کد خبر : 46535

بازارهای پلی‌اتیلن اروپایی تحت فشار اوج‌گیری عرضه

قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک فیلم نقدی ایتالیایی نسبت به قیمت‌های جنوب شرق آسیا، چین و ترکیه به ترتیب در حدود 615 دلار در هر تن، 680 دلار در هر تن و 595 دلار در هر تن برتری قیمتی دارد.

بازارهای پلی‌اتیلن اروپایی تحت فشار اوج‌گیری عرضه

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌اتیلن ژانویه در اروپا شاهد تغییر روند قیمتی تا افت‌های ماهانه بودند. اگرچه دیرکرد تحویل محموله‌های آمریکایی عرضه‌کنندگان منطقه‌ای را تا حدی حمایت کرد، اما رشد عرضه همزمان با دسترسی‌پذیری بهتر محموله‌های وارداتی و تقاضای ضعیف، بازار پلی‌اتیلن به خصوص گریدهای پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سنگین را تحت فشار قرار داد.

محموله‌های کشورهای نزدیک با تخفیفاتی ارائه شدند

اگرچه محموله‌های اروپایی اکثراً شاهد تغییر قیمت‌ها بودند، قیمت‌های پلی‌اتیلن غیراروپایی با افت‌های ماهانه نمایان شده زیرا فروشندگان در مقابل سکون تقاضا و بهبود سطوح عرضه چاره دیگری نداشتند. ضعف پویایی بازار و ظهور قیمت‌های رقابتی‌تر از کشورهای همسایه تولیدکنندگان منطقه‌ای را تحت فشار قرار داد.

رشد عرضه علیرغم اختلال در تولیدات

در اروپا، تعطیلی واحدها به واسطه عملیات‌های نگهداری یا دیگر تعطیلی‌های مقطعی تاثیر محسوسی تا به کنون بر عرضه نداشته‌اند. چندین معامله‌کننده این امر را ناشی از این حقیقت دانستند که تولیدکنندگان پیش از تعطیلی واحدها، میزان موجودی ایمنی را انبار کرده‌اند. علاوه بر آن، توزیع‌کنندگان و تبدیل‌کنندگان در چندین ماه گذشته در جهت به حداقل رساندن اختلالات عرضه بیش از نیاز خود خرید کردند، بنابراین موجودی‌های ذخیره در حال حاضر بسیار بالاست.

در رابطه با خبرهایی در مورد واحدها باید اشاره کنیم که، شرکت ورسالیس واحد پلی‌اتیلن سبک خود در راگوسا ایتالیا را برای عملیات تامین و نگهداری از 10 ژانویه تا 28 فوریه تعطیل کرد، در حالی که شرکت داو به دنبال تعطیلی واحد کراکینگ خود در ترنئوزن هلند، بر تولیدات پلی‌اتیلن خود اعلام فورس ماژور کرد.

ضعف خرید بعد از سیرهای صعودی پی در پی

فعالیت تجدید ذخایر در ایام اخیر و تعطیلات طولانی‌مدت جلوی تقاضا در ژانویه را گرفتند. جدا از آن، خریداران پلی‌اتیلن در اروپا تحت تاثیر سیر صعودی قیمت‌های مواد خام و روند افزایشی هزینه‌های انرژی قرار گرفتند.

احتمال می‌رود افزایش هزینه‌های انرژی آسیب جدیدی به شرکت‌های پایین‌دستی وارد کرده، که ترجیح می‌دهند در جهت کاهش هزینه‌ها نرخ بهره‌برداری خود را کم کنند. تعدادی از معامله‌کنندگان اشاره داشتند، که این امر همچنین می‌‌تواند در بلندمدت صادرات محصولات نهایی به اروپا را تقویت کند.

افت قیمت پلی‌اتیلن آمریکایی به زیر قیمت‌های اروپایی

برعکس چند ماه گذشته، پلی‌اتیلن وارداتی آمریکایی قیمت‌های رقابتی را در برابر محموله‌های اروپایی ارائه می‌کند. قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سبکآمریکایی به صورت جزئی زیر قیمت‌های نقدی ایتالیایی در میزان 1730 تا 1750 یورو در هر تن (دی‌دی‌پی، 60 روزه) قرار گرفتند. در این میان، فیلم پلی‌اتیلن سنگین آمریکایی با تحویل در مارس در میزان 1500 یورو در هر تن ارائه می‌شد.

اومیکرون که به نظر می‌رسد در منطقه به سویه غالب تبدیل شده، مشکلات کمبود رانندگان کامیون، کاهش نیروی انسانی و افت سرعت عملیات‌های بنادر را تشدید کرده و موجب اختلالات لجستیک شده است. تلمبار شدن محموله‌ها به واسطه مسائل لجستیک جریان وارداتی از آمریکا را کاهش داده و تحویل محموله‌های ایالات متحده با دیرکردهای فراوانی مواجه شده است. اگرچه چالش‌های لجستیک همچنان سرجای خود هستند، محموله‌های پلی‌اتیلن آمریکایی بیشتری در انتظار هستند تا در فوریه به سواحل اروپایی برسند.

اروپا همچنان جذابیت خود را برای واردکنندگان حفظ کرده است

از آنجایی که بازار اروپا جذاب‌ترین حاشیه سودها را ارائه می‌دهد، واضح است که واردکنندگان برای فروش به این بازار تحریک شوند. داده‌های کم‌اوربیس نشان داد، قیمت‌های نقدی پلی‌اتیلن سبک در ایتالیا و غرب اروپا حتی با وجود روند نزولی از میزان‌های خود در ماه‌های گذشته، همچنان در بیشترین میزان‌های خود در همه ایام قرار دارند.

از آنجایی که بازارهای منطقه‌ای به دلیل موانع لجستیکی جدا باقی مانده‌اند، قیمت‌‌های پلی‌اتیلن در سراسر اروپا اضافه پرداخت زیادی نسبت به دیگر بازارهای جهانی دارند.

همچنین فیلم پلی‌اتیلن سبک در بازار داخلی ایتالیا با برتری قیمتی بالایی نسبت به دیگر بازارها فروخته می‌شود. قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک وارداتی که در چین، جنوب شرق آسیا و ترکیه گزارش شده‌اند، سی‌آی‌اف و نقدی بوده و شامل ترخیص کالا از گمرک و هزینه‌های حمل و نقل داخلی نمی‌شود.

محموله‌‌های ایتالیایی معمولاً نسبت به دیگر بازارها دارای اضافه پرداخت هستند، زیرا قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک داخلی آن برای محموله‌های تحویل فوری بوده که تمام مالیات‌ها را شامل می‌شود و هزینه‌های تحویل بر عهده واحد خریدارا است.

داده‌های کم‌اوربیس نشان داد، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک فیلم نقدی ایتالیایی نسبت به قیمت‌های جنوب شرق آسیا، چین و ترکیه به ترتیب در حدود 615 دلار در هر تن، 680 دلار در هر تن و 595 دلار در هر تن برتری قیمتی دارد.

افت قیمت‌ها در فوریه

معامله‌کنندگان اشاره داشتند که قراردادهای پلی‌اتیلن ژانویه با در نظر گرفتن ذخایر کافی در هر دو سوی فروشنده و خریدارا، عمدتاً با افت‌های ماهانه منعقد خواهند شد. تعدادی از فروشندگان در شبکه توزیع به دنبال این هستند تا موجودی‌های انبار خود را کاهش دهند. ظهور قیمت‌های رقابتی از محموله‌های غیراروپایی، و رسیدن محموله‌های وارداتی دورنمای کلی فوریه را ضعیف نگه می‌دارد.

احتمال می‌رود فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 به روند صعودی خود ادامه دهد، زیرا متالوسن کوتاه c6 تقاضا را تحریک می‌کند.

با توجه به افزایش تقاضا از سوی خریداران پلی‌اتیلن سبک خطی متالوسن c6، برخلاف قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سنگین، به نظر نمی‌رسد قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 تحت فشار نزولی محسوسی باشند.محدودیت‌ها خریداران را مجبور کرد تا به فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 روی بیاورند که این امر می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد.

ارسال نظر