کد خبر : 15596

خبر سود بانکی زیر سایه ابهامات مذاکرات

boors4

پتروتحلیل- معاملات بورس امروز در حالی صورت گرفت که اخبار مربوط به تعدیل نرخ سود کوتاه مدت بانکی به ۲۰ درصد در رسانه ها دست به دست چرخید و همه انتظار داشتند که بازار حداقل برای یکی دو روز جانی بگیرد و دوباره مثبت شود. اما داستان طور دیگری رقم خورد.

به گزارش «پتروتحلیل»، عرضه های بازار مخصوصا در نیمه دوم ساعات معاملاتی افزایش یافت و شاخص علی رغم رشد بالای ۱۷۰ واحدی در ساعت اولیه , دوباره به ۶۷ هزار و ۳۸۸ واحد بازگشت و تنها توانست رشد چهار واحدی را در پایان معاملات ثبت کند. شبندر با ۶۱ واحد بیشترین کاهش و ملی مس با ۵۶ واحد بیشترین افزایش را در شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس امروز ۲۰۷ میلیارد تومان بود. باید گفت که بازار در شرایط بلاتکلیفی به سر می برد و به غیر از برخی از سهم های خاص مسیر بازار همان مسیر بلاتکلیف است. این امر البته تا حدودی منطقی است؛ اما نکته اینجاست که ضریب ریسک بازار بورس ما در حال حاضر بسیار بالاست. بورس ایران در شرایط کنونی نیاز به شفافیت های سیستماتیک دارد. اما اخبار سیاسی در شرایط کنونی کمی ضد ونقیض هستند. از سر گیری مذاکرات از ۲ و ۳ اردیبهشت، وزن ابهامات را بالا برده است . عمده اختلاف دو طرف حول محور چگونگی رفع تحریم‌های ایران پس از توافق جامع و نهایی است؛ تحریم‌هایی که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد از فردای روز توافق جامع باید لغو شود و آمریکایی‌های مدعی‌اند که این تحریم‌ها مرحله به مرحله لغو خواهد شد. «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا شب گذشته هم در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌های ایران به صورت مرحله‌ای لغو خواهد شد. همزمان «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که درخواست ایران برای برداشته شدن تمام یا بخش زیادی از تحریم‌ها در ابتدای اجرای توافق جامع هسته‌ای، رسیدن به توافق را ناممکن می‌کند. در چنین شرایطی سرمایه گذاران با عرضه سهامشان قصد کنترل ریسک خود را دارند. هرچند به نظر می رسد که شانس رسیدن به توافق نهایی هنوز هم زیاد است و با در نظر گرفتن این پیش بینی و انتظار برای اصلاح قیمتی برخی سهم های ارزنده می توان خرید های خوبی را در نزدیکی مجامع داشت.

از سوی دیگر تسویه آخر ماه اعتبارات اخذ شده نیز به نوعی به افزایش عرضه ها انجامیده است. بسیاری از سرمایه گذاران با رسیدن موعد تسویه حساب اعتبارشان چاره ای جز نقد کردن برخی از سهام سبد خود ندارند. اما به نظر می رسد که دلیل اصلی که در پس نحوه معاملات در این چند روز احساس می شود، نبود انگیزه است. انگیزه زمانی ایجاد می شود که سهام شرکت ها برای رشد زمینه بنیادی لازم را داشته و محیط لازم برای این رشد نیز وجود داشته باشد. در طی روزهای آغازین بورس در سال ۹۴ دیدیم که سهام شرکت ها به صورت شارپی رشد کرد و در بسیاری از شرکتها به بالاتر از ارزش ذاتی سهام رسید. اینک پس از متعادل شدن بازار باید دید که هر صنعت و هر سهم چگونه می توانند انتظارات ایجاد شده را برآورده سازند. نکته مثبتی که در شرایط کنونی می توان به آن امید داشت خرید سهام در قیمت های زیر ارزش ذاتی در این بلاتکلیفی است؛ چرا که با نزدیک شدن مجامع، شرکت هایی وجود دارند که می توانند با تقسیم سود و خبر های خوب جدای از روند کلی بازار بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کنند.

باین گزارش همچنین حاکی است، طی روز جاری اکثر نمادهای گروه پتروشیمی قرمز پوش بودند .شرکت نیروکلر که به منظور افزایش ظرفیت تولید کلر در اسفند ماه سال گذشته ۵۰ درصد از محل مطالبات افزایش سرمایه داده بود با صف خرید یک میلیون سهمی مواجه شد. حق تقدم این سهم نیز در حداکثر قیمتی ۸ درصد معامله شد. از جنبه تکنیکی این سهم قابلیت رشد تا قیمت های ۳۴۰ تومان را داراست. شفارس و شپترو با صف خرید کم حجمی مواجه بودند و الیاف مصنوعی با معامله ۴۶۵ هزار واحد سهم ۳۴۵ تومان معامله شد. سهم طی روزهای گذشته به کانال صعودی بلند مدت خود برخورد کرده و واکنش نشان داد. تاپیکو نیز با یک و نیم درصد مثبت، چهار میلیون دویست هزار سهم معامله شد. در گروه پالایشگاهی و روغنی نیز پالایشگاه نفت اصفهان با حجم ۱۸۰۰ هزار سهمی کمی بهتر از روزهای قبل معامله شد اما همچنان صف خرید ۳۲ میلیونی داشت. شبندر ۲۴ میلیون برگ سهم معامله شد و در قیمت های ۵۸۸ تومان بسته شد. باقی نمادهای این گروه همگی قرمز پوش بودند و تنها نفت ایرانول اندکی مثبت معامله شد.

ارسال نظر