کد خبر : 46482

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اکتان آسیا؛

حاشیه سودهای آروماتیک‌ها اندک است/بازار تولوئن همزمان با تجدید مذاکرات نقدی به واسطه خرید از سوی کره‌جنوبی، شاهد حمایت اندکی بود

پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفتا به عنوان خوراک کراکینگ همزمان با کاهش 5 دلاری فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی‌+‌اف) و رسیدن آن به 308 دلار در هر تن در پایان معاملات 24 دسامبر آسیا، دچار آسیب شود.

حاشیه سودهای آروماتیک‌ها اندک است/بازار تولوئن همزمان با تجدید مذاکرات نقدی به واسطه خرید از سوی کره‌جنوبی، شاهد حمایت اندکی بود

پتروتحلیل-احتمال می‌رود بازار اکتان آسیا همزمان با سکون معاملات در ایام پایان سال، در طی این هفته ضعیف باقی بماند.

نفت خام برنت بازارهای معاملات آتی فوریه در ساعت 3:30 گرینویچ روز 28 دسامبر، 3.76 درصد نسبت به پایان معاملات آسیا در روز 24 دسامبر افزایش یافته و به 78.88 دلار در هر بشکه رسید. 

نفتا

تقاضای تولیدکنندگان اولفین از بازار نفتا آسیا همزمان با تعطیلات پایان سال رویه کاهشی به خود گرفت، اگرچه روند صعودی اخیر در فاصله‌های قیمتی می‌تواند تقاضای اختلاط بنزین را جذب کند. 

داده‌های پلتس نشان داد، پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفتا به عنوان خوراک کراکینگ همزمان با کاهش 5 دلاری فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی‌+‌اف) و رسیدن آن به 308 دلار در هر تن در پایان معاملات 24 دسامبر آسیا، دچار آسیب شود. بگفته منابع، این فاصله قیمتی برای تولیدکنندگان غیریکپارچه زیر میزان سربه‌سری 350 دلار در هر تن بوده، و می‌تواند موجب آن شده تا کراکینگ‌ها نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش دهند.

داده‌های پلتس نشان داد، حاشیه سودهای آروماتیک‌ها نیز اندک بودند، زیرا فاصله قیمتی شاخص پارازایلن سی‌اف‌آر تایوان/ چین و نفتا ژاپن (سی‌+اف) در پایان معاملات آسیا در روز 24 دسامبر در میزان 149.33 دلار در هر تن و زیر میزان سربه‌سری حدودی 280 تا 300 دلار در هر تن باقی ماند. این امر فاکتوری کاهشی برای نرخ بهره‌برداری جداکنندگان بود. 

داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی میان بنزین ران 92 سنگاپور و مشتقات نفتا سنگاپور در مقایسه روزانه 48 سنت در هر بشکه افزایش یافت و در پایان معاملات 24 دسامبر به 9.58 دلار در هر بشکه رسید؛ فاصله قیمتی بالا میان نفتا و بنزین می‌تواند موجب افزایش تقاضای نفتا در اختلاط بنزین شود. آخرین بار فاصله قیمتی در 29 اکتبر با میزان 9.56 دلار در هر بشکه، از میزان فعلی بیشتر بود.

متیل‌ترت بوتیل‌اتر

مذاکرات در بازار متیل‌ترت بوتیل‌اتر آسیا همچنان پیش از فصل جشن‌های پایان سال ضعیف بود. 

روی کاغذ پیش‌بینی می‌شود پنجره آربیتراژ متیل‌ترت بوتیل‌اتر چین به سنگاپور همزمان با ضعف قیمت‌های این محصول در چین، باز باقی بماند. 

ارزش اختلاط بنزین متیل‌ترت بوتیل‌اتر در 28 دسامبر در میزان حدودی 156.8582 دلار در هر تن ارزیابی شد.  

تولوئن

بازار تولوئن همزمان با تجدید مذاکرات نقدی به واسطه خرید از سوی کره‌جنوبی، شاهد حمایت اندکی بود. 

سیر صعودی قیمت‌های نفت خام بازارهای تولوئن را در برابر دیگر شاخص‌های صنایع پایین‌دستی پشتیبانی کرد. 

تقاضای بازار داخلی چین همچنان ضعیف است، اما می‌تواند پیش از سال جدید قمری در ژانویه شاهد افزایش جزئی معاملات باشد. 

ایزومر زایلن مخلوط

احتمال می‌رود قیمت‌های ایزومر زایلن مخلوط آسیا در هفته پیش‌رو قیمت‌های نفت خام و پارازایلن را دنبال کنند. 

تعدادی از منابع بازار گفتند،‌ همزمان با حاشیه سودهای اندک برای تولید زایلن مخلوط، تولیدکنندگان در تلاش بوده‌اند تا تولید این محصول را محدود کنند، و در میان عملکرد نامناسب اکثر آروماتیک‌ها، به نظر می‌رسد تولیدات بنزین گزینه بهتری برای تولیدکنندگان باشد. 

قیمت‌های داخلی زایلن مخلوط در چین از سطوح قیمتی بین‌المللی عقب مانده‌اند، اگرچه ذخایر زایلن مخلوط شرق چین در هفته منتهی به 24 دسامبر با میزان 19 هزار تن، کمترین میزان ثبت شده در طی یک سال گذشته بوده‌اند. 

اتانول

قیمت‌های اتانول ارسالی آمریکا به فیلیپین از 690.67 دلار در هر متر مکعب در 19 دسامبر به 719 دلار در هر متر مکعب (24 دسامبر) افزایش یافت. 

درحالی‌که میزان خرید سوخت اتانول در فیلیپین متوسط گزارش شد، در هفته گذشته فعالیت‌های تجاری اندک بود. 

تقاضا برای سوخت وارداتی اتانول در آسیا به دلیل محدودیت تعداد معامله‌کنندگان ساکن بود، زیرا اکثر این معامله‌کنندگان میزهای خود را برای تعطیلات پایان سال ترک کرده‌اند.

یکی از منابع گفت: «ویتنام خریدی ندارد، آربیتراژ از آمریکا به چین بسته است، و شرکت‌های نفت فیلیپین خریدهای سه ماهه اول خود را تکمیل کرده‌اند، بنابراین نیاز خریداران اندک است.»

براساس بیانیه وزارت انرژی فیلیپین، در اتفاقی دیگر، به دلیل آسیب‌های وارد آمده از طوفان اودت، معافیت‌هایی به اختلاط‌ کنندگان زیست‌سوخت‌ها در استان میندانائو اهداء شد، که به محض رفع شرایط اضطراری، این معافیت‌ها نیز برداشته خواهد شد. 

معاملات در آمریکا اندک بود، زیرا اکثر معامله‌کنندگان بازار میزهای خود را برای تعطیلات پایان سال ترک کرده‌اند. 

 

 

 

 

ارسال نظر