کد خبر : 15017

سود بانکی بورس را قلقلک می دهد

bours

پتروتحلیل- امروز سه شنبه ۱۸ فروردین شاخص بورس ۶۸۴ واحد سقوط کرد و در ۷۰ هزار و ۱۵۹ واحد قرار گرفت؛ ارزش معاملات نیز حدود ۲۷۳ میلیارد بود .

به گزارش «پترو تحلیل»، به نظر می رسد که تا حدودی از تب و تاب روزهای قبل کاسته شده و جو واقع بینی بیشتری نسبت به چند روز پیش بر بازار حاکم شده است. از جنبه تکنیکی شاخص با برخورد به مقاومت تقریبی ۷۱۰۰۰ واحدی عقب نشست و نتوانست به سمت هدف بعدی خود که ۷۶۰۰۰ واحد است حرکت کند. امروز زمزمه هایی از کاهش سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار به گوش می رسید که این امر خود می تواند به تنهایی تاثیر به سزایی در پیشرفت شاخص داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا نرخ سود بانکی کاهش می یابد یا خیر؛ چرا که کاهش سود بانکی ابزاری است عملی برای ایجاد رونق در اقتصاد که در کنار عوامل روانی ایجاد شده می تواند بسیار موثر باشد.

نماد های بزرگ پتروشیمی امروز به صورت یکپارچه قرمز پوش شدند و به غیر از چند مورد مشخص تقریبا همه نمادها در منفی کامل معامله شدند. نمادها یی مانند پتروشیمی جم , آبادان, زاگرس , فناوران , مارون و نفت و گاز تامین همگی در حداقل قیمت معامله شدند. البته نماد تاپیکو با حجم قابل توجهی که داشت نشان داد که در قیمت های جذابی معامله می شود . خبرهای از عرضه اولیه یکی از زیر مجموعه تاپیکو در هفته آینده به گوش می رسد. از سوی دیگر فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با توجه به اخبار در حال احداث است. به نظر می رسد که در میان مدت تاپیکو سهمی کم ریسک بوده و هدف های بالای ۳۰۰ تومانی را پیش رو دارد. بنابراین با در نظر گرفتن اصلاح قیمتی این سهم می توان در قیمت ۲۶۰ تومان و در صورت افت بیشتر ۲۴۹ تومان وارد شد .

شازند یک از نماد های متمایز پتروشیمی در بازار امروز بود که در حداکثر قیمتی معامله شد و بیش از یک میلیون سهم مازاد تقاضا داشت. نماد شاراک با توجه به تعدیل مثبت در گزارش سال ۹۴ و شایعاتی مبنی بر افزایش صادرات و تعدیل مثبت از این محل هنوز هم جذاب است. در کوتاه مدت این سهم می تواند در قیمت های بالای ۶۰۰ تثبیت شود. با توجه به افت مناسب و مثبت شدن شاخص MACD و AO می توان از ادامه روند جاری در شاراک بیشتر سخن گفت. به طور کلی باید با دقت بیشتری معاملات دیگر نمادهای پتروشیمی را زیر نظر داشت و از حرکات هیجانی جلوگیری کرد چرا که بیشتر این شرکت ها هنوز هم از ابهاماتی در نرخ خوراک خور رنج می برند.

از سوی دیگر نمادهای روغنی در طول معاملات امروز به طور کامل در منفی معامله شدند. نفت ایرانل در منفی ۵ درصد , نفت پارس و سپاهان در منفی ۴ درصد و نفت پاسارگاد یا شپاس نیز در منفی ۵ درصد قرار گرفتند. شرکت های کربن ایران در حوالی صفر تابلو و دوده صنعتی پارس در حداقل قیمت داد و ستد شدند. شرکت های پالایشی امروز به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول نماد های مثبتی مانند شتران , شپنا و شبندر بودند که البته شبندر تا حدودی متعادل معامله شد و دسته دوم شاوان , شراز و شبریز بودند که همگی همان طوری که پیش بینی می شد در منفی کامل معامله شدند. انتظار می رود که در روزهای آتی وضعیت سهام شرکت های پالایشی به استثنای یک یا دو سهم اصلاح شده و به واقعیت متمایل شود . هرچند خبرهای خوب بازار می تواند میل سهامداران و سرمایه گذاران به این دسته از سهم ها را افزایش دهد اما باید گفت که هم اکنون با توجه به رشد سریع و بی وقفه سهام این شرکت ها خرید در مقطع کنونی پرریسک تلقی می شود.

ارسال نظر