کد خبر : 46614

قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات بعد از روند‌های صعودی جدید نفت از سیر نزولی خود بازگشتند

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی در جنوب شرق آسیا از همه مناطق 10 دلار در هر تن نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته و در میزان 1190 تا 1250 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی) قرار گرفتند.

قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات بعد از روند‌های صعودی جدید نفت از سیر نزولی خود بازگشتند

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات آسیا بعد از روندی صعودی از اواسط دسامبر 2021 نفسی تازه کرده، و در هفته آخر فوریه علیرغم سیر صعودی قیمت‌های انرژی شاهد افت قیمت بودند. با آغاز مارس و همزمان با روند صعودی قیمت‌های نفت خام، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات اگرچه جزئی اما روندی صعودی پیش گرفتند.

قیمت‌های نفت بعد از روند سریع به سمت بشکه‌ای 100 دلار، در هفته‌های گذشته قیمت‌های 110 دلار در هر بشکه را نیز فتح کردند. این امر نه تنها جو بازار را بهبود داد، بلکه قیمت‌های بالادستی پلی‌اتیلن ترفتالات را نیز تقویت کرد.

پلی‌اتیلن ترفتالات در ابتدا نتوانست با روند صعودی قیمت‌های نفت خام همراه شود

باید اشاره کرد که سیر صعودی قیمت‌های نفت خام در هفته‌های گذشته انعکاس کمتری بر روی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات داشتند.

یکی از معامله‌کنندگان چینی با تائید این امر اشاره داشت: «روند افزایشی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات با سیر صعودی قیمت‌های نفت خام همراه نیست. فشار فروش عرضه‌کنندگان پایین بوده زیرا آن‌ها تخصیصات خود را بیش فروش کرده، و سفارشات تا ماه مه رزرو شده است. تعداد قراردادهای منعقد شده محدود بوده و اکثر خریداران محتوای لازم خود را پیش از این تهیه کرده‌اند. روند میان‌مدت به نوسان قیمت نفت خام بستگی دارد.»

در نکته‌ای دیگر، در هفته گذشته تقاضای پلی‌اتیلن ترفتالات عمدتاً در داخل چین افزایش یافته، در حالی که عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات منطقه‌ای محدود باقی ماند.

افزایش هفتگی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات در حد 10 تا 25 دلار

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی در چین در میزان ثابت یا با 20 دلار در هر تن افزایش نسبت به هفته‌‌های گذشته خود ارزیابی شده و در رقم1130 تا 1180 دلار در هر تن (فوب، نقدی) قرار گرفتند. قیمت‌های داخلی چین نسبت به هفته‌های گذشته 100 تا 140 یوان در هر تن (16 تا 22 دلار در هر تن) افزایش یافته و در میزان 7940 تا 8300 یوان در هر تن (1111 تا 1162 دلار در هر تن بدون مالیات ارزش افزوده) ex-warehouse  چین، نقدی شامل مالیات ارزش افزوده محاسبه شدند.

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی در جنوب شرق آسیا از همه مناطق 10 دلار در هر تن نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته و در میزان 1190 تا 1250 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی) قرار گرفتند.

بازارهای بالادستی همراه با روند افزایشی نفت خام افزایش یافتند

قیمت‌های بالادستی نیز در دو سه هفته گذشته همراه با روند نفت خام افزایش یافته، و در این بین قیمت‌های نقدی پارازایلن بیش از همه اوج گرفته‌اند.

براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های نقدی پارازایلن فوب کره 45 دلار در هر تن افزایش یافته و در میزان 1115 دلار در هر تن قرار گرفتند. همچنین قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص نقدی نیز در طی زمان مشابه 30 دلار در هر تن افزایش یافته و در میزان 850 دلار در هر تن ایستادند.

از سوی دیگر قیمت‌های نقدی مونواتیلن گلیکول با سرعت کم به روند کاهشی خود ادامه دادند، زیرا قیمت‌های صعودی نفت خام تاثیر عرضه فراوان و تقاضای ضعیف صنایع پایین‌دستی را تا حدی خنثی کردند. براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت این محصول نسبت به دو هفته گذشته 10 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 655 دلار در هر تن ارزیابی شد.

 

ارسال نظر