کد خبر : 3412

اخبار غیررسمی، حجم خریدها را افزایش داد

images (1)

پتروتحلیل- معاملات امروز رینگ پتروشیمی با افزایش خریدها متاثر از انتشار اخباری غیررسمی در خصوص رشد قیمت های پایه در هفته آینده روبه رو شد. در این روز گر چه مانند هفته های گذشته اکثر محصولات پتروشیمی وارد زمان مچینگ شدند، اما فرق امروز با هفته گذشته در این بود که اکثر کالاهایی که وارد مچینگ شده بودند توسط معامله گران خریداری شدند.

برخی از معامله گران معتقد بودند؛ خبرهای ضد و نقیض بسیاری در خصوص افزایش قیمت های پایه در هفته آتی در بازار جریان داشت و از این رو خریداران را تشویق به خرید کرد. در عین حال با توجه به اینکه طی دو هفته اخیر خریدها از رینگ پتروشیمی بسیار کاهش یافته بود، فعالان این بازار دلیل دیگر افزایش خریدها را کمبود در بازار داخل ذکر کردند.

با این حال در این روز پلی اتیلن ترفتالات گرید BG ها و پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵، پلی اتیلن آف گرید سنگین بادی BL3، دو گرید استایرن بوتادین رابر و همچنین بخشی از پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ با سقف قیمت خریداری شدند. در همین حال معامله گران برای خرید پلی اتیلن سنگین EX3 امیرکبیر، پی وی سی S70 آبادان، پلی اتیلن سنگین لوله جم و پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ به رقابت پرداختند.

البته همچنان اختلاف قیمت پلی اتیلن های ترفتالات گرید BG از دلایل رغبت معامله گران به این کالاها است، به طوری که اختلاف قیمت این کالاها در بازار نقدی و بورس کالا به ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. اما خرید پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ با سقف قیمت برای برخی از معامله گران تعجب برانگیز بود؛ چرا که این کالاها به ترتیب با نرخ ۳۷۴۸ و ۳۷۲۷ تومان در بورس کالا خریداری شدند، حال آنکه در بازار داخل هم قیمت این کالاها ۴ هزارتومان بود و با احتساب کارمزد و مالیات بر ارزش افزوده، بارهای فروخته شده در بورس کالا با قیمت بازار یکسان خواهد شد.

این در حالی است که عده ای از معامله گران در بازار داخل علاوه بر انتشار اخباری در خصوص افزایش قیمت ها در هفته آتی، به بازارسازی برخی از تاجران هم اشاره می کنند و می گویند: با وجود رکود موجود در بازار و شروع ماه رمضان افزایش خریدها و تحرک در بورس کالا تا حدودی بازی خریداران است. با این حال بازار داخل با وجود افزایش تحرکات در بورس کالا، مانند روز دوشنبه بود و تغییر خاصی در قیمت ها مشاهده نشد، گر چه برخی از تاجران احتمال می دهند با توجه به خریدهای امروز بورس کالا و خبرهای افزایشی قیمت ها در هفته آتی، بازار اندکی مثبت شود. این در حالی است که بازار پتروشیمی همواره با شروع ماه رمضان با رکود همراه می شد و تعدادی از معامله گران انتظار ندارند تغییرات محسوسی را شاهد باشند.

البته امروز نوسانات بازار ارز که گاه قیمت دلار را تا مرز ۳ هزار و ۳۳۰ تومان بالا برد هم یکی از دلایلی بود که نگرانی از افت قیمت دلار را در میان معامله گران کاهش داد و به این ترتیب آنها را به خریدها بیشتر امیدوار کرد. با این حال همچنان پیش بینی بازار پتروشیمی دشوار است و بسیاری از کارشناسان ترجیح می دهند در انتظار روند بازار ارز و اتفاقات پیش رو در هفته های آتی باقی بمانند.

ارسال نظر