کد خبر : 46773

همزمان با نگرانی در رابطه با موارد ابتلای جدید ابرها بر بازارهای پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی سایه افکندند

قیمت فیلم پلی‌اتیلن سبک در میزان 1390 تا 1410 دلار در هر تن قرار گرفته، و قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی در میزان 1100 تا 1120 دلار در هر تن ایستادند.

همزمان با نگرانی در رابطه با موارد ابتلای جدید ابرها بر بازارهای پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی سایه افکندند

پتروتحلیل-تهعد دولت چین به سیاست کووید صفر تداوم داشته، و همچنین تلاش‌ها برای احیای اقتصاد کووید زده چین ادامه دارد. همزمان با نبردی سخت با دور آخر پاندمی، امید بهبود به دنبال بازگشایی شانگهای در اوایل ژوئن اخیراً از میان رفته است.

در پاسخ به جریان مثبت حول اخبار بازگشایی شانگهای از قرنطینه دو ماهه در 1 ژوئن و همچنین کاهش اقدامات کووید در پکن و چند قطب اصلی دیگر، بازارهای داخلی پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی با به پایان رساندن روند نزولی دو ماهه، شاهد بهبود جزئی جو از اواخر مه تا اوایل ژوئن بودند.

با این وجود، خوش‌بینی‌ها کم دوام بودند، زیرا خیزش مجدد موارد جدید موجب اقدامات جدید از جمله محدودیت‌های جابجایی یا آزمایش جمعی شد و همین امر به جو بازار آسیب زد.

پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن

بعد از احیای کوتاه‌مدت، بازارهای داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در چین اخیراً علیرغم قیمت‌های صعودی انرژی، روندی ثابت تا کاهشی داشته‌اند.

فشار از سوی تقاضا همزمان با تردید بر سر قرنطینه‌ها و تقاضای فصلی پایین، اخیراً قیمت‌های معاملات آتی دالیان را بر روی روند نزولی نگاه داشته، و قیمت‌های نقدی را تحت فشار قرار داده است.

در 15 ژوئن، قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سبک خطی معاملات آتی سپتامبر بورس کالای دالیان، به ترتیب افت هفتگی 174 یوان در هر تن (26 دلار) و 141 یوان در هر تن (21 دلار) را ثبت کردند.

یکی دیگر از فاکتورهایی که به این موارد اضافه می‌شود سطوح بالای عرضه در داخل کشور است. در 15 ژوئن، مجموع ذخایر پلی‌اولفین دو تولیدکننده داخلی در میزان 800 هزار تن برآورد شد، که نمایانگر بهبود کند تقاضا در دوره پسا قرنطینه بود.

قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن یا در هفته‌های گذشته ثابت بودند و یا افت جزئی 50 تا 150 یوان در هر تن (7 تا 15 دلار) را ثبت کردند.

یکی از تاجران اظهار داشت: «روند نفت خام همچنان صعودی است و حمایت هزینه‌ها از آنجا صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، به دنبال کاهش قرنطینه‌ها، بهبود قابل توجهی در قالب سفارش‌های پایین‌دستی صورت نگرفت. احتمالاً خریداران پایین‌دستی براساس نیازهای اساسی خود خرید کنند. احتمال می‌رود عرضه داخلی به دلیل واحدهای تعطیل کمتر و آغاز به کار واحدهای جدید، افزایش یابد. بر این باوریم که بازارها میان هزینه‌های صعودی و شاخص‌های بنیادین ضعیف عرضه و تقاضا گیر خواهند کرد.

در این میان، قیمت‌های وارداتی با روند صعودی کم دوام قیمت‌‌های داخلی همسو نشدند. قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی غرب آسیایی از هفته‌های گذشته در میزان 1080 تا 1110 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف چین، نقدی) ثابت ماندند. قیمت گریدهای پلی‌اتیلن در مقیاس هفتگی ثابت بوده یا 10 دلار کاهش یافتند، و به همین ترتیب قیمت فیلم پلی‌اتیلن سبک در میزان 1390 تا 1410 دلار در هر تن قرار گرفته، و قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی در میزان 1100 تا 1120 دلار در هر تن ایستادند.

یکی دیگر از تاجران اظهار داشت: «تنها فاکتوری که از افزایش قیمت‌های نقدی جلوگیری کرده، تقاضای ضعیف است. تقاضا به دنبال تسهیل فضای قرنطینه‌ای، به طور محتاطانه بهبود یافته است. در هفته گذشته قیمت‌ها نسبتاً ثابت بودند، اگرچه قیمت‌های معاملات آتی افت کردند. در کل، احتمال می‌رود روند میان‌مدت بازار ثابت تا کمی صعودی باشد.»

پی‌وی‌سی

در مقایسه با واکنش ناخودآگاه قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن، قیمت‌های پی‌وی‌سی چین واکنشی دیرتر و قوی‌تر به کاهش محدودیت‌ها داشتند. نکته مشترک این سه محصول از سوی دیگر، واکنش موقت آن‌ها بود، زیرا نگرانی‌ها در رابطه با محدودیت‌های جدید کووید، به جو بازار آسیب زد.

قیمت‌های پی‌وی‌سی پایه استیلن در هفته گذشته افتی 100 تا 150 یوانی را تجربه کردند، در حالی که قیمت‌های پی‌وی‌سی پایه اتیلن ثابت ماندند. قیمت‌های پی‌وی‌سی معاملات آتی سپتامبر بورس کالای دالیان در 15 ژوئن، 546 یوان در هر تن (81 دلار) کاهش یافتند.

یکی از تاجران پی‌وی‌سی اظهار داشت: «قیمت‌های پی‌وی‌سی معاملات آتی در هفته گذشته به میزان قابل توجهی افت کرده و قیمت‌های نقدی را پایین کشیدند. سیاست بسته حمایت اقتصادی که اخیراً توسط دولت چین اعلام شده، تاثیر محدودی بر بعد تقاضا دارد، زیرا میل به خرید در بخش لوله همچنان پایین است. همچنان پیش‌بینی می‌شود عرضه به دنبال ازسرگیری فعالیت واحدها بعد از دوره تعطیلی، افزایش یابد.»

همچنین در رابطه با واردات، بازار پیش از اعلام قیمت‌های تولیدکننده تایوانی به بازاهای آسیا، که به دلیل شرایط داخلی چین وضعیتی دوسویه دارد، در حالت انتظار و رصد می‌باشد.

دورنمای کوتاه‌مدت: تردید بر سر اقدامات جدید در مقابل افزایش قیمت‌های نفت خام

بدون شک تردیدها بر سر پاندمی تقاضای داخلی چین را در کوتاه‌مدت تحت فشار نگاه خواهد داشت. در حالی که فشار عرضه پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن فاکتور کاهشی دیگری بوده، شرایط پیشنهادات صادراتی پی‌وی‌سی از چین به هند، برای بازارهای پلی‌وینیل کلرید آسیا اساسی است.

از سوی دیگر، از آنجایی که تولیدکنندگان منطقه‌ای با حاشیه سود اندک در حال فعالیت هستند، ممکن است قیمت‌های بالای انرژی تا حدی جو بازار را مورد حمایت قرار دهند

ارسال نظر