کد خبر : 46514

المپیک زمستانی می‌تواند برنامه تولیدات پالایشگاه‌های مستقل چین را مختل کند

احتمالا پالایشگاه‌ها نرخ‌های بهره‌برداری خود را زیر 70 درصد نگاه دارند. احتمالاً تقاضای کلی برای نفت خام عقب‌نشینی کند. سخت‌گیری‌های دولتی پیش از این، به نگرانی‌های پالایشگاه‌های مستقل افزوده است.

المپیک زمستانی می‌تواند برنامه تولیدات پالایشگاه‌های مستقل چین را مختل کند

پتروتحلیل-یکی از منابع پالایشگاهی به پلتس گفت، دولت چین در طی ابلاغیه‌ای از پالایشگاه‌های شرق استان شاندونگ خواسته است تا پیش از المپیک زمستانی در جهت کاهش انتشارات کربن تولیدات خود را کاهش دهند. این اقدام می‌تواند موجب کاهش میل بیش از پیش پالایشگاه‌های مستقل به نفت خام شود.

این اقدام نه تنها تدابیر وارداتی پالایشگاه‌های مستقل در طی ماه‌های آتی را دست خوش تغییر می‌کند، بلکه نگرانی بخش مستقل که پیش از این پنج پالایشگاه آن دست‌شان از سهمیه وارداتی نفت خام دور اول در ابتدای سال کوتاه ماند، را بیشتر می‌کند.

المپیک زمستانی از 4 تا 20 فوریه در پکن برگزار خواهد شد که با استان شاندونگ فاصله زیادی ندارد، در حالی که سال جدید چینی از 31 ژانویه آغاز شده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

تعدادی از منابع در استان شاندونگ که با پالایشگاه‌های دولتی و مستقل فعالیت می‌کنند اشاره داشتند که از آن‌ها درخواست شده تا در جهت تضمین آسمانی پاک در طی این دوره مسابقات، تولیدات‌شان را کاهش دهند.

همچنان از سوی مقامات دولتی بخش‌نامه‌ای ارسال نشده، در حالی که کاهش میزان بهره‌برداری‌ها از 30 درصد تا کاهش آن به زیر 70 درصد نرخ بهره‌برداری متفاوت است.

گریس لی، تحلیل‌گر ارشد نفت خام چین در پلتس گفت: «اگر قرار باشد نرخ بهره‌برداری همه پالایشگاه‌های آن منطقه به زیر 70 درصد افت کند، تولیدات سیر نزولی به خود خواهد گرفت. پالایشگاه‌های مستقل بزرگ‌تر با نرخ بهره‌برداری بیشتری فعالیت کرده، و اجبار آن‌ها به کاهش این نرخ تا زیر 70 درصد به احتمال زیاد نرخ کلی تولیدات را با جریان کاهشی مواجه خواهد کرد.»

براساس داده‌های موثقی که اطلاعات 43 واحد در استان شاندونگ را پوشش می‌دهد، ظرفیت بهره‌برداری 21 پالایشگاه مستقل این منطقه در ماه دسامبر بالای 70 درصد بوده است.

براساس این داده‌ها پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های مستقل استان شاندونگ در هفته 10 ژانویه، از 66.4 درصد در هفته گذشته آن به 65 تا 66 درصد برسد.

یکی از تحلیل‌گران منطقه هشدار داد که اگر تمام پالایشگاه‌های مستقل از این دستور تبعیت کرده و نرخ‌های بهره‌برداری خود را به زیر 70 درصد برسانند، میانگین نرخ بهره‌برداری در بیشترین حالت خود به 60 درصد خواهد رسید.

دستورهای متفاوت برای کاهش میزان تولیدات

یکی از منابع در پالایشگاه بینژو به پلتس گفت، که این بخش از مقامات محلی اخطاریه‌ای دریافت کرده تا در طی 30 ژانویه تا 20 فوریه در زمان برگزاری مسابقات، نرخ بهره‌برداری واحدهای خود را تا حدود 30 درصد کاهش دهند.

این منبع گفت: «این امر به این معناست که ما باید تولیدات نفت خام خود را در حدود 2400 تن در روز کاهش دهیم.» این پالایشگاه با 80 درصد از ظرفیت خود فعالیت کرده و در روز در حدود 8 هزار تن نفت خام فرآوری می‌کند.

منابع از شهر همسایه زیبو گفتند که، آن‌ها مجبورند تا به دلیل المپیک زمستانی نرخ بهره‌برداری خود را تا میزان حدودی 60 الی 70 درصدی کاهش دهند.

این امر شامل واحد پتروشیمی سینوپک در زیبو با ظرفیت 14 میلیون تن در سال شده که باید نرخ تولیدات خود را در طی زمان مشابه از 83 درصد در دسامبر و 88 درصد در نوامبر به 70 درصد کاهش دهد.

در طی این زمان، منابع پالایشگاهی در قطب پالایشگاهی استان شاندونگ در شهر دونجینگ اشاره داشتند که تا به کنون در رابطه با اتفاقات پیش رو و کاهش میزان تولیدات اخطاریه‌ای دریافت نکرده‌اند.

یکی از منابع پالایشگاهی واقع در دونجینگ گفت: «اما احتمال می‌رود تولیدات نفت خام از اواخر ژانویه یا اوایل فوریه در جهت کاهش انتشارات گازهای سمی در طی زمستان و در طی المپیک زمستانی کاهش یابد.»

بگفته منابع پالایشگاهی، علاوه بر این موارد، پالایشگاه‌هایی که برای تحویل خوراک به کامیون‌ها متکی هستند باید در طی این دوره از مسابقات واحد خود را تعطیل کنند. احتمال می‌رود واحد پتروشیمی مستقل هوآلیان واقع در دونجینگ با ظرفیت 4 میلیون تن در سال به این دلیل تعطیل شده باشد.

اکثر پالایشگاه‌های مستقل اصلی در شاندونگ از طریق خط لوله‌ای در بندر به یکدیگر متصل بوده، بنابراین احتمال می‌رود پالایشگاه‌های اندکی به دلیل حمل و نقل تعطیل شوند.

فاکتورهای دیگر

تعدادی از منابع پالایشگاهی اشاره داشتند که المپیک زمستانی تنها فاکتوری نیست که می‌تواند نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های مستقل شاندونگ را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از منابع تجاری گفت: «نرخ‌های بهره‌برداری تا میزانی هم تحت تاثیر بررسی‌های طولانی‌مدت مربوط به مالیات در منطقه قرار گرفتند»، و همچنین اضافه کرد که فروش محصولات این پالایشگاه‌ها تحت تاثیر این بررسی‌ها قرار گرفت، و در نهایت میزان کلی تولیدات نفت خام با روند کاهشی مواجه شد.

پالایشگاه‌های مستقل قرار است با شدیدترین سخت‌گیری‌ها از سال 2015 و لیبرال شدن این صنعت و اجازه واردات نفت خام به آن‌ها مواجه شوند. قبل از سال 2021، پالایشگاه‌های مستقل از سیاست گریزراه‌ها استفاده می‌کردند، اما سال گذشته دولت با راه‌اندازی تحقیق و بررسی‌ها بر عملیات‌های این بخش، اعمال قوانین مالیاتی جدید و وضع مسئولیت‌های محیط زیستی، نظارت‌های خود را بر این بخش تشدید کرد.

بگفته یکی از منابع پالایشگاهی، احتمال می‌رود یکی از پالایشگاه‌های مستقل واقع در شهر زیبو یکی از واحدهای تقطیر نفت خام خود را تعطیل کرده، که با توجه به این امر تولیدات این مجموعه تا 40 درصد کاهش یافته و به حدود 4 تا 5 هزار تن در روز خواهد رسید.

این منبع گفت: «اخیراً حاشیه سودها کمتر شده، همچنین سال نوی جدید چینی نزدیک است، بنابراین برنامه داریم تا تولیدات خود را کاهش دهیم.»

منابع بازار اشاره داشتند که، تعدادی از پالایشگاه‌ها برنامه دارند تا در این بازه زمانی برای تأمین و نگهداری اقدام کرده، که می‌توان به شرکت شنچی پتروکمیکال اشاره کرد که برنامه دارد تا واحد خود با ظرفیت 2.6 میلیون تن در سال را از اوایل فوریه تعطیل کند.

براساس داده‌های پلتس، پالایشگاه‌های مستقل واقع در شاندونگ در سال 2021، 123 میلیون تن نفت خام، آمیخته‌های قیر و نفت کوره برای استفاده به عنوان خوراک وارد کرده، که نسبت به سال گذشته با میزان 136 میلیون تن، افت 9.4 درصدی را ثبت کرد.

در چین پالایشگاه‌هایی که توسط دولت ساخته شده و تحت مدیریت آن‌ها هستند -- سی‌نوک، پتروچین، سینوکم و سینوپک -- برای واردات نفت خام به سهمیه احتیاج ندارند. باقی پالایشگاه‌ها، شامل پالایشگاه‌های مستقل و آن‌هایی که تحت مالکیت شرکت‌های دولتی بوده نظیر کم‌چین و نورینکو، به سهمیه احتیاج دارند.

ارسال نظر