کد خبر : 46361

مهم‌ترین شاخص‌ّهای بازار پتروشیمی آسیا؛

دورنمای پیچیده بازارهای پتروشیمی آسیا/چالش‌های لجستیک کشتیرانی و افزایش تقاضای برخی از محصولات صنایع پایین‌دستی موجب بهبود قیمت‌ها شد‌ه است

قیمت‌های پلی‌اتیلن آسیا با تکیه بر سیر صعودی قیمت‌های انرژی معاملات آتی، به بیشترین میزان‌های خود از فوریه 2014 رسیدند.

دورنمای پیچیده بازارهای پتروشیمی آسیا/چالش‌های لجستیک کشتیرانی و افزایش تقاضای برخی از محصولات صنایع پایین‌دستی موجب بهبود قیمت‌ها شد‌ه است

پتروتحلیل-همزمان با سیر افزایشی قیمت‌های نفت خام و بهبود تقاضا، دورنمای اکثر بازارهای پتروشیمی آسیا پیچیده است. 

درحالی‌که قیمت‌ تعدادی از محصولات پتروشیمی در کنار بازار نفت خام رشد کرد، تقاضای بنیادی برای یک‌سری از محصولات به مانند رویه بازار نفت خام صعودی نبود. 

متانول

از آنجایی که معامله‌کنندگان بازار به خصوص در چین، به دنبال بی‌ثباتی در هفته منتهی به 15 اکتبر در انتظار جهت قیمتی واضح‌تری هستند، پیش‌بینی می‌شود جریان بنیادی بازار متانول آسیا در این هفته پیچیده باشد. 

کاهش تولیدات در واحدهای صنایع پایین‌دستی متانول به اولفین، همزمان با سطوح بالای موجود‌ی‌ّهای در بندرهای شرق چین، جو بازار را بیش از پیش ضعیف کرد و در 15 اکتبر قیمت‌های نقدی را به 445 دلار در هر تن رساند. 

اگرچه احتمال می‌رود در جنوب شرق آسیا، قیمت‌ّها با تکیه بر مشکلات در تولید مورد حمایت قرار گیرند.

پروپیلن

از آنجایی که خریداران با مشاهده افزایش قیمت‌های پروپیلن (برای خوراک) در هفته گذشته در مورد افزایش واردات محتاط هستند، احتمال می‌رود بازار وارداتی پروپیلن آسیا در هفته جاری در میزان‌های سابق خود باقی بماند. 

قیمت‌های پروپیلن چین (سی‌اف‌آر) با افزایش 90 دلاری در مقایسه هفتگی در 15 اکتبر به 1125 دلار در هر تن رسیدند. 

احتمال می‌رود سیر صعودی نفت خام و دیگر خوراک‌ها، بازارهای داخلی و وارداتی این محصول را حمایت کنند.

اکسو الکل‌ها

احتمال می‌رود قیمت‌های 2-اتیل هگزانول چین (سی‌اف‌آر) در این هفته همزمان با مقاومت در تجدید ذخایر و موجودی‌ّها، به سیر صعودی خود ادامه دهد. 

بعد از ارائه طرح جدید دولت چین در اواسط سپتامبر مبنی بر تعطیلی یا کاهش نرخ بهره‌برداری شرکت‌هایی با درصد آلودگی بالا، قیمت‌های 2-اتیل هگزانول چین در مقایسه هفتگی 300 دلار در هر تن افزایش یافته و در 14 اکتبر در میزان 1920 دلار در هر تن قرار گرفتند. 

بسیار از واحدهای روان ساز در شاندونگ، مانند واحدهای دی‌اکتیل فتالات و دی‌اکتیل ترفتالات، مجبور شدند نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش دهند. این امر به تقاضا و سر آخر قیمت‌های 2-اتیل هگزانول آسیب زد.  

پلی‌اتیلن

قیمت‌های پلی‌اتیلن آسیا با تکیه بر سیر صعودی قیمت‌های انرژی معاملات آتی، به بیشترین میزان‌های خود از فوریه 2014 رسیدند. به گفته منابع، تقاضا به دلیل محموله‌های پایان سال مناسب است، زیرا خریداران با توجه به تراکم در بنادر سفارش‌های خود را زودتر ارسال کرده‌اند.

پلی‌اتیلن بازیافتی

از آنجایی‌که همزمان با افت قیمت‌های دسته‌های متمرکز پلاسیتک بازیافتی،قیمت‌های پلی‌اتیلن بازیافتی نیز کاهش یافت، دورنمای این محصول در آسیا ناامیدکننده است. به گفته یکی از بازیافت‌کنندگان، مذاکرات قیمتی حول دسته‌های متمرکز پلی اتیلن سبک بازیافتی در میزان 600 تا 650 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر چین) قرار داشت، و تا 300 دلار در هر تن آن هزینه گندله‌سازی بود. بازیافت‌کنندگان می‌گفتند، قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته در حدود 100 دلار در هر تن کاهش یافته‌اند

مونو اتیلن گلیکول

تاجران گفتند، از آنجایی که نرخ بهره‌برداری حوزه‌های متنوع پلی‌استر صنایع پایین‌دستی به دنبال طرح کاهش مصرف انرژی در چین افت کرده است، دورنمای مونو اتیلن گلیکول چین پیچیده است. 

قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول همزمان با افزایش قیمت‌های نفت خام به 84.84 دلار در هر بشکه در 15 اکتبر، در میزان‌های بالاتری ارزیابی شدند.  

بنزن

از آنجایی که فاکتورهای متنوعی قیمت‌ها را حمایت می‌کنند، احتمال نمی‌رود به این زودی‌ها سطوح قیمتی بالای بازار بنزن آسیا افت کنند. 

از لحاظ بنیادی، چالش‌های لجستیک کشتیرانی و افزایش تقاضای برخی از محصولات صنایع پایین‌دستی موجب بهبود قیمت‌ها شد‌ه است. از آنجایی که براساس پیش‌بینی‌ها، تقاضای ماه آتی با سیر صعودی نفت خام همراه نخواهد بود، خریداران مقداری محتاط بودند. 

بنزن کره (اف‌او‌بی) در 15 اکتبر در میزان نقدی 1012.33 دلار در هر تن قرار گرفت و بیشترین میزان‌های خود را در بیش از دو ماه اخیر ثبت کرد.

ایزومر زایلن مخلوط

همزمان با محدودیت عرضه در بازار داخلی چین و تداوم سیر صعودی قیمت‌ّهای صنایع بالادستی، احتمال می‌رود قیمت‌های ایزومر زایلن مخلوط در هفته‌های آتی به بیشترین قیمت‌های خود در چند سال اخیر برسند. 

بگفته منابع بازار، در حال حاضر تقاضای اختلاط بنزین همزمان با کمبود اجزای تشکیل‌دهنده مخلوط‌ها یکی از فاکتورهای حامی قیمت‌های ایزومر زایلن مخلوط بازار داخلی چین می‌باشد. 

دورنمای بازارهای صنایع پایین‌دستی پیچیده است، و جهت مشخصی به ایزومر زایلن مخلوط نمی‌دهد.

پارازایلن

پیش‌بینی می‌شود پارازایلن آسیا در هفته آغازین با 18 اکتبر همراه با قیمت‌های انرژی حرکت کرده و از سوی نرخ‌های بهره‌برداری اندک در سراسر بازارهای آسیا مورد حمایت قرار گیرد. 

اگرچه، تردیدها حول نرخ‌های بهره‌برداری اسید ترفتالیک خالص در نتیجه ضعف شرایط بنیادی بازار و طرح کنترل انرژی چین، موجب شده است تا منابع بازار پارازایلن چین نسبت به دورنمای تقاضا موضعی محتاطانه بگیرند. 

پلی‌اتیلن بازیافتی

از آنجایی‌که همزمان با افت قیمت‌های دسته‌های متمرکز پلاسیتک بازیافتی،قیمت‌های پلی‌اتیلن بازیافتی نیز کاهش یافت، دورنمای این محصول در آسیا ناامیدکننده است. به گفته یکی از بازیافت‌کنندگان، مذاکرات قیمتی حول دسته‌های متمرکز پلی اتیلن سبک بازیافتی در میزان 600 تا 650 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر چین) قرار داشت، و تا 300 دلار در هر تن آن هزینه گندله‌سازی بود. بازیافت‌کنندگان می‌گفتند، قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته در حدود 100 دلار در هر تن کاهش یافته‌اند.

 

ارسال نظر