کد خبر : 43194

پیشی گرفتن پلی اتیلن سبک از پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین در سراسر آسیا

پیشی گرفتن پلی اتیلن سبک از پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین در سراسر آسیا

پتروتحلیل-عرضه‌ی پلی اتیلن سبک در آسیا به دلیل تعطیلی‌های ناشی از تعمیرات محدود بوده است. با پیش رو بودن فصل اوج فروش و خرید میزان تقاضا نیز مناسب تلقی می‌شود. این عوامل باعث شده‌اند رویکرد به بازار جنوب شرق آسیا و چین برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم مثبت باشد حتی با وجود اینکه ضعیف بودن تقاضا باعث فشار بر بازارهای پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی شده است.

به گزارش «پتروتحلیل،» بازه‌ی قیمت‌های وارداتی هفته برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم در جنوب شرق آسیا روندی ثابت تا اندکی افزایشی داشته اما در چین قیمت‌های محصولات داخلی و وارداتی عمدتاً تغییری نداشته است.

منبعی از بازار پلیمر جنوب‌شرق آسیا با اشاره به رو به بهبود بودن تقاضا برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم گزارش داد قیمت‌های داخلی و وارداتی به دلیل محدودیت در عرضه افزایش یافته و برخی قیمت‌ها این هفته 5 تا 10 دلار در هر تن بالا رفته‌اند. گزارش شده است که اگرچه یک عرضه‌کننده قیمت‌های پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی پایین آورده اما قیمت‌های پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم را ثابت نگه داشته است.

 بالا ماندن قیمت‌های پلی اتیلن سبک به علت تعطیلی‌های واحدهای تولیدی

منبعی در یک شرکت تجاری چینی قوّت بازار پلی اتیلن سبک، که به نظر او یکی از بهترین محصولات پلی اتیلن است، را به تعطیلی‌های ایجادشده در واحدهای چندین تولیدکننده نسبت داد.

برنامه‌ریزی‌شده حداقل سه واحد تولیدی در چین طی ماه‌های جولای و آگوست تحت تعمیرات قرار بگیرند.

دو مورد از این تعطیلی‌ها یک‌ماهه خواهند بود. یک مورد ظرفیت تولید 300 هزار تن در سال دارد و دیگری ظرفیت تولید 27 هزار تنی. واحد سوم 370 هزار تن در سال ظرفیت تولید دارد و طی ماه‌های آگوست و سپتامبر به مدت 40 روز تعطیل خواهد بود.

به همین صورت، تعطیلی‌های دیگری در جنوب شرق آسیا برنامه‌ریزی شده‌اند. شرکت Petlin Malaysia از مالزی طی ماه‌های جولای و آگوست تعطیلی 45 روزه‌ای در واحد تولیدی 255 هزار تنی خود خواهد داشت و گزارش شده است تولیدکننده‌ی دیگری در تایلند برنامه دارد در ماه آگوست تعطیلی کوتاهی را داشته باشد.

محدودیت در عرضه‌ی پلی اتیلن سبک

بر اساس گزارش برخی منابع، عرضه پلی اتیلن سبک در منطقه تاحدی کاهش داشته نه‌تنها به خاطر تعطیلی واحدهای تولیدی بلکه به خاطر روی آوردن تولیدکنندگان به تولید اتیلن وینیل استات. این تولیدکنندگان ادعا کرده‌اند تولید اتیلن وینیل استات سوددهی بیشتری داشته است و این مسئله باعث شده عرضه‌کنندگان به جای پلی اتیلن سبک به این محصول روی آوردند، و این کار طبیعتاً منجر به کاهش عرضه این محصول شده است.

برابری قیمت‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین در چین بعد از حدود 2 سال

اگرچه پلی اتیلن سنگین در 2 سال گذشته با برتری قیمتی مشهودی نسبت به پلی اتیلن سبک داد و ستد شده است، اما متوسط هفتگی شاخص تحلیلی ChemOrbis نشان می‌دهد در حال حاضر این دو محصول تقریباً نرخی برابر دارند. آخرین باری که آن‌ها چنین وضعیتی داشته‌اند به ماه اکتبر سال 2017 برمی‌گردد.

پیش از آنکه روند افزایشی در بازار پلی اتیلن چین در اواسط ماه جولای دچار ضعف شود، قیمت‌های پلی اتیلن سبک طی یک ماه 8 درصد رشد داشتند، در حالی که افزایش پلی اتیلن سنگین گرید فیلم از اواسط ماه ژوئن تا اواسط ماه جولای بسیار کمتر (5/2 درصد) بوده است. ظاهراً بهبود تقاضا و محدودیت در عرضه باعث شده نرخ‌های پلی اتیلن سبک نسبت به سایر محصولات پلی اتیلن افزایش بیشتری داشته باشد.

احتمال حمایت از قیمت‌های پلی اتیلن سبک در کوتاه‌مدت

احتمال می‌رود قیمت‌های پلی اتیلن سبک به واسطه‌ی تداوم محدودیت در عرضه در ماه آگوست تقویت شوند چراکه بخش عمده‌ی تعطیلی واحدهای تولیدی در این ماه خواهد بود. همچنین، با پیش رو بودن فصل رونق در بازار فیلم‌های کشاوری در سپتامبر تمایل به خرید ممکن است همچنان مناسب بماند.

معامله‌کنندگان از اندونزی دیروز گزارش دادند تولیدکننده‌ای مستقر در سنگاپور قیمت‌های پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم ماه آگوست برای اندونزی را با 20 دلار در هر تن افزایش اعلام کرده است.

 

ارسال نظر