کد خبر : 15880

عرض اندام پالایشی ها در تالار شیشه ای

پتروتحلیل- شاخص کل امروز ۲۵۹ واحد افت کرد تا به عدد ۶۶ هزار و ۵۴۹ برسد. آنچه که از معاملات امروز می توان برداشت کرد افزایش نسبی ارزش معاملات به دلیل بازگشایی مجدد غول های پالایشی و همچنین تعادل اندکی بود که می شد در برخی از صنایع از جمله خودرو مشاهده کرد.

امروز بیشترین اثر کاهشی بر شاخص کل را شبندر داشت و بیشترین اثر افزایشی بر شاخص را نماد شپنا با ۱۴۰ واحد داشت. شاخص امروز در ساعات ابتدایی با رشد اندکی کار خود را آغاز کرد اما با رسیدن به ساعات میانی معاملات و بازگشایی سه نماد پالایشی کم کم بر حجم عرضه ها افزوده شد و فشار فروش بیشتر شد. در شکل زیر نمودار روزانه شاخص کل را مشاهده می کنید. با اندازه گیری سطوح بازگشتی فیبوناچی کوتاه مدت به این نتیجه می رسیم که سطح ۶۶ هزار و ۳۹۰ به عنوان سطح ۵۰درصدی می تواند به شکل یک حمایت برای شاخص کل مطرح باشد و مانع از افت بیشتر سهم شود . در غیر این صورت کانال اندروز بلند مدت که نشانگر حمایت ها و مقاومت های بالقوه بازار است عدد ۶۵ هزار و ۱۰۰ را نشان می دهد. روز شنبه می تواند روزی تعیین کننده برای شاخص کل باشد تا ببینیم که آیا شاخص کل بورس اوراق بهادار کشورمان می تواند سطح حمایتی گفته شده را حفظ کند و دوباره به روال عادی خود برگردد یا اینکه هنوز هم شاخص قدرت بازگشت به سطوح قبلی را ندارد.

nemodar

اما در خبرها عنوان شد که ائتلاف عربستان به تجاوز خود به یمن پایان داد و حملات هوایی این کشور به استحکامات حوثی ها در یمن پایان یافت . ایران نیز از پایان این حملات استقبال کرد . خبرگراری SPA وابسته به آل سعود عنوان کرد که عملیات موسوم به طوفان قاطع به اهداف خود دست یافته و تمامی سلاح های سنگینی که برای حکومت سعودی و هم پیمانانش تهدیدی محسوب می شدند را نابود کرده است. گفته می شود که فاز دیگری به نام عملیات بازیافتن آرزوها در حال شکل گیری است که می تواند بر روی محورهای سیاسی ،دیپلماتیک و نظامی متمرکز باشد.صعودی ها با این عملیات قصد دارند که از ادامه تحرکات حوثی های یمنی جلوگیری کنند.

از سوی دیگر زمان بندی و برد تحریم ها به عنوان مهمترین موضوع مورد بحث در وین بین نمایندگان ایران و قدرتهای غربی مطرح است. اطلاعات دقیقی از ساعت و چگونگی انجام مذاکرات هنوز به عموم اعلام نشده اما بدون شک این دور از مذاکرات بسیار سخت تر و پیچیده تر از مذاکرات قبل دنبال خواهد شد. این دور از مذاکرات در دو سطح کار‌شناسان و معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ برگزار می‌شود. به گفته «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه، تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران امروز و فردا با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگیرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ مذاکره خواهد کرد و روز جمعه مذاکرات خود را با ۶ کشور دنبال می‌کنند. امروز در خبرها عنوان شد که ۲۲۰ نماینده مجلس نیز با صدور بیانیه ای از بیانات رهبر معظم انقلاب حمایت و بر رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند.در حال حاضر می توان به کلیت اتفاقات رخ داده در روز گذشته و امروز امیدوار بود اما باید گفت که وزن ابهامات موجود نیز کم نیست.

گفتنی است، خبر پایان تنش میان عربستان و متحدانش با یمن باعث کاهش قیمت نفت در روز معاملاتی امروز شد.نفت برنت که در ماه کنونی بیش از ۱۰ دلار افزایش یافته بود به ۶۱ دلار رسید و بیش از ۳درصد افت داشت . نقفت خام امریکا هم به ۵۶ دلار رسید. به نقل از کارشناسان رویترز می توان انتظار یک افت دیگر را هم در فصل بهار داشت اما قیمت ها به زیر کف های قیمتی قبلی نخواهند رفت؛ چرا که افزایش تقاضا عاملی است که اخیرا بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده است. از جنبه فنی نیز نفت امروز با سقف کانال رگرسیون نزولی خود برخورد کرد و واکنش نشان داد.سقفی که به دلیل کف دو قلوی ایجاد شده در هفته قبلی تشکیل شده بود و باعث رشد موقتی قیمت نفت شده بود.

براساس تحلیل«پتروتحلیل»، دیروز شاهد انتشار گزارشات شرکت های پالایشی بودیم که بی ارتباط با تحلیل ما از قیمت نفت نیست. نرخ خرید نفت خام در گزارش پالایش نفت تهران در سال ۱۳۹۴ به ازای هر بشکه ۸۰ دلار و ۷۴سنت با نرخ تسعیر ۲۸ هزار و ۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. شبندر اما در گزارش خود قیمت نفت خام و میعانات را بر اساس آخرین قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش و معادل میانگین قیمت مهر ماه لغایت دی ماه ۱۳۹۳ (نفت خام، ۶۷٫۲۴ دلار و میعانات، ۶۴٫۶۱ دلار به ازاء هر بشکه) در نظر گرفته و دلار را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ ریال تسعیر کرده است و در نهایت شپنا نرخ فروش فرآورده ها، نرخ نفت خام مصرفی و مواد افزودنی را بر مبنای میانگین نرخ ۱۰ ماهه ابتدای سال ۹۳ یعنی میانگین نرخ نفت خام ۸۷ دلار به ازای هر بشکه فرض کرده است . البته قیمت مفروض شده نفت خام در گزارشهای شپنا و شتران به عقیده برخی از فعالان خوش بینانه است اما باید در نظر داشت که در صورت کاهش قیمت نفت بهای تمام شده این شرکتها نیز کاهش می یابد. پالایش نفت تبریز بهای نفت را بر اساس میانگین قیمتی ماه دی ۴۷ دلار فرض کرده و نرخ تسعیر را هم۲۷۲۲ تومان در نظر گرفته است. از جنبه تحلیلی قیمت نفت در دو شرکت پالایش نفت بندر عباس و تبریز به واقعیت های بازار نفت نزدیکتر است .با اینکه نمی توان آینده را پیش بینی کرد اما احتمال رشد قیمت نفت در شرایط کنونی به سطوح بالای ۸۰ دلار به دلیل عدم کاهش تولید در عربستان ،افزایش ارزش دلار،فصل گرم پیش رو و توافق احتمالی با ایران می تواند ضعیف باشد.

از سوی دیگر، در طول معاملات امروز شاهد بازگشایی مجدد نمادهای پالایشگاهی بودیم. شرکت پالایش تهران که در اولین پیش بینی خود سود هر سهم سال مالی ۹۴ را مبلغ ۶۲۶ ریال اعلام نموده بود، با حجم معاملات ۱۲ میلیون و پانصد هزار سهمی در قیمتی نسبتا بالا باز شد که البته می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. طرح توسعه ای این شرکت مبنی بر بهینه سازی بنزین و قیر سازی و همین طور افزایش سرمایه این شرکت از محل آورده و مطالبات از جمله این دلایل هستند.این سهم با نوسان ۱۶درصد قیمتی در یک روز نشان داد که می تواند غیر قابل پیش بینی باشد. شرکت پالایش نفت اصفهان نیز که برای سال ۹۴ سود هر سهم را ۸۷۱ ریال برآورد کرده بسیار خوب بازگشایی شد. این سهم با جابجایی ۷۸ میلیون برگ سهم و نوسان مثبت ۱۳درصد روز خوبی را برای سهامدارانش رقم زد و در قیمت ۵۵۹ تومان کار خود را به پایان رساند. ارزش معاملات این سهم نیز ۷۸ میلیارد تومان بود.

نفت بندر عباس نیز که در اولین پیش بینی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۴به ازای هر سهم ۲۰۸ ریال سود پیش بینی کرده بود با نوسان منفی ۱۴درصدی در قیمت پایانی مواجه شد که قیمت سهم را تا ۵۰۵ تومان پایین آورد. به نظر می رسد که قیمت این سهم هنوز هم بالاست و در صورتی که سهم صندوق توسعه ملی را از فروش شبندر کسر کنیم این سهم می تواند باز هم تعدیل منفی سود داشته باشد. قیمت سهام پالایشی ها البته به کلیت بازار نیز بستگی دارد. اما ابهام های موجود هنوز هم ریسک این سهم ها را بالا برده و سمت و سوی حرکت قیمتی آنها را نامشخص می کند.

امروز در معاملات گروه محصولات پتروشیمی و شیمیایی بیشترین حجم معاملات از آن پترول بود که با جابه جایی ۳۳میلیون سهم و ارزش ۵ میلیاردی معاملات توانست به عنوان نقد شونده ترین نماد گروه مطرح باشد. البته سهم این روزها حرکت خاصی را دنبال نمی کند و می تواند فقط به عنوان یک گزینه میان مدت یا بلند مدت مطرح باشد. زاگرس با رشد قیمتی مواجه شد و در ۱۶۷۹ تومان بسته شد علت این امر بیشتر به افزایش سودآوری و فروش این شرکت و همینطور روند صعودی جهانی متانول بر می گردد. کربن ایران همان طوریکه پیش از این عنوان کرده بودیم در قیمت های مثبت ۳درصد یعنی ۲۵۵ تومان معامله شد. بیشتر سهامداران این نماد به فروش زمین های این شرکت امیدوارند اما هنوز هیچ اطلاعات موثقی مبنی بر فروش این زمین ها در دست نیست. نماد شدوص نیز به علت تعدیل پیش بینی درآمد متوقف شد. باید دید که این سهم چه ارمغانی را برای سهامدارانش در طی روزهای آتی به همراه خواهد آورد.

به طور کلی باید واقف بود که شرایط بازار در موقعیت کنونی بسیار به اخبار سیاسی مربوط به موضوع تحریم ها وابسته است. لذا باید منتظر بود و به پایش آنچه که در مذاکرات طی این چند روز اتفاق خواهد افتاد پرداخت. به نظر می رسد که برای بازار روز شنبه اگر اتفاق خاصی نیافتد و همه چیز به روال طبیعی خود پیش برود بازار مثبتی را داشته باشیم و فشار فروش کمتری را احساس کنیم. این امر را زمان، بهتر مشخص خواهد نمود.

ارسال نظر