کد خبر : 46468

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اسانس‌های نفتی آسیا؛

پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفتا به عنوان خوراک کراکینگ ضعیف باقی بماند/جریان محموله‌های کشتی‌های ترابری بزرگ گاز طبیعی مایع از خلیج فارس به ژاپن صعودی بود

پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفتا به عنوان خوراک کراکینگ ضعیف باقی بماند/جریان محموله‌های کشتی‌های ترابری بزرگ گاز طبیعی مایع از خلیج فارس به ژاپن صعودی بود

پتروتحلیل-بازار اسانس‌های نفتی آسیا همزمان با افت ارزش‌های نفت خام به دنبال افزایش تعداد مبتلایان کرونا در سراسر جهان و اقدامات قرنطینه‌ای کشورها، این هفته را تحت فشار آغاز کرد. 

بنزین با توجه به تاثیر بالقوه بر تقاضای سوخت حمل و نقل تحت فشار قرار گرفت، که در پی آن تقاضای گاز طبیعی مایع نیز شاهد این فشار بود. 

نفتا آسیا شاهد علائم کاهشی از بخش صنایع پایین‌دستی به دلیل محدود شدن حاشیه سودها بود. 

قیمت‌های نفت خام برنت بازارهای معاملات آتی بعد از قرار گرفتن در میزان 74.43 دلار در هر بشکه در پایان معاملات در 17 دسامبر، در طی روند کاهشی در 20 دسامبر در ساعت 04:09 گرینویچ به میزان 71.64 دلار در هر بشکه رسیدند.

بنزین

داده‌های پلتس نشان داد، قیمت‌های بنزین ران 92 فوب سنگاپور ماه ژانویه، هفته را با سیر نزولی 3 درصدی نسبت به جلسه قبل آغاز کرده و در 20 دسامبر در میزان حدودی 82.26 دلار در هر بشکه قرار گرفت. 

فاصله قیمتی آربی‌او‌بی و برنت آمریکا در 20 دسامبر با افت 1.89 درصدی نسبت به جلسه قبلی در میزان 15.83 دلار در هر بشکه قرار گرفت. این فاصله قیمتی پیش از افت امروز، برای سه جلسه متوالی روندی صعودی خود را ادامه داد. 

معامله‌کنندگان بازار همزمان با تردیدها حول فاندامنتال‌های بازار محتاط هستند؛ همچنین در انتظار نتایج مناقصات شرکت پرتامینا نشسته‌اند، تا بعد از انتشار در 20 دسامبر جهت‌های قیمتی مشخص شود.

جو بازار همزمان با گزارش‌هایی مبنی بر بی‌تاثیری برخی از واکسن‌های استفاده شده در سراسر جهان علیه این سویه جدید، روند نزولی به خود گرفت. 

همچنین شاهد ارسال محموله‌های بیشتری از مراکز منطقه‌ای به مصرف‌کنندگان نهایی، نظیر بارگیری بنزین نفت‌کش HSL Anna در اواخر ماه جاری از کره‌جنوبی برای استرالیا بوده‌ایم.

نفتا

قیمت‌های نقدی نفتا (سی‌+‌اف) ژاپن همزمان با روند نزولی نفت خام نسبت به جلسه قبلی آسیا 23.25 دلار در هر تن افت کرده و در 20 دسامبر به 683.75 دلار در هر تن رسیدند. 

جو ثابت در معاملات نفتا نمایان شد؛ داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی معادلات نفتا ژانویه و فوریه در اواسط صبح 20 دسامبر در میزان 11.75 دلار در هر تن قرار گرفت، که نسبت به جلسه قبل تغییری نداشت.

براساس داده‌های پلتس، پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفتا به عنوان خوراک کراکینگ ضعیف باقی بماند، زیرا فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا و نفتا ژاپن در مقایسه روزانه 5.50 دلار در هر تن و در مقایسه هفتگی 8.875 دلار در هر تن کاهش یافته و در پایان معاملات در روز 17 دسامبر در میزان 348 دلار در هر تن قرار گرفت. منابع اشاره داشتند، این رقم برای معامله‌کنندگان غیریکپارچه زیر سطوح معمول سربه‌سری 350 دلار در هر تن بوده و می‌تواند کراکینگ‌ها را بر آن دارد تا نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش دهند. 

بگفته منابع، از آنجایی که فاصله قیمتی پارازایلن سی‌اف‌آر تایوان/چین و نفتا ژاپن با میزان 129.33 دلار در هر تن (در 17 دسامبر) زیر میزان حدودی سربه‌سری 280 تا 300 دلار در هر تن قرار گرفت، ضعف صنایع پایین‌دستی آشکار بوده، و احتمالاً این میزان نرخ‌های بهره‌برداری را برای جداکنندگان پایین نگاه دارد.

داده‌های پلتس نشان داد، تقاضای نفتا همزمان با افزایش فاصله قیمتی 30 سنتی بنزین ران 92 سنگاپور با مشتقات نفتا سنگاپور و رسیدن آن به میزان 8.10 دلار در هر بشکه در پایان معاملات 17 دسامبر، ثابت بود. افزایش فاصله قیمتی موجب آن شده تا استفاده از نفتا به عنوان اجزای تشکیل‌دهنده مخلوط برای تولیدکنندگان بنزین صرفه اقتصادی داشته باشد.

قیمت‌های معاملاتی پروپان ژانویه در 20 دسامبر با افت 9.50 دلاری نسبت به جلسه گذشته همزمان با سیر نزولی قیمت‌های نفت خام در میزان 700 دلار در هر تن قرار گرفت. 

درحالی‌که جو اقتصادی به واسطه مبتلایان جدید به ویروس کرونا و قرنطینه ضعیف‌تر است، فاصله قیمتی پروپان ژانویه و فوریه اندکی افزایش یافت، و همزمان کارگزاران با افزایش میزان وارونگی به میزان 1 دلار در هر تن نسبت به جلسه قبلی، آن را در میزان 31 دلار در هر تن قرار دادند. داده‌های پلتس نشان داد، اگرچه فاصله قیمتی پروپان فوریه و مارس نسبت به جلسه قبلی 5 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 30 دلار در هر تن قرار گرفته است.

منابع تجاری گفتند، قیمت‌های بوتان شمال آسیا (سی‌اف‌آر) در روز 20 دسامبربا افت 4 دلاری نسبت به جلسه قبلی، 33 دلار در هر تن نسبت به پروپان کمتر بوده، و این سومین افت پیاپی قیمتی است که به واسطه تقاضا برای بوتان به عنوان خوراک کراکینگ‌ها به وجود می‌آید. 

جریان محموله‌های کشتی‌های ترابری بزرگ گاز طبیعی مایع از خلیج فارس به ژاپن صعودی بوده، زیرا تخصیصات جدید از سوی تولید‌کنندگان متنوع غرب آسیایی در هفته گذشته اعلام شده است. یکی از منابع کشتیرانی گفت، این امر صادرات گاز طبیعی مایع از منطقه غرب آسیا را به بیشترین میزان خود در 11 ماه اخیر رسانده، و در نتیجه آن میل کشتی‌های غربی بیشتر شده است.

 

 

ارسال نظر