کد خبر : 46593

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اسانس‌های نفتی آسیا؛

ال‌پی‌جی در انتظار حمایت از سوی حوزه پتروشیمی شمال آسیا در سه ماهه دوم است/پیش‌بینی می‌شود در این هفته قیمت‌های بنزین تقویت شوند

قیمت‌های قراردادی پروپان ماه مارس در 28 فوریه، درست پیش از اعلام قیمت‌های قراردادی از سوی عربستان سعودی در میزان 865 دلار در هر تن قرار گرفت.

ال‌پی‌جی در انتظار حمایت از سوی حوزه پتروشیمی شمال آسیا در سه ماهه دوم است/پیش‌بینی می‌شود در این هفته قیمت‌های بنزین تقویت شوند

پتروتحلیل-پیش‌بینی می‌شود روند بازار اسانس‌های نفتی آسیا در طی 28 فوریه تا 4 مارس نسبت به هفته گذشته صعودی تر باشد؛ بازار نفتا از سوی محدودیت عرضه به دلیل بسته شدن آربیتراژ غربی مورد حمایت قرار گرفت، در حالی که بنزین با توجه به بهبود فعالیت رانندگی در جنوب شرق آسیا همزمان با کاهش محدودیت‌های جابجایی پاندمی روند رو به بهبود را در پیش دارد.

ال‌پی‌جی در انتظار حمایت از سوی حوزه پتروشیمی شمال آسیا در سه ماهه دوم است.

نفتا

شاخص نقدی نفتا سی+اف ژاپن نسبت به جلسه قبلی معاملاتی 4 دلار در هر تن افزایش یافت و در صبح تجاری 28 فوریه با تکیه بر سیر صعودی نفت خام در میزان 914.75 دلار در هر تن قرار گرفت.

جو بازار در 28 فوریه ضعیف بود و همزمان کارگزارن فاصله قیمتی نفتا ژاپن اوایل ماه مارس و آوریل را نسبت به جلسه قبلی معاملاتی در 25 فوریه 75 سنت در هر تن کمتر کرده و آن را در میزان 22 دلار در هر تن برآورد کردند.

همزمان با حرکت رو به جلوی چرخه تجاری از یک مارس، پیش‌بینی می‌شود بازار نفتا آسیا در این هفته شاهد فعالیت تجاری برای تحویل در نیمه دوم آوریل به شمال آسیا باشد.

نفتا آسیا به واسطه محدودیت عرضه به پشتوانه آربیتراژ بسته غربی، از لحاظ بنیادی مورد حمایت قرار گرفته است.

این جریان صعودی در فاصله نقدی نفتا ژاپن با نفت خام برنت معاملات آتی منعکس شد، و فاصله قیمتی این دو در مقیاس هفتگی 11.65 دلار در هر تن افزایش یافت و در پایان معاملات 25 فوریه در میزان 148.825 دلار در هر تن قرار گرفت.

براساس داده‌های موثق، فاصله قیمتی نفتا ژاپن و نفتا شمال غرب اروپا (شرق و غرب) در صبح تجاری 28 فوریه در میزان منفی 3 دلار در هر تن ارزیابی شد که نسبت به جلسه قبلی معاملاتی در 25 فوریه 50 سنت در هر تن کاهش یافته بود. فاصله قیمتی اندک میان شرق و غرب نشان دهنده فرصت‌های آربیتراژ ضعیف میان اروپا و آسیا است.

بنزین

قیمت‌های بنزین ران 92 سنگاپور ماه مارس در 28  فوریه با رشد 0.46 درصدی نسبت به جلسه قبلی معاملاتی در میزان 111.96 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

این سیر صعودی قیمتی به دنبال اعلام اقتصادهای اصلی منطقه‌ای مبنی بر قصد خود برای کاهش محدودیت‌های جابجایی کووید-۱۹ رخ داد.

پیش‌بینی می‌شود در این هفته قیمت‌های بنزین تقویت شوند، زیرا منابع بازار گفتند که تقاضا با انتظار کاهش محدودیت‌های جابحایی در کشورهایی نظیر فیلیپین در حال افزایش است. منابع بازار گفتند، همچنین انتظار می‌رود عرضه بنزین محدود شود، زیرا صادرات چین در مارس نسبت به فوریه کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود ویتنام همزمان با صحبت‌هایی مبنی بر افزایش درخواست‌ها برای محموله‌های وارداتی برای بارگیری در مارس، تقاضای بنزین خود را افزایش دهد.

همچنین پیش‌بینی می‌شد که درگیری روسیه و اوکراین بازار بنزین را در هفته‌های بعد مورد حمایت قرار دهد.

ال‌پی‌جی

قیمت‌های قراردادی پروپان ماه مارس در 28 فوریه، درست پیش از اعلام قیمت‌های قراردادی از سوی عربستان سعودی در میزان 865 دلار در هر تن قرار گرفت؛ قیمت این محصول در 25 فوریه در میزان 858 دلار در هر تن قرار داشت. قیمت‌های قراردادی مارس 90 دلار در هر تن بیشتر از قیمت‌های قراردادی فوریه هستند. این امر نشان‌دهنده سیر صعودی قیمتی برای دومین ماه متوالی است.

قیمت‌های قراردادی آوریل در 28 فوریه از 836 دلار در هر تن 25 فوریه رشد کرده و در میزان 850 دلار در هر تن قرار گرفتند؛ وارونگی پروپان آوریل با مه در مقایسه با 44 دلار در هر تن 25 فوریه، در میزان 40 دلار در هر تن قرار گرفت.

قیمت‌های پروپان ماه مارس در 28 فوریه همزمان با تردیدها بر سر تقاضای هند و اندونزی برای محموله‌های ترکیبی، و پس از اینکه پیشنهادی برای مناقصه خرید اخیر ارائه نشد، 15 دلار در هر تن زیر قیمت‌های بوتان قرار گرفت.

بازار همچنان در انتظار نتیجه مناقصه شرکت Bharat Petroleum برای سه محموله 45 هزار تنی ال‌پی‌جی برای تحویل در نیمه اول مارس است که قرار بود در 25 فوریه اهدا شود. 

بازار پیش‌بینی می‌کند تقاضای پتروشیمی شمال آسیا برای خوراک ال‌پی‌جی بعد از شروع ضعیف در ابتدای سال، به روند رو به بهبود خود تا آغاز سه ماهه دوم ادامه دهد.

ارسال نظر