کد خبر : 46516

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اسانس‌های نفتی آسیا از 17 تا 21 ژانویه؛

حاشیه سودهای اندک اولفین و آروماتیک‌ها تقاضای تولیدکنندگان پتروشیمی را کاهش داد

حاشیه سودهای اندک اولفین و آروماتیک‌ها تقاضای تولیدکنندگان پتروشیمی را کاهش داد

پتروتحلیل-اسانس‌های نفتی آسیا در معاملات اوایل 17 ژانویه تحت حمایت سیر صعودی نفت خام معاملات آتی قرار گرفته، اگرچه تقاضای بنزین حتی با وجود عرضه جدید از هند و مالزی همچنان به اوج خود نرسیده، در حالی که تقاضای نفتا با توجه به حاشیه سودهای اندک اولفین و آروماتیک‌ها محدود باقی ماند.

هرگونه بهبود تقاضای پروپان از سوی واحدهای هیدروژن‌زدایی پروپان چین برای پایان زمستان می‌تواند با توجه به شروع فصل تعطیلات طولانی‌مدت این کشور در اواخر ژانویه با روند کاهشی مواجه شود.

قیمت نفت برنت معاملات آتی ابتدای ماه مارس در 04:46 گرینویچ 17 ژانویه در میزان 86.10 دلار در هر بشکه قرار گرفت، و نسبت به قیمت 84.95 دلار در هر بشکه 04:30 گرینویچ 14 ژانویه سیر افزایشی را به ثبت رساند.

بنزین

داده‌های پلتس نشان داد، معاملات بنزین ران 92 فوب سنگاپور ماه فوریه در اوایل 17 ژوئن رشد کرده و قیمت‌ها با روند افزایشی 1.38 درصدی نسبت به جلسه قبل در میزان 96.06 دلار در هر بشکه قرار گرفتند.

در اوایل معاملات 17 ژانویه فاصله قیمتی بنزین RBOB و برنت آمریکا نسبت به جلسه قبلی معاملات 1.11 درصد کاهش یافت و به 15.53 دلار در هر بشکه رسید.

براساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شده در 12 ژانویه، تقاضای محصول بنزین نهایی در آمریکا در هفته منتهی به 7 ژانویه 3.3 درصد افت کرد و به 7.906 میلیون بشکه در روز رسید؛ این کم‌ترین میزان از 19 فوریه 2021 می‌باشد.

بگفته منابع بازار، آتش‌سوزی 15 ژانویه در شرکت ملی نفت کویت - پالایشگاه مینا الاحمدی - در طی عملیات تامین و نگهداری تاثیری بر عملیات‌های این پالایشگاه نداشت، زیرا این واحد پیش از این اتفاق تعطیل بود.

داده‌های موسسه بازرگانی سنگاپور در 13 ژانویه نشان داد، تاثیر سیر نزولی تقاضای سوخت موتوری در آسیا در ذخایر فرآورده‌های تقطیر سبک سنگاپور نمودار شد، و این ذخایر با رشد هفتگی 4.52 درصدی با میزان 13.625 میلیون بشکه در هفته منتهی به 12 ژانویه به بیشترین میزان‌های خود در 4 ماه گذشته رسیدند. صادرات خالص بنزین سنگاپور از 6 تا 12 ژانویه با میزان 114588 تن به کم‌ترین میزان خود در پنج هفته گذشته رسید؛ صادرات این کشور به استرالیا با افت 58.7 درصدی به 41736 تن رسید، و صادرات آن‌ها به مالزی با ثبت روند نزولی 56.96 درصدی به 46993 تن کاهش یافت.

در مناقصات فروش شاهد عرضه‌های منطقه‌ای بیشتری بودیم، و همزمان شرکت نفت هندوستان هند 10 هزار تن بنزین ران 83 برای بارگیری از 28 تا 30 ژانویه از پایانه پیراپو جتی جدید، یا بندر اس‌سی‌بی بمبئی در سواحل غربی هند به عرضه گذاشت و زمان شرکت در این مناقصه در روز 18 ژانویه به پایان خواهد رسید. همچنین شرکت پالایشگاهی هنگیوان مالزی نیز 3 محموله نقدی بنزین ران 91 با میزان‌های 12 هزار تنی را برای بارگیری در 1 تا 3 فوریه، 5 تا 11 فوریه و 12 تا 18 فوریه از بندر دیکسان به مناقصه گذاشت، که این مناقصه در روز 17 ژانویه روز پایانی خود را سپری کرد.

نفتا

شاخص نقدی نفتا ژاپن (سی‌+اف) نسبت به جلسه قبلی و با تکیه بر سیر صعودی نفت خام 3 دلار در هر تن افزایش یافت و در اواسط معاملات صبح 17 ژانویه به 777.75 دلار در هر تن رسید.

اگرچه جو معاملاتی بازار در اواسط صبح 17 ژانویه ضعیف‌تر بود، و کارگزاران خبر از افت 50 سنتی فاصله قیمتی نفتا ژاپن اوایل ماه فوریه و مارس داده، که این میزان بعد از این افت به 10.25 دلار در هر تن رسید.

همزمان با حرکت رو به جلو چرخه تجاری، پیش‌بینی می‌شود که فعالیت خرید نیمه اول مارس برای تحویل به شمال آسیا در این هفته آغاز شود.

حاشیه سودهای اندک اولفین و آروماتیک‌ها تقاضای تولیدکنندگان پتروشیمی را کاهش داد و منتج به افت فاصله‌های نقدی شد. فاصله‌های قیمتی نقدی نفتا پارافینیک 65 درصدی در برابر نفتا نقدی سی‌ف‌آر ژاپن در مقایسه هفتگی 3.25 دلار در هر تن افت کرد و در 14 ژانویه در میزان 8 دلار در هر تن قرار گرفت.

داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا با نفتا ژاپن سی+اف در مقایسه هفتگی 56.125 دلار در هر تن افت کرد، و در پایان معاملات 14 ژانویه در میزان 175.25 دلار در هر تن قرار گرفت. فاصله قیمتی برای تولیدکنندگان غیریکپارچه زیر میزان سربه‌سری 350 دلار در هر تن بود، و این احتمالاً کراکینگ‌های بیشتری را بر آن دارد تا نرخ بهره‌برداری خود را کاهش داده، و همزمان حداقل یکی از کراکینگ‌ها در آسیا در ژانویه نرخ خود را کاهش داد.

ال‌پی‌جی

قیمت‌های معاملاتی اوایل فوریه در جلسه معاملاتی 17 ژانویه در میزان 742 دلار در هر تن قرار گرفته و نسبت به جلسه قبلی معاملاتی افتی 4 دلاری را ثبت کرده و البته تا 2 دلار در هر تن بالای میزان قیمت‌های ژانویه قرار گرفتند، زیرا تقاضای گرمایشی شمال آسیا رویه کاهشی را آغاز کرده است.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد تقاضای هیدروژن‌زدایی پروپان از بهار افزایش پیدا کند، افت سه هفته‌ای فعالیت‌های تولیدی در طی سال جدید چینی که از 1 فوریه آغاز می‌شود، می‌تواند موجب سیر نزولی تقاضا از اواخر ژانویه شود.

فاصله قیمتی پروپان فوریه و مارس در 17 ژانویه در برابر 20.50 دلار در هر تنوارونگیجلسه قبلی در میزان 20 دلار در هر تن وارونگی قرار گرفت، در حالی که این میزان بین ما‌ه‌های مارس و آوریل 29 دلار در هر تن وارونگی بوده که در جلسه قبلی در 14 ژانویه در میزان 31 دلار در هر تن قرار داشت.

قیمت‌های معاملاتی بوتان فوریه در صبح 17 ژانویه 3 دلار در هر تن زیر قیمت‌های پروپان قرار گرفته، و روند جلسه قبلی معاملاتی خود را ادامه دادند. اگرچه کارگزاران اشاره داشتند که از اواسط سال قیمت‌های بوتان نسبت به پروپان می‌تواند به فاصله قیمتی بیشتری افت کند، زیرا تقاضای آسیا برای محموله‌های مخلوط، با پیشگامی هند، معمولاً از سه ماهه دوم سیر صعودی به خود می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود آرامکو سعودی در این هفته تجاری شرایط محموله‌های قراردادی بارگیری فوریه را اعلام کند، و همزمان بازار پیش‌بینی می‌کند که عرضه سعودی‌ها در اوایل سال جاری فراوان است.

ارسال نظر