کد خبر : 46519

ریزش اوره| آیا قیمت اوره همچنان به نزول خود ادامه می دهد؟! فشار برای فروش اوره، ریزش قیمت ها را سرعت می دهد

اینکه افت اوره تا چه میزانی پیش برود به مدیریت درست عرضه کنندگان و خودداری از فشار بیش از حد برای صادرات بستگی خواهد داشت…

ریزش اوره| آیا قیمت اوره همچنان به نزول خود ادامه می دهد؟! فشار برای فروش اوره، ریزش قیمت ها را سرعت می دهد

پتروتحلیل- قیمت اوره در هفته های گذشته روندی نزولی در پی گرفت و به این ترتیب قیمت اوره ایران به ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار در هر تن فوب رسید. آخرین قیمت اوره ایران در نشریه آرگوس پیش از شروع ریزش ها در محدوده ۸۸۰ دلار در هر تن فوب قرار داشت و دو هفته قبل به محدوده ۷۹۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن فوب رسید. 

همچنین قیمت اوره مصر از ۹۵۰ به ۷۳۰ دلار در هر تن فوب دلار رسیده است. اطلاعات نشریه آرگوس افت تقریبا ۲۰۰ دلاری اوره را نشان می دهد و اکثر بازارهای اوره عقب نشینی کرده اند، قیمت اوره چین در هفته گذشته در محدوده ۷۸۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن بوده است. در هفته قبل از آن محدوده قیمتی برای اوره چین ۸۷۰ تا ۸۷۵ دلار بوده است. این در حالی است که فعالان بازارهای اوره از عقب نشینی حدود ۳۰۰ دلاری اوره خبر می دهند و معتقدند؛ نشریه آرگوس از بازارهای اوره عقب تر است و ریزش اوره در بازارها بیشتر از نشریات است.

در همین حال فعالان بازار ترکیه می گویند: قیمت های اوره سی اف ار ترکیه به حدود ۶۵۰ دلار در هر تن  رسیده است.

به گفته آنها؛ این سقوط باعث شده ترس و نگرانی در بین تریدرها و پتروشیمی ها افزایش یابد و اکثر فروشندگان  برای فروش به بازار فشار وارد کنند که همین موضوع سبب ریزش بیشتر قیمت ها شده است.

در همین حال حجم عرضه صادراتی پتروشیمی های ایرانی هم در بحبوحه ذخایر بالای انبارهای ترکیه، باعث فشار بیشتر به این بازار شده است.

برخی پیش بینی ها از سقوط اوره خبر می دهند و برخی فعالان بازار اوره معتقدند؛ “اگر تا فوریه این وضعیت ادامه پیدا کند، قیمت ها تا محدوده ۴۰۰ دلار سقوط خواهد کرد. با این اطلاعات بازارهای اوره نشان می دهد که سقوط آزاد اوره شروع شده است و اینکه افت اوره تا چه میزانی پیش برود به مدیریت درست عرضه کنندگان و خودداری از فشار بیش از حد برای صادرات بستگی خواهد داشت؛ چرا که به نظر می رسد تامین بازار داخل و انجام تعهدات پتروشیمی های اوره ساز به تحویل اوره به سازمان خدمات حمایت کشاورزی جهت حمایت از کشاورزان داخلی می تواند به مدیریت بازار صادرات کمک کند.

با این حال به نظر می رسد، اوره سازها استراتژی نادرستی را با روند نزولی قیمت های اوره در پیش گرفتند و در حال کمک کردن به سقوط آزاد اوره هستند.

برخی فعالان بازار اوره معتقدند؛ بیشترین فشار به بازار صادراتی توسط برخی پتروشیمی های  ایرانی بوده است. 

اما موضوعی که سبب افزایش نگرانی های فعالان این بازار می شود احتمال ادامه دار شدن افت قیمت اوره در بازارهای جهانی است. فعالان این بازار می گویند: احتمالا با قیمت ها و فشار اوره سازها برای فروش، فردا باید در انتظار افتی دیگر در نشریات بین المللی باشیم و این سقوط می تواند بیشتر از قبل باشد.

با این حال به نظر می رسد در این مقطع مدیریت اوره سازها می تواند بازار صادراتی اوره را از فشار بیشتر برای کاهش قیمت ها نجات دهد.

ارسال نظر