کد خبر : 16009

ابهامات به افزایش عرضه ها کمک کرد

پتروتحلیل- شاخص کل در طی معاملات امروز پر نوسان عمل کرد و در حالی که در ساعت اولیه معاملات تا ۱۶۰ واحد مثبت شده بود؛ اما فشار عرضه ها مانع از رشد شاخص شده و شاخص کل با ۲۸ واحد افت در عدد ۶۶ هزار و ۵۴۰ قرار گرفت. ارزش معاملات بورس در روز کاری جاری حدود ۸۲ میلیارد تومان بود که نسبت به معاملات روزهای قبل افت قابل توجهی داشته است . ارزش کل معاملات نیز ۲۳۲ میلیارد تومان بود. امروز شبندر با ۶۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت و تاپیکو با ۳۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر بازار داشتند.

در توصیف کلیت بازار امروز باید گفت که بازار کار خود را با جوی مساعد آغاز کرد. نمادهای بانکی، پالایشی، غذایی و خودرویی به نظر روز خوبی را پیش رو داشتند اما در اواسط ساعات معاملاتی امروز عرضه های سنگین دوباره مانع از اوج گرفتن شاخص شد. البته برخی از نمادهای پالایشی با تشکیل صف خریدی مستحکم تا انتهای بازار در مثبت کامل باقی ماندند.

در خبرهای سیاسی نیز شاهد بودیم که ادامه درگیری ها در بخش های جنوبی و مرکزی یمن و بمباران پایگاه های جنبش انصارالله توسط عربستان و متحدانش یکی از مهمترین اتفاقات حادث شده در امروز و روز گذشته بود. شمار کشته شدگان غیر نظامی به نقل از رویترز تا ۵۵۱ نفر رسیده است. به نظر می رسد که واشنگتن و دیگر متحدان عربستان از وضع موجود راضی نیستند و نسبت به بحران ایجاد شده ابراز نگرانی کرده اند. دیروز همچنین خبر ممانعت جنگنده های صعودی از ورود هواپیمای ایرانی هلال احمر نیز باعث افزایش تنش ها بین دو کشور شد. مقامات انصارالله هرگونه مذاکره ای را تا زمان قطع کامل درگیری ها و حملات رد کرده اند. به نظر می رسد که این حادثه در بالا رفتن عرضه ها در بازار بورس کشورمان بی تاثیر نبوده اند.

خبر دیگری که در محافل به گوش می رسید روند کند پیشرفت های مرتبط با لغو تحریم های هسته ای از زبان «عباس عراقچی» بود . از سوی دیگر «ارنست مونیز» فیزیکدان هسته ای و وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با سی ان بی سی عنوان کرد : ما حداقل به ده سال زمان برای کنترل و یافتن هرگونه فعالیت نظامی مرتبط با برنامه هسته ای ایران نیازمندیم» و برنامه نظارتی ما برای ۲۵ سال و یا حتی برای همیشه باید ادامه داشته باشد.»؛ از لحن این سخنان می توان استنباط کرد که مسئله برداشته شدن یکباره تحریم ها از هم اینک به یک چالش بزرگ بدل شده است و حتی ممکن است در صورت ادامه شرایط مذاکرات طول پیدا کرده و دوباره تمدید شود؛ چیزی که به نظر نمی رسد در شرایط کنونی به نفع اقتصاد آسیب دیده کشورمان باشد. پس باید گفت که در بازار سرمایه کشورمان علت برتری عرضه ها ابهامات مرتبط با کلیت فضای سیاسی و اقتصادی کشور است.

مسئله تورم و نرخ سود بانکی نیز از ابهامات دیگری هستند که باعث زمین گیر شدن بازار سرمایه کشور شده اند. شایعات زیادی مبنی بر تعدیل سود بانکی به گوش می رسد. امروز در خبری اعلام شد که روز سه شنبه جلسه شورای پول و اعتبار موضوع نرخ سود بانکی را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد داد و در صورت رسیدن به جمع بندی کلی نسبت به اعلام آن اقدام خواهد کرد.با این حال کاهش سود بانکی در حد یک یا دو درصد نمی تواند دردی را از بازار دوا کند. از سوی دیگر مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم شهری در فروردین ماه سال ۹۴ به ۱۴٫۵ درصد رسید که در مقایسه با اسفند سال گذشته ۰٫۳ درصد کاهش یافته است.البته آمارهای دولتی با آنچه که در واقعیت وجود دارد می توانند تفاوت کنند. قدر مسلم سود بانکی نیاز به تعدیل دارد و این امر ،اگر به اندازه باشد، می تواند بر بازار سرمایه اثر مثبتی داشته باشد.

اما امروز در معاملات گروه محصولات شیمیایی روندی کم حجم و مشابه روزهای معاملاتی هفته گذشته داشتیم. پترول با حدود ۲۸ میلیون معامله پر حجم ترین نماد گروه بود و در نوسان مثبت یک و نیم درصدی در قیمتهای ۱۷۸ تومان قرار گرفت . شفارس به دلیل افزایش سرمایه پیش رو چند روزی است که با افزایش تقاضا روبرو شده و امروز نیز با نوسان مثبت ۴درصد در قیمت ۵۷۷ تومان بسته شد. شویندها که این روزها حال و روز خوشی ندارند گزارش های نسبتا سرد و منفی به بازار ارائه داده اند. گلتاش با جابه جایی ۲۴۹ هزار سهم در قیمت پایانی ۹۱۰ تومان بسته شد. این سهم که تا حدی مورد استقبال حقوقی ها نیز قرار گرفته بود با ارائه آخرین گزارش خود مدتی است که در قیمت های منفی به سر می برد . شرکت در گزارش های قبلی خود میزان فروش خود را کمی خوشبینانه فرض کرده بود که این امر باعث شد در گزارش اخیر ۱۰درصد تعدیل منفی برای پیش بینی سال ۹۴ در نظر بگیرد. پاکشو و پاکسان نیز بسیار کم حجم و در حوالی صفر تابلو معامله شدند. رقابت در صنعت مواد و محصولات شوینده بسیار بالاست و به نظر وضع پاکشو در این میان از بقیه بهتر باشد. سهم در این چند ماه به شدت مورد توجه حقوقی ها واقع شده و شناوری این سهم بسیار کمتر از قبل است. البته باز هم عنوان می کنیم که تهدید اصلی این صنعت رقابت بسیار بالا بین فروشندگان است.

در نمودار زیر شاخص گروه محصولات شیمیایی عدد ۴۳۳۸ را نشان می دهد. به نظر می رسد که این شاخص تا ورود اندیکاتور RSI به محدوده زیر ۳۰ به روند نزولی خود ادامه دهد. اندیکاتور RSI نمایانگر نوسان و شتاب قیمتی است که قدرت نسبی روند را نشان می دهد. با دقت در نمودار می توان مشاهده کرد که روند نزولی محصولات پتروشیمی در کوتاه مدت با احتمال بیشتری ادامه خواهد یافت. بنابراین ما فعلا وزن بیشتری را به نزول قیمتی در این شاخص می دهیم. اولین سطح مقاومتی در این نمودار عدد ۴۰۸۵ واحد می باشد.

4ORD

در گروه محصولات نفتی و پالایشی باز هم سناریوی قبلی تکرار شد . شتران و شپنا پر حجم و مثبت معامله شدند و شبندر که با تعدیل منفی گزارش خود را ارائه کرده بود با صف خرید سنگین بسته شد. شراز نیز امروز گزارش سال ۹۴ خود را روانه بازار کرد که با تعدیل منفی ۲ درصدی همراه بود سود خود را ۴۳۵ ریال به ازای هر سهم اعلام کرد. البته این سهم نیز در معاملات امروز در حداکثر تقاضا یعنی مثبت ۵درصد بسته شده بود. این شرکت بهای نفت خام خود را بر اساس نرخ نفت خام دی ماه ۹۳ اعلام شده توسط وزارت نفت به ازای هر بشکه ۴۶ دلار و ۸۴ سنت محاسبه کرده است.

به طور کلی می توان گفت که احتمال صعودی شدن و قدرت گرفتن روند شاخص طی معاملات روزهای آتی در هفته آینده وجود دارد. البته باید گفت که اخبار کلان اقتصادی و سیاسی کشور بازیگران اصلی این عرصه هستند. در حال حاضر معاملات گروه پتروشیمی چندان دلچسب نیستند اما می توان با توجه به نزدیک شدن مجامع در بازار منفی دست به خرید زد؛ چرا که سهام پتروشیمی همیشه به بهترین نحو اقدام به تقسیم سود حداکثری می کنند. از سوی دیگر خرید سهام پالایشی هم ، با اینکه سراسر ابهام است، می تواند به قصد نوسان گیری جذاب باشد. اما برای سرمایه گذاران کم ریسک سهم های ارزشی که در بازار منفی به وفور یافت می شوند می توانند جذاب و بی خطر باشند و برای کسب سود مجمع خریداری شوند.

ارسال نظر