کد خبر : 15235

استرس دموکرات ها به بورس ایران

bourse 3

پتروتحلیل- معاملات امروز بورس رنگ و بویی متفاوت با جو مثبت ایجاد شده از ابتدای سال داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، شاخص بورس تنها در ۹۰ دقیقه ابتدایی یک هزار واحد ریزش داشت و تا پایان ساعت معاملات شاخص کل ۱۲۳۹ واحد افت کرد. ارزش معاملات بورس ۲۶۰ میلیارد تومان و در فرابورس ۱۰۸ میلیارد تومان بود. بیشترین تاثیر منفی در شاخص را تاپیکو با ۹۵ واحد کاهش و بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را شاراک با ۱۸ واحد افزایش داشتند.

دیروز در خصوص علل این ریزش های احتمالی توضیح دادیم اما باید بر این امر واقف بود که بازار ما حساسیت بسیار زیادی نسبت به تحولات سیاسی دارد و اخبار سیاسی نیز از اواخر هفته گذشته تا حدودی با بدبینی هایی همراه شدند. روز شنبه باراک اوباما در واکنش به سخنان مقام معظم رهبری در مورد برنامه هسته ای ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات با همکاری قدرت های غربی و ایران به سرانجام خوبی برسد و برنامه هسته ای ایران محدود شود. به گزارش رویترز وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان تمامی تحریم ها را بلافاصله پس از توافق لغو کرد، عنوان کرد که می توان راه هایی را یافت که هم به غرور طرف مقابل لطمه وارد نشود و هم اهداف ما تامین شود. از سوی دیگر در رسانه ها نیز عنوان شده که روز سه شنبه قرار است کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا جلسه ای را برای بازبینی طرح توافق با ایران تشکیل دهد و در صورت امکان با رای گیری و اخذ آراء حداکثری، مانع از لغو تحریم ها توسط اوباما شود. با اینکه بسیاری از دموکرات ها با این طرح مخالفند اما گمانه زنی ها نشان می دهند که احتمالا این طرح به حداکثر آراء دست خواهد یافت. چرا که بخشی از دموکرات ها هم از این طرح حمایت کرده اند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که خبرهای سیاسی این هفته دارای وزن و ابهامات زیادی است. علاوه بر این تصمیمات مسئولان بورس مبنی بر عرضه های اولیه متعدد در همان بدو مثبت شدن بازار نیز می تواند در افزایش فشار عرضه ها موثر باشد. نگرش سیستمی یعنی اینکه بدانیم تصمیمات ما خواسته یا ناخواسته عواقبی خواهند داشت و بر یک سیستم به هم پیوسته تاثیر می گذارند. عرضه اولیه در بازار مثبت تکنیک مناسبی است اما اینکه کی و کجا باید این عرضه ها انجام بگیرند و چه اثری بر نقدینگی تازه بازار خواهند داشت نیز باید مد نظر قرار گیرند. شرکت های عرضه شده نیز از جنبه بازاریابی به خوبی معرفی نشدند و تا حدی بالا عرضه شدند که این امر نیز بر روی معاملات آنها تاثیر داشت. مسئولان به دلیل اتفاقات بورس در ۹۲ تا حدی با تعجیل به انجام کارهای بازدارنده دست زدند. در حال حاضر ایجاد ثبات مهم ترین خواسته سرمایه گذاران است. در واقع تسهیل معاملات بورس به سمت ایجاد ثبات نیز بهترین کاری است که مسئولان می توانند انجام دهند. بازار باید راه خود را در صنایع مختلف پیدا کند و عوامل بازدارنده بیرونی و مکانیکی که خارج از عرصه تحلیلی بازار هستند باعث افزایش ریسک های بازار می شوند. به نظر می رسد که در شرایط کنونی مشورت با فعالان دانشگاه و بازار و تشکیل اتاق فکر قبل از تصمیم گیری بهترین اقدام ممکن برای مسئولان در جهت ایجاد تعادل در بازار باشد.

این گزارش همچنین حاکی است، امروز پالایشی ها روان شدند و نمادهای شاوان , شبندر, شبریز و شراز در حداقل قیمتی بسته شدند. شتران حدود سیزده میلیون برگه سهم معامله شد و باز هم در حداکثر قیمتی بسته شد. در روغنی ها هم تمامی نمادها قرمزپوش بودند . ایرانول را حقوقی ها در منفی خریدند و با نزدیک شدن به انتهای بازار تقاضا برای این سهم بیشتر شد. این سهم با «پی بر ای» پایین یکی از جذاب ترین سهم های قبل از مجمع محسوب می شود که هم پتانسیل تعدیل سود داشته هم می تواند سود خوبی را تقسیم کند؛ این سهم در قیمت های زیر هزار ۱۴۰۰ جذاب است و امکان اصلاح تا نزدیکی ۱۳۲۵ را دارد .

در گروه مواد شیمیایی و پتروشیمی تمامی نمادها قرمز پوش و کم حجم معامله شدند. معاملات تاپیکو اما در این گروه بسیار پرحجم انجام شد. شاراک و شپلی از معدود سهم هایی بودند که مثبت معامله شدند. زاگرس ۵/۲ درصد منفی بود . از جنبه بنیادی سهم ریسک های اندکی داشته و افت خوبی هم کرده و می تواند با دید بلند مدت خریداری شود. اطلاعات مربوط به قیمت های جهانی متانول و تحلیل آن را می توانید در «پتروتحلیل» دنبال کنید. فارس که این روزها در حجم اندکی معامله می شود نیز در منفی معامله شد. این شرکت از عرضه پتروشیمی مبین می تواند سود اندکی را شناسایی کند. سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی نیز مانند بقیه سهام این گروه منفی معامله شد و دوباره به سمت قیمت هایی گام برداشت که برای نوسان گیران مناسب است. این سهم را در قیمت های ۱۶۰ تا ۱۷۰ تومان می توان با دید کوتاه مدت مورد توجه قرار گیرد. اما پتروشیمی آبادان در منفی کامل مورد توجه حقوقی قرار گرفت .

به گزارش «پتروتحلیل»، به طور کلی بازار می تواند در روزهای آینده دوباره مثبت شود و این به شرطی است که اخبار هسته ای مطلوب و اقدامات ناگهانی مسئولان در انجام امور بازدارنده کمتر شود , نرخ سود بانکی نیز دیر یا زود باید تعدیل شود و این امر نیز می تواند به مثبت شدن دوباره بازار در میان مدت کمک کند. پس از بازگشایی نمادهای پالایشگاهی پیش بینی کردیم که در مقطعی بازار مثبتی را شاهد باشیم و با ورود نقدینگی به بازار رکود نسبی موجود در سال ۹۳ از میان برداشته شد و دوباره ارزش معاملات به سطوح قابل قبولی رسید؛ اما باید دید که آیا بازار سرمایه مان می تواند این نقدینگی را در خود حفظ کند یا خیر؟

از جنبه تکنیکی شاخص امروز به سطوح ۲۳ درصد فیبوناچی بازگشتی برخورد کرد و یک کندل منفی با اهمیت داشت و در سطوح ۶۸ هزار و ۷۰۰ قرار گرفت. فردا برای شاخص روز مهمی است و اگر باز هم تقاضا از عرضه ها کمتر باشد انتظار داریم که شاخص تا سطوح ۶۷ هزار نیز افت داشته باشد.

ارسال نظر