کد خبر : 16231

بازی «مبین» با بورس

mobinpetroshimi1

پتروتحلیل- در پایان معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل با افت ۶۳۲ واحدی به رقم ۶۵۵۷۶ رسید. بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص نماد شرکتهای کشتیرانی ایران ، بانک پاسارگاد، نفت و گاز تامین و بانک ملت داشتند. نماد فارس نیز با ۴۰ واحد افزایش تاثیر مثبتی بر شاخص داشت.

به گزارش «پتروتحلیل» ارزش معاملات امروز بورس ۱۰۱ میلیارد تومان بود و ارزش کل معاملات ۱۸۳ میلیارد تومان بود که نشان دهنده کاهش حجم نقدینگی بازار است. در تحلیل معاملات امروز بورس باید یادآور شد که عوامل اقتصادی مختلفی که پیش از این نیز در گزارش ها به آنها اشاره کرده بودیم در کنار خبر عرضه اولیه پتروشیمی مبین برای روز سه شنبه همگی، باعث کاهش محسوس شاخص شدند.

پیش از این نیز در مورد پتروشیمی مبین ، عرضه و تاثیر آن بر سود فارس توضیح داده بودیم. این شرکت بزرگترین طرح یوتیلیتی پتروشیمی ایران است. تولیدات این مجتمع شامل برق،بخار، آبهای صنعتی، آب خنک کننده مدار باز و مدار بسته ، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق ، اکسیژن و نیتروژن است.

به علاوه، مسئولیت تصفیه ی پسابهای صنعتی و بهداشتی شرکتهای منطقه به عهده ی این شرکت گذاشته شده است. ضمنا پتروشیمی مبین وظیفه ی دریافت گاز طبیعی از شبکه سراسری و توزیع آن در بین شرکتهای منطقه را به عهده دارد. از نقاط قوت این شرکت برخورداری از تکنولوژی جدید تامین برق و یوتیلیتی مورد نیاز واحدهای فاز یک پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که حدود ۴۰ درصد کل تولیدات پتروشیمی ایران را شامل می شود.

اما نقطه صعف این شرکت نیز وابستگی ارزی فزاینده به تامین قطعات است. شایان ذکر است که فارس مالک ۱۰۰ درصد از این شرکت است. این شرکت پیش بینی خود را برای سال ۹۴ ، سود ۶۷۷ ریالی و برای سال ۹۳ سود ۵۷۹ فرض نموده است. فروش این شرکت نیز در پیش بینی ها افزایش ۱۱% نسبت به سال ۹۳ داشته است. ضمن اینکه سود عملیاتی شرکت در پیش بینی سال ۹۴ با ۱۷ درصد افزایش همراه بوده است. موردی که باید به آن توجه داشت و به نظر می رسد که می تواند به عنوان مهمترین نکته در تعدیلات شرکت به حساب آید فعالیت شرکت در سطوح پایین تر از ظرفیت اسمی است. طبق اظهارات مدیران در جلسه معارفه، به دلیل واقع شدن شرکت در منطقه رطوبتی، امکان استفاده کامل از ظرفیت اسمی به لحاظ فنی وجود ندارد و تقریبا باید ۱۵ درصد پایین تر از ظرفیت اسمی فعالیت کند. باید عنوان شود که طرحهای توسعه ای پتروشیمی هایی نظیر پردیس می تواند به افزایش ظرفیت این شرکت کمک کند. فردا قرار است ۷ درصد از این شرکت توسط هلدینگ پتروشیمی فارس عرضه شود که چیزی حدود ۹۹۷۶۴۰۰۰۰ سهم را شامل خواهد شد. با فرض قیمت تقریبی عرضه مابین ۲۵۰ و ۳۵۰تومان (ارزشگذاری با استفاده از مدل های پی بر ای و ارزش وجوه نقد آتی ) می توان سود فارس را از این محل بین ۴ تا ۷ تومان و با توجه به قیمت عرضه برآورد کرد.

در همین حال امروز بهای نفت برنت به بالاترین میزان در چهار ماه اخیر رسید و در قیمت ۶۵ دلار قرار گرفت. علل اصلی این امر افزایش رکود ایجاد شده در شرکت شل آمریکا و افت تولیدات این شرکت در کنار افزایش تنش ها در یمن و اخلال در جابجایی محموله های نفتی آن منطقه (جنوب یمن) است. البته باید یادآور شد که مازاد عرضه بر تقاضا در بازار قابل لمس است و این مسئله قیمت نفت را به مرور تعدیل خواهد کرد. به طور کلی با توجه به شرایط بازار نفت و عوامل بنیادی تعیین کننده در این بازار نمی توان به این زودی چشم به قیمتهای بالای هشتاد دلار داشت.

اما امروز در بازارهای آسیایی شاهد افزایش ارزش شاخص بورس برخی از کشورها بودیم. سهام شرکتهای چینی به دلیل چشم انداز ترسیمی از محرکهای اقتصادی بیشتر و پروژه های زیرساختی پیش رو ۲/۲ درصد رشد داشتند. اما شاخص نیکی ژاپن امروز ۲ دهم درصد کاهش داشت و این امر عمدتا به دلیل افزایش نگرانی ها از اتفاقات اقتصادی پیش رو در هفته آینده بود. شاخص HK بورس هنگ کنگ در عین حال افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. در دیگر کشورهای آسیایی نیز عمدتا وضعیت بازار های مالی خوب گزارش شده است. از سوی دیگر در اروپا به دلیل کم شدن نگرانی ها از وضعیت یونان وضعیت بازارهای مالی به معاملات مثبت گرایش داشت. ارزش دلار که پس از اعلام فدرال رزرو مبنی بر عدم افزایش سود بانکی کاهش یافته بود امروز دوباره بهبود یافت.

اما در بازار بورس کشورمان وضعیت متفاوت بود و شرکتهای بزرگ اکثرا در دامنه منفی نوسان کردند. در گروه محصولات شیمیایی تاپیکو با ۲درصد دامنه نوسان منفی به کار خود خاتمه داد. وپترو نیز در قیمتهای منفی بسته شد. تحلیل این نماد را بر روی صفحه اصلی پتروتحلیل قرار داده ایم. از سوی دیگر پردیس با معامله ۶۵۴ هزار سهم در قیمت ۱۷۱۳ تومان یعنی مثبت ۲درصد بسته شد. البته به نظر می رسد که سهم توان عبور از مقاومت ۱۸۰۰ تومان را فعلا نداشته باشد مگر اینکه قیمت جهانی اوره باز هم رشد کند. سهام شرکت پتروشیمی خلیج فارس به دلیل عرضه مبین تا حدی مثبت معامله شد اما معاملات این غول پتروشیمی بسیار کم حجم بود. پاکشو هم که به نظر می رسد در قیمت های هزار تومان ثبات پیدا کرده مورد توجه حقوقی ها بود و ۲۷۷ هزار سهم معامله شد.

در آن سوی بازار شرکت های پالایشی به رهبری پالایش نفت بندر عباس یک دست منفی معامله شدند. شبندر که دیروز صف خرید سنگینی داشت امروز در قیمت منفی کامل صف فروش را تجربه کرد. در پالایش نفت تهران نیز عرضه ها زیاد بود و این امر باعث تشکیل صف فروش شد. شرکت پالایش نفت لاوان هم در گزارشی که ارائه کرد که در آن پیش بینی سال ۹۴ خود را با تعدیل منفی ۱۸درصد مبلغ ۱۵۷ ریال عنوان کرده است .شایان ذکر است که در مقایسه با پیش بینی عملکرد سال مالی قبل فروش این شرکت ۵ درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۵ درصد افزایش ، سود عملیاتی ۱۹ درصد کاهش و سود خالص ۱۹ درصد کاهش نشان می دهد. شرکت همچنین نرخ خرید خوراک خود را به ازای هر بشکه نفت خام حدود ۸۷ دلار منظور کرده که با توجه به شرایط کنونی بازار نفت خوشبینانه در نظر گرفته شده است.

به طور کلی از شمای کلی بازار سرمایه کشورمان می توان نتیجه گرفت که طرف عرضه در حال حاضر بسیار قوی تر از طرف تقاضا است و بنابراین به استثنای برخی سهم های کوچک و خبر افزایش سرمایه آنها نمی توان به عمده گزارش های شرکتها امیدوار بود. هر چند نزدیکی مجامع شرکتهای پتروشیمی می تواند باز هم باعث رونق نسبی در معامله سهام این شرکت ها گردد.

ارسال نظر