کد خبر : 16339

نگارش «ظریف»، جو بورس را مثبت کرد

متن توافقنامه

پتروتحلیل- شاخص کل بورس امروز با شدت کمتری نسبت به روزهای قبل افت کرد و با کاهش ۶۸ واحدی به رقم ۶۵ هزار و ۵۰۸ واحد رسید. امروز در ابتدای بازار به دلیل عرضه پتروشیمی مبین شاهد تشدید عرضه ها بودیم و از اواسط بازار با انتشار اخبار مربوط به نگارش نهایی از زبان وزیر امور خارجه کشورمان شاهد واکنش مثبت سرمایه گذاران بودیم، به نحوی که کم کم شاخص کل به سمت عددهای مثبت حرکت کرد ؛ اما شدت عرضه ها در دقایق پایانی مانع از سبز شدن شاخص شد. البته نقش فارس در افت کمتر شاخص به تنهایی پر رنگ بود و این نماد با ۱۳۳ واحد مثبت مانع از افت بیشتر شاخص شد. از سوی دیگر نمادهای اکثر شرکتهای بزرگ نظیر شبندر , شپنا , حکشتی فولاد , همراه و وغدیر همگی تاثیر زیادی بر افت شاخص داشتند.

براساس تحلیل «پتروتحلیل»، امروز در خبرهای سیاسی سخنان «محمد جواد ظریف» تا حدودی باعث ایجاد جو مثبت بر بازار سهام شد. وی در مصاحبه با صدا و سیما عنوان کرد که از چهارشنبه نگارش متن توافق هسته ای به صورت تمام وقت آغاز خواهد شد. وی همچنین عنوان کرد که در دیدار با «جان کری» نگرانی های خود را نسبت به آنچه که در آمریکا نسبت به ادامه مذاکرات رخ داده عنوان کرد. «جان کری» نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست بازنگری بر پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته ای موسوم به «ان پی تی» در نیویورک گفت: اکنون از هر زمان دیگری به رسیدن به یک توافق با ایران نزدیک تر هستیم؛ هر چند هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی بار دیگر خواستار فراهم شدن امکان بازدید بازرسان از سایت پارچین شد؛ سایتی که مسدود شدن آن به روی بازرسان به مانعی در مسیر مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس و مختومه کردن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده است. باید گفت که در شرایط کنونی مسیر مذاکرات دچار افت و خیزهای لحظه ای است و هر آن ممکن است خبری خوب یا بد بر روند مذاکرات اثر بگذارد.

از سوی دیگر، در بازار سرمایه کشورمان امروز پتروشیمی مبین در قیمت ۲۹۰ تومان عرضه شد. این عرضه اولیه با انتشار گزارش سالانه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ همراه شد و شرکت پتروشیمی مبین در این گزارش سود هر سهم خود را بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه نسبت به پیش بینی قبلی با کاهش ۵ درصدی ۵۰۹ ریال اعلام کرده است. لازم به ذکر است که علت این امر تسعیر بدهی ارزی به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ارز مبادله ای به نرخ ارز قابل دسترس ( آزاد ) می باشد . البته فروش شرکت نسبت به سال ۹۳ افزایش ۱۶درصد را نشان می دهد. شرکت همچنین اعلام کرده که سود تقسیمی برای مجمع پیش رو ۷۰ درصد از کل سود خالص خواهد بود. مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس که سهامدار عمده مبین است در نشستی عنوان کرد که این عرضه در شرایطی با استقبال جالب توجه سرمایه گذاران مواجه شد که منافع سهامداران خرد در اولویت قرار داده شده بود .وی ادامه داد: واقعیت این است که ارزش واقعی شرکت پتروشیمی مبین بالاتر از کشف قیمت ۲۹۰ تومانی است اما اولویت ما و مسئولان بازار، حفظ منافع سرمایه گذاران بود. بنابراین ما هم مانند سهامداران حقیقی از کشف قیمت این شرکت رضایت داریم. به نظر می رسد که قیمت عرضه اولیه تا حدی مناسب باشد و اگر مشکل خاصی از جانب اخبار سیاسی پیش نیاید این سهم بتواند یک رشد مقطعی کوتاه مدت را تجربه نماید.

اما در دیگر نمادهای گروه محصولات شیمیایی نماد پترول با معامل ۲۵ میلیون سهمی در قیمت ۱۷۳ تومان بسته شد . فارس اندکی پرحجم تر از قبل معامله شد و در حدود مثبت ۲درصد در قیمت های ۱۰۵۱ بسته شد. باید یادآور شد که فارس از محل عرضه پتروشیمی مبین نمی تواند سودی بالای ۱۰ تومان شناسایی کند و به همین دلیل هم هست که این سهم در روز جاری نتوانست در صف خرید بسته شود. تاپیکو در قیمت های ۲۳۰ حمایت خوبی را نشان می دهد و می تواند برای سرمایه گذاری میان مدت جذاب باشد. امروز پاکشو باز هم مورد استقبال حقوقی ها قرار گرفت اما از لحاظ قیمتی تغییر چندانی نداشت. شمواد که در گزارش آخر خود نسبت به سال ۹۲ , ۳۳درصد کاهش فروش داشته، در منفی کامل و قیمت ۳۱۵ تومان بسته شد. پتروشیمی پردیس نیز همان طوری که عنوان کرده بودیم امروز نتوانست در قیمت های مثبت دوام بیاورد و کم حجم نیز معامله شد. اما سهام شیران یا معامله ۲۲۹ هزار سهم در ۶۴۴ تومان بسته شد. این شرکت در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۱۶۲۱ ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با افزایش ۱۸ ریالی همراه بوده است شرکت در دوره ۳ ماهه نخست خود توانست به ازای هر سهم ۳۸۱ ریال سود کنار بگذارد و ۲۴ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

در گروه محصولات نفتی نمادها یک دست قرمز پوش معامله شدند , پالایش نفت اصفهان از همه پر حجم تر معامله شد و در نهایت نیز در منفی کامل بسته شد. به نظر می رسد که نمادهای این گروه طی معاملات روزهای آتی متعادل شوند. اما ورود به سهام پالایشی در شرایط حاضر پیشنهاد نمی شود. به نظر می رسد که با عرضه پتروشیمی مبین معاملات بازار سهام کشورمان تا حدودی مطلوبتر دنبال شود. پس باید منتظر بود و وضعیت اخبار سیاسی را نیز دنبال کرد. وزن اخبار سیاسی در روزهای آتی می تواند بدون شک کفه ترازو را به نفع طرف تقاضا بالا برده و دوباره به بازار جان تازه ای را دهد البته باید گفت که سبز پوش شدن بازار نمی تواند به صورت کامل در همه صنایع اتفاق بیافتد.

ارسال نظر