کد خبر : 46425

مهم‌ترین شاخص‌های پتروشیمی آسیا؛

روند بازارهای اولفین و آروماتیک‌ها به طور عمده کاهشی بود/محدودیت‌های لجستیک و افزایش هزینه‌های انرژی بازار پلی‌اتیلن آسیا را تحت فشار گذاشته است

روند بازارهای اولفین و آروماتیک‌ها به طور عمده کاهشی بود/محدودیت‌های لجستیک و افزایش هزینه‌های انرژی بازار پلی‌اتیلن آسیا را تحت فشار گذاشته است

پتروتحلیل-بازارهای پترشیمی آسیا همزمان با نوسان شاخص‌های نفت خام، و توجه بازار به مذاکرات قرارداد‌های مدت‌دار که مذاکرات نقدی را محدود کرده، با روند ضعیفی وارد هفته آغازین با 22 نوامبر شدند.

روند بازارهای اولفین و آروماتیک‌ها به طور عمده کاهشی بوده، و همراه با بازارهای بی‌ثبات صنایع بالادستی، نوسان کرده‌اند. 

اتیلن

تقاضای نقدی با توجه به کاهش نرخ‌‌های بهره‌برداری همزمان با حاشیه سودهای منفی، ضعیف باقی ماند. 

تداوم تراکم بار در بندرهای چین همچنان دسترسی به کشتی‌ها را محدود نگاه داشت. 

شنیده شده که تعدادی از تولیدکنندگان با توجه به سود‌های پایین، کاهش نرخ بهره‌برداری کراکینگ‌های بخار را در نظر گرفته‌اند.

پلی‌اتیلن

محدودیت‌های لجستیک و افزایش هزینه‌های انرژی بازار پلی‌اتیلن آسیا را تحت فشار گذاشته است. 

قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک آسیا با توجه به ضعف تقاضا در 17 نوامبر افت کردند. 

کاهش دسترسی به الکتریسیته در چین، جلوی نرخ بهره‌برداری تبدیل‌کنندگان پلیمر صنایع پایین‌دستی را گرفته، اگرچه سفارشات صادراتی نهایی در سطوح عادی خود باقی ماندند.

پلی‌پروپیلن

قیمت‌های رقابتی پلی‌پروپیلن چینی و پنجره آربیتراژ باز صادراتی دیگر بازارهای پلی‌پروپیلن آسیا را تحت فشار گذاشته، اگرچه صادرات پلی‌پروپیلن چین تا بخشی با توجه به کمبود کانتینرها و افزایش هزینه‌های باربری محدود شده است. 

تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن همزمان با کاهش قیمت‌ها با محدودیت حاشیه سودها دست و پنجه نرم کرده، و این امر موجب شده تعداد از واحدهای پلی‌پروپیلن پایه هیدروژن‌زدایی پروپان در چین، نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش دهند. 

احتمال می‌رود پیشنهادات قیمتی جدید از غرب به جنوب آسیا در 25 نوامبر اعلام شده و انتظار می‌رود این قیمت‌ها از ماه گذشته کمتر باشد.  

تولوئن

خرید تولوئن برای اختلاط بنزین در هفته گذشته در چین تا میزان زیادی افول کرده و انتظار می‌رود از 22 تا 26 نوامبر روند ضعیف خود را ادامه دهد. بگفته منابع چینی، قیمت‌ها و پیشنهاد‌ها 100 تا 150 یوان در هر تن افت کردند. قیمت‌های عرضه (Ex-tank) تحویل فوری در اوایل 22 نوامبر در میزان 6400 تا 6600 یوان در هر تن قرار داشتند. 

قیمت‌های تولوئن آسیا به دلیل کمبود میل خرید از هند بعد از تعطیلات و جشن‌های دیوالی و در جنوب شرق آسیا همزمان با تداوم دیرکرد مذاکرات قراردادهای مدت‌دار، تحت فشار قرار گرفتند. اگرچه، همزمان با تداوم چرخه به ژانویه 2022، حمایت‌هایی از سوی کره‌جنوبی مشاهده شده است. 

تولوئن در اواخر 19 نوامبر همزمان با سیر صعودی نفت خام، نفتا و صنایع پایین‌دستی مربوطه شاهد حمایت بود، اما انتظار می‌رود رویه قیمت‌ها از 22 تا 26 نوامبر ثابت تا کاهشی باشد.

استایرن مونومر

جو بازار استایرن مونومر آسیا همزمان با بی‌ثباتی قیمت‌های صنایع بالادستی نفت خام و زغال‌سنگ و دورنمای نامشخص برای کشتیرانی، پیچیده باقی ماند. 

فرآیند آغاز بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید در چین که انتظار می‌رود در طی دسامبر تا ژانویه کلید بخورد، از نزدیک تحت بررسی قرار دارد. 

احتمال می‌رود حاشیه‌ سودهای تولیدکنندگان غیر یکپارچه همزمان با سیر صعودی صنایع بالادستی و افت قیمت‌های استایرن مونومر و بعد از محاسبه در میزان منفی 79.60 دلار در هر تن در 19 نوامبر، تحت فشار باقی بماند.

ایزومر زایلن مخلوط 

تقاضای داخلی چین به تدریج کاهش یافته و احتمال می‌رود قیمت‌ها در این هفته بیش از پیش آسیب ببینند. تقاضای این محصول چه به عنوان خوراک برای پارازایلن و یا اجزای تشکیل‌دهنده مخلوط بنزین در هفته‌های اخیر راکد شده، و بعد از دریافت سهمیه شرکت چجیانگ در اواخر اکتبر برای واردات 12 میلیون تن نفت خام بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت. 

این سهمیه وارداتی چجیانگ را توانا ساخته تا تولیدات اکثر محصولاتش را افزایش داده، عرضه پارازایلن و بنزین در بازار را بیشتر کرده و قیمت‌ها و حاشیه سودها را تحت فشار قرار داد. 

براساس شنیده‌ها سطوح ذخایر زایلن مخلوط چین در میزان محدود 26500 تن گزارش شده است.

زایلن مخلوط گرید حلال

بگفته یکی از تاجران در هند، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های تولوئن و حلال زایلن مخلوط همراه با قیمت‌های نفت خام و بنزین در این هفته افت کنند، و اضافه کرد: «تقاضای بنزین چین کمتر از انتظار است.»

این روند نزولی همچنین در بازار داخلی هند قابل مشاهده بود، و همزمان قیمت‌های حلال زایلن مخلوط در بندر کندلا با افت از 62 تا 63 روپیه در هر کیلوگرم در هفته گذشته به حدود 59.50 تا 60 روپیه در هر کیلوگرم رسیدند. 

مذاکرات قراردادهای مدت‌دار برای سال 2022 همچنان معاملات در آسیا را همزمان با ضعف تقاضای مواد پایه تحت فشار نگاه داشته است.

بگفته منابع، تقاضا همزمان با انجام بیشتر سفارشات تا پایان سال ضعیف بوده، و مقداری عرضه ژاپنی از طریق کره‌جنوبی به خریداران جنوب شرق آسیایی پیشنهاد شد. بگفته منابع اقتصادی، محموله‌های زایلن مخلوط حلال ژاپنی که در بسته‌بندی‌های 1000 تنی به چین ارسال شده، از نظر اقتصاد باربری بسیار کم به حساب می‌آیند. بگفته یکی از تاجران، در این حالت خریدار ژاپنی به کره رفته تا 2 تا 3 تن دیگر را برای فروش احتمالی به جنوب شرق آسیا آماده کند. 

مونو اتیلن گلیکول

دورنمای مونو اتیلن گلیکول همزمان با افزایش قیمت‌های نفت خام در ورود به زمستان و باقی ماندن تقاضا در شرایط رکود، پیچیده است. 

نرخ‌های بهره‌برداری پلی‌استر صنایع پایین‌دستی به دلیل سیاست‌های کنترلی انرژی چین اندک باقی ماند. 

در جنوب شرق آسیا، مذاکرات مونو اتیلن گلیکول به دلیل محدودیت عرضه نقدی ساکن باقی ماند.

اسید ترفتالیک خالص

بازار اسید ترفتالیک خالص آسیا همزمان با جو کاهشی زنجیره پلی‌استر چین و کاهش حاشیه سودها، مسیر مشخصی را در پیش رو ندارد. 

پیش‌بینی می‌شود بعد از برتری‌های قیمتی در طی دو هفته گذشته، خریداران هندی در انتظار قیمت‌های وارداتی نقدی جدیدی باقی بمانند.

متیل‌ترت بوتیل‌اتر

پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های متیل‌ترت بوتیل‌اتر آسیا همزمان با نمایان شدن میل خریدی برای محموله‌های بارگیری دسامبر و بی‌ثباتی بازارهای انرژی، نوسان داشته باشند. 

قرار است عرضه متیل‌ترت بوتیل‌اتر کره جنوبی همزمان با آغاز به کار واحد جدید هیوندای ایل‌بانک با ظرفیت 200 هزار تن در سال در دائسان تا پایان سال و واحد جدید شرکت‌های لوته کمیکال و جی‌اس انرژی در نیمه اول 2022، افزایش یابد.  

مذاکرات قراردادهای مدت‌دار سالانه در این هفته در جریان بوده، که احتمالاً مذاکرات نقدی را تحت‌الشعاع قرار دهد. براساس شنیده‌ها یکی از خریداران چینی قرارداد سالانه‌ای با میزان 10 دلار در هر تن منعقد کرده است. 

پلیمرهای بازیافتی

احتمال می‌رود تقاضا برای گریدهای پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی کیفیت بالا در این هفته به خصوص از غرب سالم باقی بماند. 

عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی در سراسر آسیا محدود بوده، که این امر یک‌سری از شرکت‌ها را مجبور کرده تا با اضافه‌پرداخت‌هایی محموله‌های خام خود را تضمین کنند. 

از آنجایی که تاجران به دلیل قیمت‌های بالا و نوسان در کیفیت اجناس فعال نبودند، دورنمای این هفته پلی‌اتیلن بازیافتی ثابت بود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر