کد خبر : 46628

همزمان با تحت فشار قرار گرفتن حاشیه سودها از هزینه‌های بالا، تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن نرخ‌های بهره‌برداری خود در سراسر آسیا را کاهش دادند

قیمت‌های نقدی اتیلن و پروپیلن در حال حاضر هم سطح یا حتی بالای قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آسیا هستند. با در نظر گرفتن قیمت‌های اتیلن در میزان 1360 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر شمال شرق آسیا) -- که بیشترین میزان‌ها در بیش از سه سال گذشته می‌باشد -- و اضافه کردن هزینه تبدیل 200 دلاری روی آن، هزینه تولید فرضی پلی‌اتیلن بدون درنظرگیری حاشیه سود فروشنده به حدود 1560 دلار در هر تن می‌رسد.

همزمان با تحت فشار قرار گرفتن حاشیه سودها از هزینه‌های بالا، تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن نرخ‌های بهره‌برداری خود در سراسر آسیا را کاهش دادند

پتروتحلیل-با توجه به اینکه قیمت‌های نقدی نفتا و اولفین با بیشترین میزان‌های خود در چند سال گذشته حاشیه سودها را نابود کرده‌اند، بسیاری از تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آسیا اخیراً تصمیم گرفته‌اند نرخ بهره‌برداری خود را کاهش دهند. قیمت‌های نقدی اتیلن و پروپیلن در حال حاضر هم سطح یا حتی بالای قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آسیا هستند.

شرکت‌های سکو، لوکینگ پی‌سی، سینوپک ژانگ‌که، سینوکم گوانژو، فوجیان، ال‌سی‌وای کمیکال، سینوپک شانگهای، سینوپک مائومینگ، تانگشان ریسان، آنهوی جیاکسی و ژانگ کول کم در میان شرکت‌هایی هستند که پیش از این نرخ بهره‌برداری خود در چین را کاهش داده‌اند.

علاوه بر تولیدکنندگان در چین، تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ در مالزی و تایلند نرخ بهره‌برداری خود را 20 تا 30 درصد کاهش داده‌اند.

پلی‌اتیلن

با در نظر گرفتن قیمت‌های اتیلن در میزان 1360 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر شمال شرق آسیا) -- که بیشترین میزان‌ها در بیش از سه سال گذشته می‌باشد -- و اضافه کردن هزینه تبدیل 200 دلاری روی آن، هزینه تولید فرضی پلی‌اتیلن بدون درنظرگیری حاشیه سود فروشنده به حدود 1560 دلار در هر تن می‌رسد.

در این میان، قیمت‌های داخلی پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی چین اخیراً به ترتیب در میزان‌های 9400 تا 9600 و 9100 تا 9500 یوان در هر تن (ex-warehouse، نقدی، شامل 13 درصد مالیات ارزش افزوده) قرار دارند. قیمت‌های دلاری آن‌ها به ترتیب در میزان 1286 تا 1300، و 1245 تا 1295 دلار در هر تن (بدون مالیات ارزش افزوده، که 300 دلار در هر تن تفاوت قیمتی دارد) قرار می‌گیرد.

در بازار وارداتی، بالاترین قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی در هفته گذشته در میزان 1300 تا 1350 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر چین) قرار گرفته، که زیر قیمت‌های نقدی اتیلن قرار گرفتند.

پلی‌پروپیلن

در رابطه با پلی‌پروپیلن، با اضافه کردن هزینه تبدیل تخمینی 200 دلاری بر قیمت‌های اخیر پروپیلن در میزان 1260 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر شمال شرق آسیا) که بالاترین میزان‌های آن از سال 2014 می‌باشد، هزینه‌های فرضی تولید پلی‌پروپیلن شمال شرق آسیا به 1460 دلار در هر تن می‌رسد.

بنابراین قیمت‌های پلی‌پروپیلن زیر فشار بیشتری هستند، زیرا بالاترین قیمت‌های وارداتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا در هفته گذشته در چین در میزان 1230 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) گزارش شدند. در بازار داخلی، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی در میزان 8900 تا 9400 یوان در هر تن (ex-warehouse، نقدی شامل مالیات ارزش افزوده) یا 1217 تا 1294 دلار در هر تن (بدون مالیات ارزش افزوده) گزارش شدند.

کاهش نرخ بهره‌برداری منتج به محدودیت بازار در کوتاه‌مدت می‌شود

معامله‌کنندگان بازار پیش‌بینی کردند که استراتژی عرضه‌کنندگان برای تحمل هزینه‌های بالای خوراک منتج به محدودیت عرضه در میان‌مدت می‌شود.

یکی از تاجران پلی‌پروپیلن در چین گفت: «افزایش قابل توجه قیمت‌های نفت خام، قیمت‌های پروپان و پروپیلن را بسیار صعودی کرده است. بسیاری از واحدهای پلی‌پروپیلن، عمدتاً واحدهای پایه نفتا و هیدروژن‌زدایی پروپان یا در حال کاهش نرخ بهره‌برداری خود بوده یا به دنبال تعطیل کردن واحد خود هستند. ما بر این باوریم که واحدهای بیشتری در ایام آتی این رویه را پیش خواهند گرفت و عرضه محدود خواهد شد.»

یکی از فروشندگان گفت: «قیمت‌های نفتا و اولفین به میزان قابل توجهی افزایش یافته، که تولیدکنندگان را بر آن داشته تا نرخ تولید خود را کاهش دهند. بر این باوریم که براساس این استراتژی عرضه‌کنندگان، عرضه محدود خواهد شد.»

ارسال نظر