کد خبر : 15661

شاخص بورس در کاهش، سرمایه گذار آمریکایی در پایش!

invest

پتروتحلیل- در شرایطی که عده زیادی از فعالان بازار در ابتدای بازار رای به صعودی بودن شاخص در کوتاه مدت داده بودند، معادلات آنها در مورد روند شاخص کل طی روزهای اخیر بهم خورد و اکنون شاهدیم که شاخص کل با روندی نزولی روبه­رو است.

به گزارش«پتروتحلیل»، امروز شاخص ۳۶۲ واحد افت کرد و به رقم ۶۷ هزار و ۱۶ واحد رسید. البته در پس این افت شاخص می توان حدس زد که سرمایه گذاران بیش از آنچه که به چشم می آید متضرر شده اند. در تحلیل های قبلی عنوان کردیم که ممکن است شاخص در برخورد با ۶۶ و ۹۰۰ واحد لایه بیرونی «ابر ایچی موکو» واکنش نشان دهد، در غیر این صورت می توان به سطح ۵۰ درصد فیبوناچی یعنی ۶۶ هزار و ۲۰۰ امیدوار بود.

ارزش معاملات به طرز چشمگیری افت کرده و این برای روند کلی شاخص در کوتاه مدت نمی تواند جالب باشد. با این حال رونق معاملات در صنایعی مثل بانک یا خودرو که فعلا به عنوان لیدر های بازار مطرح هستند می تواند به رونق کل بازار بیانجامد. در حال حاضر تغییر جو روانی و گزارش مثبت شرکت ها می تواند راه گشا باشد.

دور جدید مذاکرات ایران با غرب از روز چهارشنبه از سر گرفته می شود که به گفته وزیر امور خارجه ایران، این دور از مذاکرات، بخش دشوار مسیر توافق نهایی است. شاید این روند بر ابهامات حال حاضر بازار بیافزاید بنابراین باید با نوعی احتیاط اخبار را دنبال کرد. به گفته روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گروهی از تجار آمریکایی از جمله نامزد سابق دموکرات سنا در شمال تهران و در رستورانی مجلل با طرف‌های ایرانی به بررسی ابعاد سرمایه‌گذاری در این کشور پرداختند.این مسئله در حال حاضر مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته و باید گفت که در پشت پرده اتفاقاتی در حال وقوع است. شرکت های اروپایی و امریکایی در حال بررسی بازار های مالی ایران هستند و بسیاری از آنها قصد ورود به این بازار را دارند، آن هم پیش از اینکه ترافیک سرمایه گذاری بر اثر اخبار مربوط به برداشتن تحریم ها چند برابر شود. خبر مربوط به کاهش سود بانکی نیز قدرت اثرگذاری بر بازار را نداشت. این امر بیشتر به خاطر کاهش اندک این نرخ بود و مسئولان در مورد کاهش نرخ سود بانکی هنوز محافظه کاری به خرج می دهند. اما با پایان یافتن این ماه دیگر دغدغه تسویه حساب اعتبارها به پایان رسیده و تا حدی از حجم عرضه ها هم کم خواهد شد.

گفتنی است، در طول یک ماه گذشته بازار نفت به ثبات نسبی قیمت رسیده است و بهای نفت خام برنت دریای شمال، وست تگزاس آمریکا و سبد نفتی اوپک به جای سقوط آزاد قیمت با روند افزایشی قیمت ها روبرو شده اند. بر این اساس در آخرین معاملات انجام گرفته در بازار های آسیایی، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال تحت تأثیر تدابیر جدید چین برای حمایت از رشد اقتصادی خود و کاهش تعداد چاه‌های حفاری در آمریکا، در بازارهای الکترونیکی آسیا افزایش یافت. در معاملات امروز صبح بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه مه با ۷۸ سنت افزایش به ۵۶ دلار و ۵۲ سنت رسید و بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن نیز ۷۷ سنت افزایش و به ۶۴ دلار و ۲۲ سنت رسید. در این بین «بیژن زنگنه» وزیر نفت با بیان اینکه برخی از کشورهای عضو اوپک در طول حدود یکسال گذشته تاکنون هر اقدامی برای پائین نگاه داشتن قیمت نفت انجام دادند، گفت: اما برنامه و اقدامات این کشورها برای پائین نگاه داشتن قیمت طلای سیاه برای یک مدت طولانی نتیجه نداده و بهای نفت در بازار رو به افزایش است.

این گزارش همچنین حاکی است، در طی معاملات امروز گروه پالایشی، نماد پالایش نفت بندر عباس متوقف شد و زمزمه هایی از تعدیل منفی این سهم برای سال ۹۳ شنیده می شود. این تعدیل به احتمال زیاد بالای بیست درصد خواهد بود. تاثیر این امر بر روی سایر نمادهای پالایشی نیز مشهود بود. پالایشگاه های لاوان , تهران , شیراز و تبریز همگی در حداقل قیمت بسته شدند و پالایشگاه اصفهان با نزدیک ۳ میلیون سهم معامله با حداکثر تقاضا بسته شد.

در روغنی ها نفت بهران بسیار پرحجم معامله شد و با ۳درصد مثبت در قیمت ۱۳۶۵ بسته شد. نفت سپاهان که دارای ارزش ذاتی بالاتر از ۱۳۰۰ تومان است بسیار کم حجم و کند معامله می شود. سرمایه گذاری صنعت نفت پس از آنکه نتوانست از مقاومت های پیشین عبور کند اینک به شرایط نزول بازگشته و در قیمت های ۲۹۸ تومان بسته شد. البته رشد دوباره این نماد به وضع کلی بازار بستگی دارد.

در گروه محصولات شیمیایی نمادها اکثرا طبق روال روزهای گذشته قرمز پوش بودند؛ اما معاملات امروز پتروشیمی پردیس که این روزها کم حجم و کم رمق معامله می شود، در قیمت ۱۶۳۰ بسته شد. این شرکت در جدید ترین پیش بینی براساس عملکرد ۶ ماهه سود سال مالی منتهی به شهریور ۹۴ خود را بدون تغییر مبلغ ۳۹۷۵ریال اعلام کرده و در عملکرد ۶ ماهه ۱۷۲۹ ریال (۴۳درصد) آن را پوشش داده است .شرکت جهت ۶ ماهه دوم سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۹۴ ، همانند ۶ ماهه اول، نرخ خوراک را مبلغ ۳٫۴۴۵ ریال و نرخ سوخت را ۱٫۳۲۰ ریال برای هر متر مکعب منظور کرده است . نمادهای مثبت امروز نیز گروه شفارس , شکلر و پتروشیمی آبادان بودند.

ارسال نظر