کد خبر : 46395

تمرکز بر وضعیت لیر در بازار پلیمر ترکیه؛

تنوع عرضه محموله های آمریکایی و چینی ممکن است قیمت های بالا را محدود کند

تنوع عرضه محموله های آمریکایی و چینی ممکن است قیمت های بالا را محدود کند

پتروتحلیل-قیمت پلی اتیلن ترکیه (PE) پس از واکنش به پیشنهادات نوامبر از سوی فروشندگان خاورمیانه افزایش یافته است.

البته برای رسیدن به سطوح بالاتر قیمت مقاومت شد. فروشندگان خاورمیانه ممکن است از بالاترین پیشنهادات خود عقب نشینی کرده باشند زیرا حجم ارزان تر ایالات متحده در بازار موجود بود.

تأخیر در حمل و نقل به این معنی است که محصول خاورمیانه بخشی از مزیت خود را در زمان تحویل سریع‌تر از دست داده است و بر فروشندگان فشار می‌آورد تا قیمت رقابتی باقی بماند.

درصورتی که فروشندگان آمریکایی حجم زیادی از تأخیرهای حمل و نقل را ارائه دهند تا همچنان به در دسترس بودن آسیب برساند، در دسترس بودن ممکن است در سال 2022 بهبود یابد. بسیاری بر ضعف لیر ترکیه تمرکز می کنند که این هفته به پایین ترین حد خود در برابر دلار آمریکا رسید.

در دسترس بودن محموله ها همچنان ضعیف است، با تأخیر در حمل و نقل، کسانی که به مواد نیاز دارند مجبور به پرداخت قیمت های بالاتر می شوند. تأخیرها همچنین زنجیره‌های تأمین خریداران را سردرگم کرده است، به این معنی که بسیاری از آنها هنوز موادی را به دست نمی‌آورند، آن‌ها در دریا هستند و آنها را برای خرید از پیشنهادات جدید بی‌میل می‌کند.

منشاء تامین کنندگان در حال متنوع شدن است و فروشندگان اروپایی و آسیایی علاقه بیشتری به ترکیه دارند. تامین کنندگان خاورمیانه در بیشتر سال جاری غالب بوده اند، زیرا مشکلات حمل و نقل به فرصت های آربیتراژ پایان داده است. افزایش قیمت های ترکیه فروشندگان را به خود جلب کرده است و حمل و نقل بین المللی در حال حاضر آنقدر ضعیف است که هیچ منبعی نمی تواند مزیت مشخصی داشته باشد.

به این ترتیب قیمت پلی اتیلن سبک ایران در کانال ۱۷۲۰ تا ۱۸۰۰ دلار در هر تن CPT در بازار ترکیه باقی ماند. پلی اتیلن سنگین ایران ۹۰ دلار رشد کرد و به رقم ۱۴۷۰ تا ۱۵۰۰ دلار در هر تن CPT در بازار ترکیه رسید. قیمت پلی اتیلن سبک خطی ایران هم با ۶۰ دلار افزایش به ۱۶۰۰ تا ۱۶۳۰ دلار در هر تن CPT رسید. قیمت پلی اتیلن سنگین فیلم و بادی ایران هم با ۶۰ و ۱۰ دلار افزایش به ترتیب ۱۴۲۰ تا ۱۵۰۰ و ۱۳۹۰ تا ۱۴۳۰ دلار در هر تن CPT در بازار ترکیه رسید.

با این حال قیمت‌های پلی‌پروپیلن ترکیه (PP) از ثبات بیشتری در هفته جاری برخوردار است، و قیمت‌های هموپلیمرها با منشأ خاورمیانه‌ در حال کاهش است. تقاضا ضعیف است، به ویژه در الیاف، جایی که بخش فرش و موکت با کاهش تولید کار می کنند.

از سوی دیگر پیشنهادات مواد با منشاء چینی ارائه شده و منجر به کاهش برخی از پیشنهادات از خاورمیانه شده است.

تقاضا در چین به دنبال محدودیت‌های مربوط به نرخ‌های عملیاتی مبدل‌های محدودکننده تولید برق کاهش یافته است.

به این ترتیب قیمت پلی پروپیلن رافیای ایران در محدوده ۱۷۷۰ تا ۱۸۰۰ دلار در هر تن CPT باقی ماند. رافیای خاورمیانه هم با ۲۰ دلار کاهش به کانال ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ دلاری در هر تن CFR در بازار ترکیه رسید.

همچنین فایبر ایرانی هم در محدوده ۱۸۰۰ تا ۱۸۲۰ دلار در هر تن CPT در بازار ترکیه باقی ماند.

 

ارسال نظر