کد خبر : 15760

بورس به تصمیمات غیراحساسی نیاز دارد

boors4

پتروتحلیل- شاخص بورس امروز ۱۸۸ واحد افت کرد. ارزش معاملات تقریبا نسبت به مدت مشابه در هفته قبل نصف شده است؛ اما بازار در مقایسه با دیروز متعادل تر معامله شد.

به گزارش«پتروتحلیل»، از جنبه تکنیکی شاخص به نقاط حساسی رسیده و می تواند ظرف چند روز آینده واکنش نشان دهد. البته حجم بازار و ارزش معاملات بسیار کمتر شده و این امر نشان می دهد که مسئولان نتوانستند به خوبی نقدینگی وارد شده به بازار را مدیریت کنند. باید باز هم منتظر اخبار هسته ای نشست. ضریب حساسیت بازار نسبت به اینگونه اخبار بسیار بالاست.

عده ای از کارشناسان بر این عقیده بودند که کاهش سود بانکی می تواند تاثیر مثبتی بر شاخص داشته باشد؛ اما باید توجه داشت که کاهش نرخ سود در این حد ،یعنی دو درصد، کافی نیست و نمی تواند بازار ما را تکان دهد. یکی از مهمترین فاکتورها در پیش بینی شاخص توجه به عوامل کلان اقتصادی است و هر گونه سوگیری در این زمینه می تواند منجر به زیان سرمایه گذار شود. اینکه تمایل داریم بازار رشد کند یک میل همگانی است اما اینکه واقعیت چیست موضوعی دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد . شرایط کنونی نشان از ورود بازار به فازی ضعیف تر از قبل دارد و نوسانات کوتاه مدت به سمت بالا یا پایین از ویژگی های این بازار است. در حال حاضر روند نزولی بازار باز هم با اخباری مثبت می تواند تبدیل به نوسانات مثبت شود؛ اما اینکه برد این اخبار تا چه حد می تواند کلیت بازار را در شرایط مطلوب نگاه دارد مهم است.

مسئله مهم دیگر نیز اتخاذ تصمیمات دور از احساس در مسئولان بورسی است. وظیفه سازمان بورس بیش از اینکه به تشکیل صندوق سرمایه گذاری و دخالت در روند بازار ربط داشته باشد به نظارت صحیح، نظام مند و منطقی مربوط می شود. تصمیمات یک روزه و ناگهانی از سوی ناظر بازار، عرضه های اولیه زود هنگام که بازار را در نطفه خفه کنند، باز و بسته کردن نمادهایی که بدون شفافیت معامله می شوند، همه و همه از عواملی هستند که اعتماد سرمایه گذاران به مسئولین جدید بورس را به حداقل رسانده اند. اعتمادی که در دوره قبل نیز خدشه دار شده بود. به نظر می رسد که فقدان نگرش سیستمی و منطقی در تصمیم گیرندگان دیده می شود. اینکه قبل از هر تصمیمی و هر مصاحبه ای به عواقب آن تصمیم اشراف داشته و به جای دور کردن نقدینگی بزرگی که به بازار آمده آن را خوب نظارت کنند و به جای جلوگیری از رشد شرکت ها با نظارت از شرکت ها بخواهند که دائما شفاف سازی کنند. به هر حال در حال حاضر ریسک های سیاسی (سیستماتیک ) و اقتصادی بازار، به عنوان باری بر روی دوش سرمایه گذاران سنگینی می کنند ، حال حداقل کاری که مسئولان می توانند برای سهامداران انجام دهند این است که با کاهش دخالت ها و تصمیمات ناگهانی ریسک تحمیلی از سوی سازمان به بازار را کم کنند.

این گزارش همچنین حاکی است، در چند روز اخیر قیمت نفت برنت تا ۱۲ درصد افزایش داشت اما واکنش بازار به این اخبار نیز چندان دلچسب نبود چرا که به نظر نفت برای بالاتر رفتن چندان رمقی نداشت. «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان دیروز اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه آوریل به بالاترین حد خود رسیده است. وی این سخنان را زمانی عنوان کرد که قیمت نفت به صورت شکننده ای در حال رشد و بازیابی خود بود. دلیل دیگر این سخنان هم این است که عربستان قصد ندارد سهم خود از بازار را از دست بدهد. اخیرا اوپک اعلام کرده که تولید کل کشورهای عضو در ماه مارچ به ۳۰٫۷۹ میلیون بشکه رسیده که ۸۱۰ هزار بشکه در روز بیش از ماه قبل است و این امر اصولا به دلیل افزایش تقاضا بوده است.افزایش ارزش دلار نیز می تواند به عنوان عاملی بازدارنده در افزایش قیمت نفت مطرح شود. به هر حال رشد پایدار و قوی نفت نیز نیازمند مولفه هایی است که قدرت لازم برای ایجاد شوک به بازار نفت را داشته باشند.

از بازار پالایش ها و پتروشیمی ها چه خبر؟

به گزارش«پتروتحلیل»، در بازار امروز، فارس بسیار کم حجم معامله شد؛ شرکتی که در پیش بینی ۹۴ خود تغییری را اعمال نکرده اما در دوره نه ماهه به ازای هر سهم ۲۴۸ ریال یعنی ۱۲درصد پوشش داده است. گفته می شود که تولیدات زیر مجموعه های این هلدینگ بزرگ نسبت به سال پیش از این بین ۵ تا ۷ درصد افزایش داشته است. نماد پترول امروز در صفر تابلو معامله شد و بیش از ۲۴ میلیون سهم در این نماد داد و ستد شد. سهم در این قیمت ها به کف قیمتی قبلی رسیده و واگرایی شاخص فورس در این سهم مشهود است و این مسئله می تواند نشانه خوبی برای خرید در این قیمت ها باشد. البته باید مراقب بود که سهم حمایت های قبلی خود را نشکند؛ اما بعید است که سهم افت چندانی داشته باشد مگر اینکه کلیت بازار دوباره دچار بهم ریختگی شود. گفته می شود که پترول امسال یک افزایش سرمایه هم دارد که احتمالا به نیمه دوم سال موکول خواهد شد. پتروشیمی آبادان که چند روزی را به صورت مثبت و رو به بالا طی کرده بود امروز هم در قیمت ۳۳۰ تومان بسته شد. به نظر می رسد که این سهم طی روزهای آتی دوباره متعادل شود. شکربن امروز به سطح ۵۰درصد فیبوناچی خود واکنش نشان داد و بالاتر از میانگین روزانه خود نیز معامله شد و این امری مثبت تلقی می شود. باید سهم را در این قیمت ها زیر نظر داشت.

پالایشی ها امروز را سراسر قرمز پوش بودند. البته امروز دو نماد دیگر پالایشی هم متوقف شدند. شپنا و شتران هر دو به دلیل تعدیل پیش بینی هر سهم متوقف شدند. گمانه زنی ها در مورد این دو سهم متفاوت است اما برخی از فعالان بازار از تعدیل مثبت عایدی در شتران برای سال مالی ۹۴ سخن می گویند.بنابراین سهم می تواند دوباره مورد توجه قرار گیرد. البته این امر بستگی به روند بازار در زمان بازگشایی دارد و اگر سهم در شرایط خوبی باز شود می توان امید داشت که روند نزولی قبلی خود را که تازه شروع کرده بود به فراموشی بسپارد. چرا که شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه مجدد این سهم شنیده می شود. باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقاتی در گزارش این شرکت ها خواهد افتاد. اخبار تکمیلی مربوط به گزارشات سهام پالایشی را از «پتروتحلیل» دنبال کنید.

.

ارسال نظر