کد خبر : 46830

تداوم روند نزولی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن داخلی جنوب شرق آسیا همزمان با ثبات ضعف تقاضا

قیمت‌های داخلی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا، فیلم پلی‌اتیلن سنگین، فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سبک تایلند از اواسط مارس به ترتیب 29 درصد، 26 درصد، 24 درصد و 19 درصد سقوط کرده‌اند.

تداوم روند نزولی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن داخلی جنوب شرق آسیا همزمان با ثبات ضعف تقاضا

پتروتحلیل-بازارهای داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا عمدتاً از اواسط مه در مواجهه با ثبات ضعف تقاضا، روندی نزولی داشته‌اند.

علیرغم این حقیقت که تداوم سیر صعودی دلار واردات به منطقه را غیر رقابتی نگاه داشته، معامله‌کنندگان می‌گویند تقاضای داخلی همزمان با رشد فشارهای تورمی و تجدید نگرانی‌ها از کووید، در کنار افت هزینه‌ها، نتوانسته بهبود پیدا کند.

ویتنام

براساس داده‌ها، قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ویتنام از زمان آغاز روند نزولی از اوسط مارس، 14 تا 17 درصد افت کرده‌اند. قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا در دو هفته گذشته شاهد افت هفتگی 1 تا 1.5 میلیون دانگ ویتنام در هر تن  (43 تا 64 دلار) بوده، در حالی که قیمت گریدهای فیلم پلی‌اتیلن 500 هزار تا 1 میلیون دانگ در هر تن (21 تا 43 دلار) افت کردند.

معامله‌کنندگان به فراوانی عرضه همزمان با فعالیت‌های کاهشی بازار اشاره داشتند.

یکی از تاجران فعال در داخل کشور اشاره داشت: «بسیاری از تاجران با انتظار از افزایش قیمت‌ها بعد از بازگشت چین از قرنطینه، موجودی بالایی را در ماه مه ذخیره‌سازی کردند. اگرچه، با توجه به خیز مجدد کووید-19، شرایط به این شکل پیش نرفت. حالا موجودی انبار خریداران مملو از ذخایری با قیمت‌های بالا می‌باشد. بنابراین، آن‌ها ترجیح می‌دهند در حال حاضر دست به خرید تازه‌ای نزنند. در این بین، خریداران بدون فعالیتی در انتظار افت بیش از پیش قیمت‌ها ایستاده‌اند.»

اندونزی

میانگین قیمتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا اف‌دی اندونزی از اوسط مارس همزمان با افت‌های پی‌درپی لیست قیمتی تولیدکننده بزرگ داخلی، 27 درصد کاهش یافته‌اند. داده‌های کم‌اوربیس نشان داد، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین با شرایط و در طی زمان مشابه، مجموعاً 18 تا 19 درصد افت کرده‌اند.

یکی از تبدیل‌کنندگان گفت: «پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن همزمان با لغرش اتیلن و پروپیلن، و تداوم ضعف تقاضا، شاهد دور کاهشی دیگری بودند. از آنجایی که افت بیش از پیش قیمت‌ها محتمل است، ترجیح می‌دهیم قبل از رفتن به سراغ قراردادهای جدید، موضع انتظار و رصد را اتخاذ کنیم.

تایلند

براساس داده‌ها ، قیمت‌های داخلی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا، فیلم پلی‌اتیلن سنگین، فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سبک تایلند از اواسط مارس به ترتیب 29 درصد، 26 درصد، 24 درصد و 19 درصد سقوط کرده‌اند.

یکی از تاجران در هفته گذشته خبر از دور کاهشی دیگر 1000 تا 2000 باتی (27 تا 55 دلار) قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن به دلیل کمبود میل به خرید همزمان با جو کاهشی داد. او اشاره داشت: «تقاضا هراه با افزایش تعداد مبتلایان به کووید عقب‌نشینی می‌کند. اکثر خریداران تداوم روند نزولی را پیش‌بینی کرده، و دست به خرید جدیدی نمی‌زنند مگر این‌که با تخفیف بالایی روبه‌رو شوند.

فیلیپین

براساس میانگین قیمتی کم‌اوربیس، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین از اواسط مارس 18 تا 21 درصد کاهش یافته‌اند.

یکی از تبدیل‌کنندگان فیلیپی اشاره داشت، همزمان با افت قیمت‌های اولفین و ثبات تقاضای ضعیف، قیمت‌های داخلی در هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه دادند. وی افزود: «بهبود تقاضای داخلی از تورم بالا آسیب می‌بیند. تولید پایین‌دستی با توجه به کندی رشد اقتصاد کاهش یافته است.»

مالزی

میانگین قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن مالزی در طی زمان مشابه افتی 11 تا 18 درصدی داشته‌اند. پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی با افت 17 تا 18 درصدی، بیشترین روند نزولی را ثبت کرده‌اند.

یکی از تبدیل‌کنندگان داخلی پلی‌اتیلن گفت: «باور داریم قیمت‌ها بیش از این افت خواهند کرد، بنابراین تلاش می‌کنیم ابتدا از موجودی انبار خود استفاده کنیم. تقاضا برای محصولات نهایی ما همچنان ناامیدکننده است.»

ارسال نظر