کد خبر : 46729

فروش محموله‌های ایرانی نسبت به یک هفته گذشته سخت‌تر شده است؛

تحریم‌های جدید بر ایران، پالایشگاه‌های مستقل چینی را بر آن داشت تا تمرکز خود بر نفت روسی را افزایش دهند

کاهش پیشنهادها برای محموله‌های ایرانی همزمان با اجتناب خریداران. افزایش دو برابری واردات نفت ایرانی در بازه ژانویه تا آوریل. نه محموله اورال روسی در ژوئن به شاندونگ می‌رسند.

تحریم‌های جدید بر ایران، پالایشگاه‌های مستقل چینی را بر آن داشت تا تمرکز خود بر نفت روسی را افزایش دهند

پتروتحلیل-احتمال می‌رود پالایشگاه‌های مستقل چینی ریسک احتمالی را در نظر گرفته و به دنبال اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا از خرید محموله‌های ایرانی در کوتاه‌مدت اجتناب کنند، و همزمان دسترسی‌پذیری بالای محموله‌های تخفیف‌دار روسی و ذخایر بالای داخلی کار را برای پر کردن فضای خالی راحت‌تر می‌کند.

همزمان با درنظرگیری مجدد اورال روسیه توسط پالایشگاه‌های مستقل در شاندونگ -- اولین محموله از نوامبر 2021 در اوایل ژوئن خواهد رسید و حداقل 8 محموله دیگر در این ماه تحویل داده خواهند شد-- منابع تجاری اشاره داشتند که پالایشگاه‌ها در حال بررسی ریسک واردات نفت ایرانی و جایگزین کردن آن با محموله‌های خوش‌قیمت روسی هستند.

یکی از منابع تجاری گفت: «فروش محموله‌های ایرانی نسبت به یک هفته گذشته سخت‌تر شده است. شنیدیم که چند محموله‌‌ در بندرهای شاندونگ بدون مشتری ذخیره شده‌اند.»

مقامات آمریکایی در 25 مه مجموعه تحریم‌های جدیدی را بر چندین شخص و نهاد درگیر در قاچاق بین‌المللی نفت و شبکه پول‌شویی که اجازه دور زدن تحریم‌ها به ایران داده را اعلام کردند.

براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم برای خرید نفت ایرانی بر شرکت‌های انرژی واقع در هنگ‌کنگ China Haokun Energy، زیر مجموعه گروه Haokun Energy واقع در پکن، و همچنین شرکت چینی Fujie Petrochemical، زیر مجموعه واحد مشترکی میان شرکت‌های انرژی ایرانی و چینی به نام پتروچین پارس اعمال شد. همچنین شرکت Sea Right Petrochemical چین نیز به لیست تحریم‌های دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی اضافه شد.

شرکت Sea Right Petrochemical که همچنین با نام های‌یو پتروکمیکال شناخته می‌شود، یک پالایشگاه مستقل در استان شاندونگ چین بوده، در حالی که باقی، شرکت‌های تجاری هستند که نفت خام ایرانی را برای پالایشگاه‌های مستقل چینی وارد می‌کردند.

سنجش ریسک و منفعت

از آنجایی که پالایشگاه‌های مستقل از بازار کناره گرفته و موضع محتاطانه‌ای را در برابر خرید نفت ایرانی اتخاذ کردند، تخفیف خرید بشکه‌های ایرانی در برابر برنت معاملات آتی از 6 تا 7 دلار به 8 دلار در هر بشکه (براساس دی‌دی‌یو شاندونگ) رسیده است.

یکی از تحلیل‌گران واقع در پکن گفت: «همزمان با صعود قیمتی گریدهای معمول نفتی در میان بهبود تقاضای داخلی، پالایشگاه‌ها باید هزینه‌های خود را با خریدن محموله‌های ارزان شامل نفت خام ایرانی و روسی نجات دهند.»

قیمت نفت معاملات آتی برنت اوت در یک ژوئن 90 سنت در هر بشکه (0.78 درصد) نسبت به جلسه قبلی افزایش یافت و در میزان 116.50 دلار در هر بشکه قرار گرفت، در حالی که نفت خام سبک شیرین ژوئیه بورس کالای نیویورک 86 سنت در هر بشکه (0.75 درصد) افزایش یافت و در میزان 115.53 دلار در هر بشکه ایستاد.

براساس داده‌های پلتس، در حدود 9.38 میلیون تن نفت خام ایرانی در بازه ژانویه تا آوریل به استان شاندونگ تحویل داده شد، که در مقایسه با 4.5 میلیون تن زمان مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر بود.

بگفته منابع بازار، واردکنندگان نفت در چین معمولاً این بشکه‌های ایرانی را به عنوان نمینا مالزی، قیر، عمان و زاکوم بالایی گزارش می‌کنند.

یکی از تحلیل‌گران واقع در شاندونگ گفت: «زمانی این تحریم‌های جدید از کانون توجه فاصله بگیرند، شرکت‌های تجاری جدید برای واردات نفت خام ایرانی آغاز به کار خواهند کرد.»

منابع شرکت‌های تجاری گفتند، تقاضای بشکه‌های ایرانی توسط خریداران معمول آن در بخش مستقل سرجای خود باقی خواهد ماند، زیرا این محموله‌ها علاوه بر اورال و ای‌اس‌پی‌او روسی، از جمله اقتصادی‌ترین گریدهای در دسترس هستند.

تاجران گفتند، تحریم شرکت Sea Right Petrochemical شاندونگ، به پالایشگاه‌های مستقل خاطرنشان خواهد کرد تا از پرداخت مستقیم به لیست تحریم دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی خودداری کنند.

پالایشگاه‌های مستقل در چین معمولاً پرداختی‌های خود را با شرکت‌های تجاری یا واردکنندگان به جای عرضه‌کنندگان با سابقه فعالیت با ایران، انجام می‌دهند.

بگفته منابع، احتمال می‌رود آخرین تحریم‌ها، همراه با تخصیصات صفر واردات نفت خام برای 2022، منجر به دشواری‌هایی برای تداوم عملیات شرکت پتروشیمی های‌یو شود. دسترسی به شرکت های‌یو برای ارائه جزئیات کار میسر نشد.

افزایش واردات نفت روسی

پالایشگاه‌های مستقل در چین واردات اورال روسی را در نوامبر 2021 به دلیل عرضه‌های جایگزین رقابتی متوقف کرده، و علیرغم افت شدید قیمت‌های این محموله به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، از خرید آن تا اواخر آوریل دست نگه داشتند.

بگفته منابع بازار، در اواخر آوریل، محموله‌های اورال روسی برای تحویل در اواخر مه یا اوایل ژوئن با تخفیف 5 تا 6 دلاری نسبت به شاخص برنت معاملات آتی (براساس دی‌ای‌اس شاندونگ) معامله شدند.

از این نه محموله که مقدار آن به 880 هزار تن رسیده و به شاندونگ می‌روند، 6 محموله‌ آن به بندر کینگ‌دائو، دو محموله به یانتای و باقی به ریژائو راهیمی‌شوند.

حجم تحویلی ژوئن نزدیک به کل واردات اورال بخش مستقل در سال 2021 با میزان 925 هزار تن می‌باشد. پالایشگاه‌های مستقل در سال 2020، 5.14 میلیون تن اورال وارد کردند.

ارسال نظر