کد خبر : 46592

فاصله میان هموپلیمر پلی‌پروپیلن و کوپلیمر پلی‌پروپیلن در ترکیه و جنوب شرق آسیا به کمترین میزان‌های خود در چندین ماه گذشته رسید

از آنجایی که تقاضا برای گرید کوپلیمر نسبت به دیگر گریدها کمتر بوده است، فروشندگان کانال توزیع با هدف کاهش فشار موجودی‌های خود، پیشنهادات رقابتی ارائه کردند. یکی از معامله‌کنندگان گفت: «در حال حاضر انبارهای کالا در ترکیه پر از ذخایر کوپلیمر هستند.

فاصله میان هموپلیمر پلی‌پروپیلن و کوپلیمر پلی‌پروپیلن در ترکیه و جنوب شرق آسیا به کمترین میزان‌های خود در چندین ماه گذشته رسید

پتروتحلیل-معامله‌کنندگان در سراسر جنوب شرق آسیا و ترکیه دریافته‌اند که تقاضای کوپلیمر پلی‌پروپیلن همزمان با فراوانی عرضه، پشت سر تقاضای هموپلیمر پلی‌پروپیلن باقی مانده است. این امر فاصله قیمتی میان این دو را در مقایسه با ماه‌های گذشته به خصوص در جنوب شرق آسیا تا میزان زیادی کاهش داده است.

فاصله قیمتی کوپلیمر پلی‌پروپیلن و هموپلیمر پلی‌پروپیلن در جنوب شرق آسیا به کمترین میزان خود در 13 ماه گذشته رسید

اگرچه قیمت‌های وارداتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن و کوپلیمر پلی‌پروپیلن بعد از تعطیلات سال نوی قمری به سیر افزایشی خود ادامه دادند، فاصله قیمتی میان آن‌ها در مقایسه با هفته پیش از تعطیلات سال نو، تا بیش از یک چهارم کاهش یافت. دو بازار به یکدیگر شده‌اند.

میانگین هفتگی داده‌های کم‌اوربیس نشان داد فاصله قیمتی میان این دو گرید در جنوب شرق آسیا از دو هفته گذشته به 15 دلار در هر تن رسیده، که کمترین فاصله در 13 ماه گذشته است. در هفته منتهی به 24 ژانویه و در اواخر اکتبر فاصله قیمتی آن‌ها به ترتیب در میزان 55 دلار در هر تن، و 75 دلار در هر تن بود.

این امر به آن دلیل است که قیمت‌های همو پلیمر پلی‌پروپیلن با سرعت بیشتری نسبت به کوپلیمر، که تحت فشار میل به خرید اندک و دسترسی‌پذیری آسوده‌تر بوده، رشد کرده‌اند.

فروشندگان تاکید بر تقاضای بالاتر هموپلیمر پلی‌پروپیلن نسبت به کوپلیمر پلی‌پروپیلن داشتند

بسیاری از تولیدکنندگان آسیایی اشاره داشتند که با توجه به عرضه نسبتاً بالاتر کوپلیمر پلی‌پروپیلن نسبت به هموپلیمر پلی‌پروپیلن، فروش آن نیز سخت‌تر است. کمبود کانتینرهای باربری، نرخ‌های بالای باربری، کاهش سرعت تحویل محموله‌های وارداتی، و محدودیت دسترسی‌پذیری، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن را در جنوب شرق آسیا افزایش داده است.

معامله‌کنندگان عمدتاً رشد عرضه کوپلیمر پلی‌پروپیلن را ناشی از ضعف تقاضا همزمان با کاهش مصرف محصولات الکترونیکی می‌دانند. کمبود ریزتراشه در سطح جهانی حوزه‌های اتومبیل و محصولات الکتریکی را تحت تاثیر قرار داد و در پی آن تقاضای کوپلیمر پلی‌پروپیلن تحت فشار قرار گرفت.

یکی از تولیدکنندگان منطقه‌ای گفت: «جابجایی محموله‌های کوپلیمر پلی‌پروپیلن سخت‌تر بوده، و فاصله قیمتی آن با هموپلیمر پلی‌پروپیلن به سرعت در حال کاهش است.»

فراوانی عرضه تحویل فوری کوپلیمر پلی‌پروپیلن در ترکیه

بازار شاهد چشم‌انداز مشابه اما خفیف‌تری در ترکیه بود. قیمت‌های گرید کوپلیمر همزمان با انباشت ذخایر و ضعف فعالیت‌های خرید نتوانستند هم‌پای سیر صعودی گرید هموپلیمر حرکت کنند.

از آنجایی که چندین محموله‌ به واسطه دیرکرد تحویل بار همزمان با یکدیگر رسیدند، عرضه تحویل فوری کوپلیمر پلی‌پروپیلن افزایش یافته است. با توجه به این‌که پایان محدودیت‌های انرژی و افزایش هزینه‌ها خریداران را به بازار جذب نکرد، این اتفاق با کمبود میل به خرید در بازارهای نهایی همزمان شد.

از آنجایی که تقاضا برای گرید کوپلیمر نسبت به دیگر گریدها کمتر بوده است، فروشندگان کانال توزیع با هدف کاهش فشار موجودی‌های خود، پیشنهادات رقابتی ارائه کردند. یکی از معامله‌کنندگان گفت: «در حال حاضر انبارهای کالا در ترکیه پر از ذخایر کوپلیمر هستند.»

فاصله قیمتی میان قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی سعودی در ترکیه با میزان 120 دلار در هر تن، به کمترین میزان‌های خود در سه ماه گذشته نزول کرده، که البته در مقایسه با جنوب شرق آسیا فاصله قیمتی زیادی است. اگرچه فاصله قیمتی میان این دو در اواخر دسامبر در میزان225 دلار در هر تن بود.

قیمت‌های کوپلیمر پلی‌پروپیلن سعودی به ندرت تغییر می‌کنند.

قیمت‌های کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی از اوایل ژانویه در ترکیه تنها 15 دلار در هر تن افزایش یافته‌اند، در حالی که قیمت‌های رافیا سعودی از آن موقع در میانگین هفتگی 85 دلار در هر تن صعود کرده‌اند.

تعدادی از خریداران گزارش دادند که قیمت‌های کوپلیمر گرید تزریقی سعودی دریافتی آن‌ها تقریباً نزدیک به قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن می‌باشد، اگرچه این امر به طور گسترده تایید نشده است. فشار ذخایر جلوی رشد قیمتی گرید کوپلیمر را گرفته است.

روند صعودی قیمت‌های کره‌ای

در این میان، داستان عرضه‌های جدید متفاوت بود. عرضه‌کنندگان کره‌ای بعد از این‌که با سیر صعودی سنگین پا به بازار گذاشتند، از قیمت‌های اولیه کوپلیمر پلی‌پروپیلن خود عقب‌نشینی نکردند. سیاست قیمتی آن‌ها با بازگشت قوی چین از تعطیلات، اوج‌گیری قیمت‌های پروپیلن و نرخ بسیار بالای باربری همراه بود.

عرضه‌کنندگان منطقه‌ای به دلیل توان خود برای فروش محصولات به دیگر مراکز صادراتی، قیمت‌های خود را در میزان 1800 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، نقدی، بدون مالیات) حفظ کردند. اگرچه، با توجه به فراوانی عرضه تحویل فوری و ضعف تقاضا، خریداران ترک تا میزانی نسبت به خرید محموله در این سطوح قیمتی میل نشان دادند.

ارسال نظر