کد خبر : 47189

شروع چالش برانگیز بازار قیر آسیا-اقیانوسیه در سال 2024

صادرات قیر از صادرکننده اصلی ایران احتمالاً در سال مالی آوریل 2023 تا مارس 2024 به بالاترین حد خود خواهد رسید. بیشتر صادرکنندگان انتظار دارند تقاضای دریایی در ماه های آینده افزایش یابد….

شروع چالش برانگیز بازار قیر آسیا-اقیانوسیه در سال 2024

پتروتحلیل-بازار قیر آسیا-اقیانوسیه ممکن است با شروع چالش برانگیزی در سال 2024 روبرو شود، زیرا ادامه مسائل مالی دولت در یک محیط ضعیف اقتصاد کلان بر مصرف تاثیر می گذارد.

دولت‌هایی که بودجه‌شان را برای تقویت اقتصادهای معلق که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شده‌اند و برای مقابله با سطوح افزایش یافته تورم منحرف می‌کنند، اکنون در تنگنای نقدینگی قرار دارند و برای تامین بودجه ثابت برای پروژه‌های زیربنایی به سختی تحت فشار هستند.

این مشکلات طولانی مدت منابع مالی و جریان نقدی احتمالاً در نیمه اول سال 2024 ادامه خواهد داشت و به طور بالقوه باعث کاهش مصرف قیر در بازارهای چین و جنوب شرق آسیا می شود.

از منظر عرضه، نوسانات در بخش بالادستی نفت خام به افزایش عدم قطعیت هزینه‌ها کمک کرده است.

کاهش شش ماهه تحریم‌ها بر بخش نفت ونزوئلا می‌تواند باعث افزایش رقابت برای نفت خام ترش مری شود که به بازده بالای قیر معروف است و منجر به کاهش عرضه برای پالایشگاه‌های مستقل چینی می‌شود.

اما همه فعالان بازار در چین نگران هزینه های بالقوه بالاتر مواد اولیه نیستند. یک تاجر چینی به آرگوس گفت: «با توجه به اینکه این لغو دائمی تحریم‌ها نیست، هنوز ریسک‌هایی در ارتباط با واردات نفت خام ونزوئلا وجود دارد و همه پالایشگاه‌ها سریعاً وارد عمل نمی‌شوند».

مشکلات اقتصادی در چین

چشم انداز تقاضا در چین به دلیل نگرانی ها در مورد چشم انداز رشد اقتصادی این کشور و بحران در بخش املاک، ضعیف است.

آژانس رتبه‌بندی مودی دورنمای خود را برای اوراق قرضه دولتی چین در اوایل دسامبر به منفی کاهش داد که اولین کاهش چشم‌انداز برای چین از سال 2017 بود.

یکی دیگر از تاجران چینی گفت: «میان سلامت بخش املاک و توسعه زیرساخت‌ها رابطه‌ای وجود دارد.» وی توضیح داد که اجرای اقدامات برای حمایت از دولت‌های محلی پر بدهی و بخش املاک مشکل‌ساز می‌تواند به معنای بودجه کمتر برای توسعه زیرساخت‌ها باشد.

صادرات از جنوب چین ممکن است در سال‌های آینده شتاب بیشتری بگیرد، زیرا پالایشگاه مستقل Chambroad در اوایل سال 2023 تولید خود را در کارخانه قیر تازه راه‌اندازی خود در جزیره جنوبی چین در Hainan افزایش داده است.

مشکلات تامین مالی در جنوب شرقی آسیا همچنان ادامه دارد

برخی از فعالان بازار انتظار دارند که تقاضا در بازار جنوب شرق باثبات باشد، در حالی که برخی دیگر با توجه به مشکلات مالی مداوم انتظار دارند که این تقاضا ضعیف تر باشد.

واردکنندگان اندونزیایی انتظار دارند تقاضا در سال 2024 نسبت به سال 2023 ضعیف تر باشد، زیرا احتمالاً بودجه زیرساختی به دلیل انتخابات فدرال آتی کاهش می یابد و با توجه به اینکه احتمالاً هیچ پروژه بزرگ جاده ای جدید در کوتاه مدت منتشر نخواهد شد.

واردکنندگان ویتنامی انتظار دارند که تقاضا پایدار باشد زیرا برخی از پروژه‌های جاده‌ای چند ساله ادامه دارند و برخی از کارهای سال 2023 به سال 2024 سرایت کرده‌اند، اما بسیاری جهش سال به سال در مصرف را بعید می‌دانند. یک واردکننده گفت: اقتصاد ویتنام قوی نبوده است، در حالی که تقاضای قیر در سال 2023 حدود 750،000 تا 850،000 تن در سال بود، با همین انتظار برای سال 2024.

یک منبع نزدیک به یک پالایشگاه گفت که مصرف مالزی احتمالا در سال 2024 کمتر خواهد بود، اما بیشتر به دلیل کاهش یارانه های سوخت، به ویژه برای بنزین - که به طور گسترده توسط کارخانه های پیش مخلوط مصرف می شود و قیر را برای پیمانکاران جاده گران تر می کند.

یک تاجر مالزیایی گفت که شبه جزیره مالزی معمولاً حدود 500،000 تا 600،000 تن در سال مصرف می کند که تقاضا در سال 2023 مطابق با این برآورد است، اما در سال 2024 تصور می شود که کمتر باشد زیرا هیچ پروژه بزرگ جدیدی اعلام نشده است.

صادرات خاورمیانه قوی بماند

صادرات قیر از صادرکننده اصلی ایران احتمالاً در سال مالی آوریل 2023 تا مارس 2024 به بالاترین حد خود خواهد رسید. بیشتر صادرکنندگان انتظار دارند تقاضای دریایی در ماه های آینده افزایش یابد.

مصرف در هند، یکی از واردکنندگان عمده محموله های خاورمیانه، احتمالاً در سال 2024 تقریباً بدون تغییر خواهد بود. طبق داده های وزارت نفت، مصرف هند در سال 2023 حدود 8.84 میلیون تن بود که یک رکورد بالا بود.

یک منبع نزدیک به یک پالایشگاه هندی گفت: انتظار می رود فروش کلی در سال تقویمی 2024 مشابه سال 2023 باشد. پروژه بزرگراه گانگا در شمال ایالت اوتار پرادش احتمالاً افزایشی را شاهد نیستیم، زیرا دو پروژه بزرگ بزرگراه که از بمبئی شروع می‌شوند، روسازی‌های صلب بودند، اما کار قیری بزرگراه گانگا سال آینده آغاز می‌شود و (احتمالاً) از مصرف پشتیبانی می‌کند. برای مصرف حدود 400000 تن قیر.

ارسال نظر