کد خبر : 46396

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اکتان آسیا؛

بهبود تقاضا در بازار نفتا

روند نزولی تقاضای داخلی چین، تقاضا از هند و جنوب شرق آسیا بازار تولوئن را حمایت خواهد کرد.

بهبود تقاضا در بازار نفتا

پتروتحلیل-بهبود تقاضا در بازارهای نفتا و متیل‌ترت بوتیل‌اتر، بازارهای اختلاط (نفت) اکتان آسیا در هفته تجاری 8 تا 12 نوامبر را هدایت خواهند کرد. بگفته منابع تجاری، علیرغم روند نزولی تقاضای داخلی چین، تقاضا از هند و جنوب شرق آسیا بازار تولوئن را حمایت خواهد کرد. 

در این میان، بگفته منابع، بازارهای نفتا و ایزومر زایلن مخلوط با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند. 

قیمت‌های نفت برنت معاملات آتی ژانویه (آی‌سی‌ای) در پایان معاملات 5 نوامبر آسیا در میزان 81.13 دلار در هر بشکه ارزیابی شد، که نسبت به جلسه قبلی با میزان 84.16 دلار در هر بشکه، افت 3.60 درصدی را ثبت کرد.  

نفتا

بخش پایه‌ای بازار نفتا آسیا با محدودیت عرضه به دلیل سطوح پایین آربیتراژ، و حاشیه سودهای مثبت اولفین که تقاضای نفتا را به عنوان خوراک کراکینگ مورد حمایت قرار داده، صعودی باقی ماند. 

داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی+اف) برای تولیدکنندگان غیر یکپارچه، با میزان 403.75 دلار در هر تن در پایان معاملات 5 نوامبر آسیا، بالای میزان سربه‌سری 300 تا 350 دلار در هر تن باقی ماند. بگفته منابع، حاشیه سودهای مثبت نرخ‌های بهره‌برداری را نزدیک به بیشترین میزان یا در بیشترین میزان نگاه خواهد داشت.

داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی شاخص پارازایلن تایوان/چین (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی+اف) در مقایسه روزانه 3.875 دلار در هر تن افزایش یافت و در 5 نوامبر در میزان 141.25 دلار در هر تن قرار گرفت. این رقم همچنان زیر میزان سربه‌سری حدودی 280 تا 300 دلار در هر تن بوده که منتج به نرخ بهره‌برداری پایین جداکننده‌ها شده است. 

داده‌های پلتس نشان داد، افزایش قیمت‌های نفتا از قیمت‌های بنزین جلو زد، و فاصله قیمتی بنزین ران 92 سنگاپور و مشتقات نفتا سنگاپور در مقایسه روزانه 36 سنت در هر بشکه و در مقایسه هفتگی 2.42 دلار در هر بشکه کاهش یافت و در پایان معاملات آسیا در 5 نوامبر در میزان 7.14 دلار در هر بشکه قرار گرفت. احتمال می‌رود تغییر فاصله قیمتی تقاضای نفتا را به عنوان یکی از اجزای اختلاط بنزین تحت فشار قرار دهد.  

متیل‌ترت بوتیل‌اتر

پیش‌بینی می‌شود شاخص متیل‌ترت بوتیل‌اتر فوب سنگاپور در این هفته همزمان با نوسان بازارهای بنزین و نفت خام، بی‌ثبات باشد. 

پیش‌بینی می‌شود تقاضای متیل‌ترت بوتیل‌اتر به پشتوانه برداشته شدن قرنطینه کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر مالزی و ویتنام بهبود یابد. 

احتمال می‌رود افزایش نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌ها و صعود فعالیت‌های اختلاط بنزین در چین این بازار را حمایت کند. آخرین داده‌های گمرکی نشان داد، صادرات بنزین از چین به سنگاپور بعد از پشت سر گذاشتن دوره رکود در بازه ژوئیه تا اوت، در سپتامبر در مقایسه ماهانه 471.01 درصد افزایش یافته و به 280455 تن رسیده است.

تولوئن

بگفته منابع تجاری، قیمت‌های تولوئن همراه با قیمت‌های صنایع بالادستی افت کردند، اما شاهد حمایت از سوی هند و جنوب شرق آسیا بودند. بگفته فروشندگان، علیرغم کاهش معاملات به دلیل جشن‌های دیوالی در این مناطق، درخواست محموله برای نیمه دوم نوامبر تا دسامبر به ثبت رسیده است. 

یکی از منابع تجاری گفت، آربیتراژ به آمریکا باز نیست و این امر همچنان اجرایی نمی‌باشد. یکی از تاجران واقع در سنگاپور گفت: «تا الان ندیده‌ام محموله‌ای به آن سمت در حال حرکت باشد، و این‌که تقاضای چینی‌ها برای تولوئن بسیار بیشتر است.»

بگفته منابع، از آنجایی که تولیدات بنزین افزایش یافته و همچنان عرضه در شرق و جنوب چین (ex-tank) سالم می‌باشد، تقاضای داخلی چین متزلزل بوده است. یکی از منابع گفت: «همزمان با تداوم افت قیمت‌های داخلی بنزین، تقاضای شیمیایی نمی‌تواند سطوح بالا را مورد حمایت قرار دهد.» منابع گفتند، ذخایر در شرق به میزان جزئی 1300 تن کاهش یافته و به 32 هزار تن (ex-tank) رسیدند، و در جنوب 700 تن افزایش یافته و در میزان 10400 تن قرار گرفتند.

ایزومر زایلن مخلوط

بعد از اعلام این خبر که پالایشگاه شرق چین و تولیدکنندگان پتروشیمی می‌خواهند در کوتاه‌مدت نرخ تولیدات خود را افزایش داده و همزمان انتظار می‌رود بنزین و پارازایلن بیشتری در بازار جریان پیدا کند، احتمال می‌رود تقاضای وارداتی چین برای ایزومر زایلن مخلوط در این هفته همزمان با کاهش تقاضای اختلاط بنزین، ساکن باشد. 

داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی پارازیلن و زایلن مخلوط در 5 نوامبر به 70.50 دلار در هر تن رسیده که بعد از 8 ژوئن با 66.17 دلار در هر تن، کمترین میزان می‌باشد، و این می‌تواند فاکتور دیگری برای کاهش تقاضای زایلن مخلوط باشد زیرا حاشیه سودهای پارازایلن در محدوده منفی باقی ماندند. 

سطوح پایین ذخایر زایلن مخلوط در شرق چین همچون احتمال آربیتراژ به آمریکا می‌تواند همزمان با فاصله قیمتی فوب کره و سواحل خلیجی آمریکا در میزان بیش از 100 دلار در هر تن در 5 نوامبر، فاکتوری حمایتی برای زایلن مخلوط باشد.

اتانول

قیمت‌های اتانول ارسالی به فیلیپین در 5 نوامبر، از 742.33 دلار در هر متر مکعب در 29 اکتبر، به 818.67 دلار در هر متر مکعب افزایش یافتند.

براساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولیدات اتانول در هفته منتهی به 29 اکتبر در میانگین 1.107 میلیون بشکه در روز قرار گرفته که بیشترین میزان از اوایل دسامبر 2017 می‌باشد، و همزمان ذخایر 204 هزار بشکه افزایش یافته و به 20.129 میلیون بشکه رسیدند.

ارسال نظر