کد خبر : 46436

چین: پالایشگاه‌های داخلی با توجه به تقویت تقاضا نرخ‌های بهره‌برداری نوامبر را تا 83 درصد افزایش دادند

شرکت سینوپک نرخ بهر‌ه‌برداری خود را علیرغم عملیات‌ نگهداری افزایش داد. نرخ‌های بهره‌برداری پالایشگاه‌های مستقل با تکیه بر حاشیه سودهای مناسب تقویت شد. احتمالاً نرخ‌های بهره‌برداری در دسامبر ثابت باشند.

چین: پالایشگاه‌های داخلی با توجه به تقویت تقاضا نرخ‌های بهره‌برداری نوامبر را تا 83 درصد افزایش دادند

پتروتحلیل-داده‌های پلتس نشان داد، همراه با پیش‌بینی‌های بازار، میانگین نرخ بهره‌برداری چهار پالایشگاه دولتی چین در نوامبر از کم‌ترین میزان‌های خود در 5 ماه گذشته (80.6 درصد) در اکتبر، رشدی دو درصدی داشته و به 82.6 درصد رسیدند، درحالی‌که پالایشگاه‌های مستقل نیز نرخ‌های بهره‌برداری خود را همراه با تداوم حاشیه سودهای مناسب افزایش دادند.

براساس داده‌های اداره ملی آمار چین در 15 نوامبر، احتمال می‌رود این امر نرخ پالایش نفت خام کشور را بعد از رشد 0.8 درصدی در مقایسه ماهانه از کم‌ترین میزان‌های خود در 17 ماه گذشته در سپتامبر و رسیدن آن به 13.81 میلیون بشکه در روز در اکتبر، تقویت کند.

داده‌های پلتس نشان داد، چهار شرکت ملی نفت خام کشور چین شامل سینوپک، پتروچاینا، سی‌نووک (شرکت ملی نفت فلات قاره چین) و سینوکم بر خلاف ظرفیت اسمی 9.44 میلیون بشکه در روز خود، در مجموع 7.8 میلیون بشکه در روز نفت خام را در نوامبر پالایش کردند. 

این میزان را می‌توان با بازده کلی برنامه‌ریزی شده 7.67 میلیون بشکه در روز در اکتبر و ظرفیت اسمی 9.52 میلیون بشکه در روز مقایسه کرد.

براساس داده‌های پالایشگاهی، احتمال می‌رود این پالایشگاه‌های دولتی در دسامبر تولیدات خود را تقریباً ثابت نگاه دارند زیرا نیازی نیست تا تولیدات گازوئیل در یک‌سری از مناطق همچنان تقویت شود.

سینوپک جلودار تغییرات نرخ بهره‌برداری

سینوپک اولین پالایشگاه دولتی بود که در نوامبر نرخ بهره‌برداری خود را افزایش داد. این شرکت نرخ بهره‌برداری خود را نسبت به اکتبر 2 درصد افزایش داده و آن را به 84 درصد رساند، و در مجموع در این ماه 4.376 میلیون بشکه در روز نفت خام پالایش کرد. این مجموعه پالایشگاهی علیرغم برنامه‌ریزی عملیات تامین و نگهداری در سه پالایشگاه دیگر خود، نرخ بهره‌برداری خود را افزایش داد. 

در واحد این مجموعه، شرکت پتروشیمی گائوکیاو با ظرفیت 260 هزار بشکه در روز و شرکت پتروشیمی گوانگژو با ظرفیت 264 هزار بشکه در روز به ترتیب در 8 اکتبر و اواخر اکتبر تا دسامبر تعطیل شدند. همچنین واحد پالایشگاهی و شیمیایی فوجیان برنامه دارد تا واحد تقطیر نفت خام خود با ظرفیت 80 هزار بشکه در روز را برای عملیات تامین و نگهداری از اوایل نوامبر تا ژانویه 2022 تعطیل کند.  

اگرچه تحت عملیات‌های سینوپک، تاثیر تعطیلی این واحد توسط دیگر پالایشگاه‌ها جبران شد، زیرا 17 تا از 23 پالایشگاهی که اطلاعاتشان پوشش داده شده، تولیدات خود را در مقیاس ماهانه افزایش داده‌اند. دو پالایشگاه آنگینگ پتروکمیکال و هاینان پتروکمیکال واحدهایی بودند که به ترتیب با افزایش نرخ‌های بهره‌برداری خود تا 14 و 9 درصد بیشترین میزان افزایش نرخ بهره‌برداری را در میان دیگر پالایشگاه‌ها ثبت کردند.

یکی از منابع پالایشگاهی گفت: «کاستی عرضه در بعضی مناطق بعد از تقویت تولید در ماه‌های اکتبر و نوامبر بهبود یافت.» احتمال می‌رود واحد ژنهای پتروکمیکال علیرغم تعلیق صادرات در نوامبر، محموله کوچکی از گازوئیل را در دسامبر صادر کند.

پتروچاینا نرخ‌های بهره‌برداری خود را افزایش داد

پتروچاینا در ماه نوامبر نرخ بهره‌برداری خود را یک درصد افزایش داده و آن را به 77.4 درصد رساند، که این اتفاق برای دومین ماه متوالی رخ داد. این شرکت بزرگ نفتی متعهد شده تا در جهت تامین تقاضای داخلی تولیدات گازوئیل خود را افزایش داده، و پالایشگاه‌های این مجموعه نیز عملیات پالایش و تولیدات گازوئیل خود را بیشتر خواهند کرد. 

از 17 پالایشگاه این مجموعه، 9 تای آن‌ها به میزان 1 تا 8 درصد نرخ‌های بهره‌برداری خود را افزایش داده‌اند، و 4 تای آن‌ها 1 تا 3 درصد تولیدات خود را کاهش داده‌اند. در میان آن‌ها، واحد گوانگژی پتروکمیکال بعد از تعویض کاتالیزور، نرخ بهره‌برداری خود را در حدود 8 درصد افزایش داده و آن را به 83 درصد رسانده است.

اما با افزایش نرخ‌های بهره‌برداری در سراسر کشور، عرضه گازوئیل در داخل به میزان کافی رسیده است. یکی از منابع واحد گوانگژی اشاره داشت، بنابراین صادرات می‌تواند در دسامبر افزایش یابد. 

احتمال می‌رود واحد گوانگژی پتروکمیکال همزمان با بهبود عرضه داخلی، محموله گازوئیلی در ماه آتی صادر کند. آن‌ها در ماه گذشته هیچ صادراتی نداشتند.

داده‌های پلتس در نوامبر همچون اکتبر، 42 واحد پالایشگاه داخلی کشور را پوشش داد. این‌ها شامل 23 پالایشگاه سینوپک، 17 پالایشگاه پتروچاینا، واحد هویژو پتروکمیکال پالایشگاه سی‌نووک و واحد گوانگژو پتروکمیکال پالایشگاه سینوکم می‌شود. 

23 پالایشگاه سینوپک پوشش داده شده در داده‌های پلتس دارای ظرفیت مجموع 5.29 میلیون بشکه در روز بوده، که در مجموع 87 درصد از ظرفیت کل پالایشگاهی این شرکت با تولیدات 6.1 میلیون بشکه در روز را تشکیل می‌دهند. در این میان، براساس داده‌‌های پلتس، پالایشگاه‌های پتروچاینا با ظرفیت کل 3.49 میلیون بشکه در روز، در مجموع 85 درصد از تولیدات کلی این مجموعه پالایشگاهی را با میزان 4.1 میلیون بشکه در روز تشکیل می‌دهند. 

دورنمای پالایشگاه‌های مستقل

در میان پالایشگاه‌های مستقل، میانگین نرخ بهره‌برداری واحد چجیانگ پترولیوم به طور کلی بعد از اختصاص 12 میلیون سهمیه نفت خام به فاز 2 پروژه 400 هزار بشکه در روز خود در 25 اکتبر، بهبود یافت. چهارمین واحد تقطیر نفت خام این مجموعه فعالیت خود را از حدود اواسط نوامبر آغاز کرده، و همزمان میانگین نرخ بهره‌برداری خود را نسبت به ماه گذشته 10 درصد افزایش داده و آن را به 80 درصد رساند. 

علاوه بر این، نرخ‌ بهره‌برداری پالایشگاه‌های کوچک در شرق استان شاندونگ در 26 نوامبر به حدود 68.6 درصد افزایش یافت، درحالی‌که حاشیه سودها در طی ماه مناسب باقی ماندند. براساس داده‌های انرژی داخلی، میزان‌ها در ماه اکتبر در حدود 66.7 درصد بود.

نرخ‌های بهره‌برداری واحد هنگلی پتروکمیکال در شمال شرق چین در حدود میزان 90 درصد در نوامبر، 90 درصد در اکتبر و 91 درصد در سپتامبر ثابت بوده است. پیش از این، این پالایشگاه با نرخ بهره‌برداری 100 درصد فعالیت می‌کرد. 

براساس داده‌های پالایشگاه، نرخ بهره‌برداری نوامبر مجموعه با توجه به عملیات تامین و نگهداری در واحد هیدروکراکینگ با ظرفیت 3.8 میلیون تن در سال کاهش یافت، که به زودی تکمیل خواهد شد و به افزایش نرخ‌ بهره‌برداری تا میزان 100 درصد در دسامبر کمک خواهد کرد.

برنامه عملیات تامین و نگهداری پالایشگاه‌های دولتی

• واحد پتروشیمی شیجیاژوانگ سینوپک در 25 اکتبر عملیات نگهداری خود از 28 اوت را خاتمه داد، و عملیات‌های شرکت در 31 اکتبر به حالت عادی بازگشت.
• پالایشگاه گوانگژو سینوپک واحد تقطیر نفت خامی با ظرفیت 8 میلیون تن در سال را از اواخر اکتبر تا اوایل دسامبر برای عملیات نگهداری تعطیل کرد.
• واحد پتروشیمی گائوکیاو شرکت سینوپک کل پالایشگاه خود را از 8 اکتبر تا اوایل دسامبر برای عملیات نگهداری تعطیل کرد.
شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی فوجیان سینوپک واحد تقطیر نفت خام خود با ظرفیت 4 میلیون تن در سال و تعدادی از واحدهای ثانویه خود را از 10 نوامبر تا 11 ژانویه برای عملیات نگهداری تعطیل کرد. 
• شرکت پتروشیمی گوانگژو سینوکم واحد تقطیر نفت خام 12 میلیون تنی و واحدهای مرتبط با آن را از اوایل دسامبر برای عملیات نگهداری تعطیل خواهد کرد. زمان این تعطیلی 40 تا 50 روز برنامه‌ریزی شده است. 

واحد پتروشیمی هاینان سینوپک برنامه دارد تا کل مجموعه خود را از مارس تا آوریل 2022 برای عملیات نگهداری تعطیل کند.

ارسال نظر