم که قیمت پایه آن رشد کرده بود، با سقف قیمت خریداری شد.

بیات، کارشناس و مدیر کالایی کارگزاری نهایت نگر در خصوص بازار پتروشیمی به خبرنگار پتروتحلیل می گوید: خریداران در بازار پتروشیمی با توجه به ابهام در نرخ دلار، در انتظار به سر می برند، در عین حال برخی از آنها هم انتظار کاهش قیمت ها را دارند و ترجیح می دهند به میزان نیاز روزانه خود اقدام به خرید کنند، از این رو اکثر کالاها به مقدار نیاز روزانه در بورس خریداری شده و مابقی آن وارد مچینگ می شود. البته برخی از کالاها که با اختلاف قیمت زیادی در بورس و بازار نقدی روبه رو هستند، با رقابت معامله گران مواجه می شوند.

به گفته این کارشناس بازار پتروشیمی، پس از انتخابات، قیمت دلار تا مرز ۲ هزار و ۹۰۰ تومان هم کاهش یافت و این موضوع نشان از رفتاری سیاسی دارد تا اقتصادی. در عین حال بسیاری از معامله گران انتظار کاهش قیمت دلار و در نتیجه کالاها را دارند و البته این انتظار از نظر روانی ایجاد شده است، به همین دلیل نوسانات قیمت دلار اجتناب ناپذیر است. این در حالی است که ابهام در قیمت دلار بسیاری از نوسان گیران را به احتیاط در مبادلات سوق داده است، گر چه برخی از تحلیل گران اقتصادی معتقدند؛ با اقتصاد فعلی ایران، دلار کمتر از ۳ هزارتومان جوابگو نخواهد بود، اما به نظر بنده پتانسیل افت قیمت دلار تا مرز مبادله ای وجود دارد. اما عده ای از نظر روانی اجازه کاهش قیمت ها را نمی دهند. به هر حال خریداران بازار پتروشیمی ترجیح می دهند در شرایط فعلی بیش از هر زمانی احتیاط کنند.

این در حالی است که پیش بینی ها هم در این حوزه بسیار دشوار شده است، اما بیشتر معامله گران و تاجران انتظار ندارند که با تغییرات محسوسی تا انتهای ماه جاری روبه رو شوند، به عقیده این گروه احتمالا از ماه آتی بازار پتروشیمی با تحرک بیشتری مواجه خواهد شد.

ارسال نظر