کد خبر : 46365

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اکتان آسیا؛

پیش‌بینی تداوم حمایت ها از نفتا به واسطه تقاضای صعودی از کراکینگ‌های بخار آسیا به دنبال حاشیه سودهای مناسب اولفین

پیش‌بینی تداوم حمایت ها از نفتا به واسطه تقاضای صعودی از کراکینگ‌های بخار آسیا به دنبال حاشیه سودهای مناسب اولفین

پتروتحلیل-بازار اکتان آسیا برای اجزای تشکیل‌دهنده مخلوط‌ها، هفته تجاری 18 تا 22 اکتبر را با سیر صعودی آغاز کرد، و پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفتا به پشتوانه روند مناسب تقاضای بنزین به تداوم خود ادامه داده و همچنین انتظار می‌رود بازار متیل ترت بوتیل اتر توسط روند افزایشی نفت خام و قیمت‌های بنزین مورد حمایت قرار گیرد. 

پیش‌بینی می‌شد افزایش تقاضای تولوئن و ایزومر زایلن مخلوط در چین قیمت‌های منطقه‌ای را حمایت کند، درحالی‌که همچنین انتظار می‌رفت قیمت‌های اتانول همزمان با کمبود عرضه افزایش یابد.

نفتا

پیش‌بینی می‌شود آغاز چرخه تحویل نیمه اول دسامبر در این هفته به واسطه تقاضای صعودی از کراکینگ‌های بخار آسیا به دنبال حاشیه سودهای مناسب اولفین، شاهد تداوم حمایت‌ها باشد. براساس داده‌های پلتس، جو صعودی در بازار نقدی نفتا ژاپن در برابر بازار معاملات آتی نفت خام برنت منعکس شد و فاصله قیمتی این دو محصول را در مقایسه هفتگی 4.25 دلار در هر تن افزایش داد و در پایان معاملات 15 اکتبر به 147.70 دلار در هر تن رساند. این فاصله قیمتی در 14 اکتبر با میزان 147.725 دلار در هر تن، بیشترین میزان‌های خود در 7 سال اخیر را تجربه کرد. 

از آنجایی که فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی+اف) در مقایسه هفتگی 4.375 دلار در هر تن افزایش یافته و در پایان معاملات 15 اکتبر به 381 دلار در هر تن رسید، تقاضای نفتا ثابت بود. 

داده‌های پلتس نشان داد، رویه بازار صعودی بنزین در برابر بازار نفتا، در فاصله قیمتی در حال تغییر این دو محصول منعکس شد، و فاصله قیمتی میان بنزین ران 92 سنگاپور و مشتقات نفتا سنگاپور در پایان معاملات 15 اکتبر آسیا در میزان 9.68 دلار در هر بشکه قرار گرفت. آخرین باری که فاصله قیمتی از این میزان بیشتر بود، 16 هفته گذشته در 24 ژوئن در میزان 9.99 دلار در هر بشکه قرار داشت. بیشتر شدن فاصله قیمتی تقاضای نفتا به عنوان اجزای تشکیل دهنده اختلاط بنزین را افزایش داده، که پیش از این نیز به واسطه حاشیه سودهای مثبت اولفین مورد حمایت قرار گرفته بود.

در حوزه آروماتیک ها، کاهش قابل توجه تولیدات پارازایلن موجب شد قیمت تایوان (سی‌اف‌آر) در پایان معاملات 15 اکتبر آسیا با 967.67 دلار در هر تن به بیشترین میزان‌‌های خود در دو سال اخیر برسد؛‌ آخرین باری که قیمت‌ها در میران بالاتری قرار داشتند 24 آوریل 2019 با میزان 971.67 دلار در هر تن بود. داده‌های پلتس نشان داد، این سیر صعودی، فاصله قیمتی شاخص پارازایلن تایوان/چین (سی‌اف‌آر) با نفتا ژاپن را در مقایسه روزانه 9.625 دلار در هر تن و در مقایسه هفتگی 3.715 دلار در هر تن افزایش داد و در مجموع در 15 اکتبر به 183.67 دلار در هر تن رساند. بگفته منابع، اگرچه، این میزان‌ها همچنان زیر سطح سربه‌سری حدودی 280 تا 300 دلار در هر تن بودند، که احتمالاً این امر جدا کننده‌ها را تحریک کرده تا نرخ‌های بهره‌برداری خود را پایین نگه دارند. 

متیل ترت بوتیل اتر

پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های متیل ترت بوتیل اتر آسیا بعد از این‌که در هفته گذشته به بیشترین میزان‌های خود در دو سال اخیر رسید، در هفته تجاری 18 تا 22 اکتبر روند قیمتی صنایع بالادستی و بنزین را دنبال کند. 

از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان متیل ترت بوتیل اتر از پروپان یا بوتان برای ساخت ایزوبوتیلن (پیش‌ماده‌ای در فرآیند تولید متیل ترت بوتیل اتر) استفاده می‌کنند، صعود قیمت‌های گاز مایع قیمت‌های متیل ترت بوتیل اتر را افزایش داد. 

تولوئن

پیش‌بینی می‌شود همزمان با افزایش تقاضا از چین و احیای فعالیت‌های بازار در جنوب شرق آسیا، قیمت‌های تولوئن در سراسر مناطق بیش از پیش بهبود یابند. 

از آنجایی که در چین، همزمان با محدودیت عرضه تولوئن، تراکم بندرها و زمان انتظار طولانی‌مدت، کرایه‌های معطلی زیادی به بار آورده، قیمت این محصول در این کشور دارای برتری قیمتی نسبت به دیگر مناطق می‌باشد. 

بهبود حاشیه سودهای تولیدات هدفمند بنزن در سال 2021 در مقایسه با 2020 منتج به آن شده که مصرف تولوئن توسط تولیدکنندگان بنزن در کره‌جنوبی افزایش یافته، و براساس داده‌های گمرکی کره، هند با میزان 8203 تن، بزرگ‌ترین خریدار تولوئن کره‌جنوبی در سپتامبر بوده است.

اتانول

قیمت‌های اتانول صادراتی از آمریکا به فیلیپین 10 دلار در مقایسه هفتگی افزایش یافت و در 15 اکتبر به 683 دلار در هر متر مکعب رسید.

علیرغم روند صعودی تولیدات، عرضه به طور کلی محدود باقی ماند، و به همین دلیل اتانول آمریکا در هفته منتهی به 15 اکتبر سیر صعودی خود را حفظ کرد. 

از آنجایی که ساعات منع عبور و مرور در کلانشهر مانیل کاهش یافته، تقاضای بنزین فیلیپین در حال افزایش است. از آنجایی که معامله‌کنندگان داخلی به خرید محموله‌های داخل کشور ادامه دادند، خرید اتانول خارجی کمتری گزارش شد. 

قیمت‌های پیشنهادی برای اتانول وارداتی در فیلیپین در میزان 690 دلار در هر متر مکعب (سی‌اف‌آر فیلیپین) برای تحویل در دسامبر ثابت باقی بماند.

 

 

 

 

ارسال نظر