کد خبر : 9648

پیشنهاد بورس برای حل مشکل هلدینگ فارس به شورای رقابت رفت

119542_orig

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه با تشکیل یک صندوق ویژه در تامین مالی طرح های پتروشیمی مشارکت خواهد کرد. به گزارش شانا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز دوشنبه (١١ آذز) در یک نشست خبری اظهار کرد: درپی تفاهم های انجام شده با وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به زودی صندوق پروژه با هدف تامین مالی طرح های در حال احداث پتروشیمی تشکیل خواهد شد. علی صالح آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا در مورد نحوه پذیرش شرکت ها در این صندوق گفت: ساز و کارهای لازم با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال نهایی شدن است و به زودی شرایط عضویت اعلام می شود اما تفاهم شده که آنها پروژه ها را وارد صندوق کرده و مراحل پذیرش طبق ضوابط انجام خواهد شد. وی ادامه داد: بر پایه تفاهم های انجام شده عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز با جدیت ادامه خواهد یافت و معاملات به صورت شفاف انجام می شود.

بورس انرژی آماده پذیرش نفت خام رئیس سازمان بورس در باره عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی اظهار کرد: وزیر نفت بر عرضه این دو محصول در بورس انرژی تاکید کرده است و اکنون بیش از یک هفته است که میعانات گازی به طور منظم عرضه می شود و طبق بخشنامه شرکت ملی نفت ایران این محصول فقط از طریق این بورس در بازار عرضه خواهد شد. وی با بیان این که نفت خام نیز به زودی در بورس انرژی عرضه می شود، در پاسخ به پرسش شانا مبنی راهکارهای برای جلوگیری از تکرار عدم عرضه این محصول با توجه به تجربه بورس کالا گفت: نفت خام فقط برای عرضه در داخل کشور معامله خواهد شد و بخش خصوصی و پالایشگاه های کوچک اقدام به خرید می کنند و معامله برای صادرات و معامله های بین المللی در بورس انرژی انجام نمی شود.

عرضه ٩٠ هزار تن کالا در بورس انرژی رئیس سازمان بورس اظهار کرد: بورس انرژی در اواخر اسفند سال گذشته راه اندازی شد و از ابتدای سال تاکنون در بازار فیزیکی ٩٠ هزار تن کالا معادل ١١٨ میلیارد تومان عرضه شده است و در بازار برق ١۶١ هزار مگاوات برق معادل ۵٧ میلیارد تومان معامله شده که جمعا ١٧۵ میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است در حالی که این بورس در سال های ابتدایی فعالیت خود به سر می برد.

رشد ٧٠ درصدی ارزش معاملات در بورس کالا رئیس سازمان بورس در ادامه با ارائه آماری در باره عملکرد بورس کالا گفت: ١٣,۵ میلیون تن محصول در بورس کالا طی مدت مشابه سال گذشته، معامله شده در حالی که هم اکنون به ١۶.۵ میلیون تن رسیده است که نشان دهنده رشد ٢۴ درصدی محصولات معامله شده است. صالح آبادی ادامه داد: ارزش معاملات در بورس کالای ایران تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز ٢٩ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ارزش معاملات تنها ١٧ هزار میلیارد تومان گزارش شده و بدین ترتیب این متغیر توانسته در سال جاری ٧٠ درصد رشد را کسب کند. وی در خصوص معاملات آتی بورس کالا تصریح کرد: معاملات آتی بورس کالا از ابتدای سال جاری تا پایان روز معاملاتی ١٠ آذر ماه جاری، ١۵ هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال گذشته ٢٢ هزار میلیارد تومان ثبت شده و بدین ترتیب ٣٢ درصد کاهش داشته است. صالح آبادی افزود: این کاهش به دلیل ثبات بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت ارز و سکه رقم خورده است و در واقع اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است.

آخرین وضعیت هلدینگ خلیج فارس رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسش شانا در مورد آخرین وضعیت هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: در جلسه مشترک با شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس و شورای رقابت مقرر شد تا پتروشیمی های فجر و مبین در هلدینگ خلیج فارس باقی بمانند اما سهام این دو شرکت در اختیار مصرف کنندگانی که عضو هلدینگ نیستند قرار گیرد. وی تصریح کرد: این دو مجتمع پتروشیمی که تامین کننده یوتیلیتی هستند به علت شکایت یکی از مجموعه ها به شورای رقابت و به دلیلی پذیرش آنها در هلدینگ اعتراض خود را پیگیری کردند و در نهایت تصمیم گرفته شد برای حفظ حقوق تمام مصرف کنندگان، سهام این دو شرکت میان ذینفعان توزیع شود.

ارسال نظر