کد خبر : 46288

شرایط عرضه پتروشیمی آسیا پیچیده تر می شود؛

چالش تجارت های ضعیف همزمان با مشکلات لجستیک در نتیجه هوای آلوده و طوفان آیدا

تقاضای ضعیف صنایع پایین‌دستی موجب کاهش شدید حاشیه سودهای آروماتیک‌ها شده، که می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیر کاهشی بر قیمت‌های نفتا داشته باشد.

چالش تجارت های ضعیف همزمان با مشکلات لجستیک در نتیجه هوای آلوده و طوفان آیدا

پتروتحلیل-احتمال می‌رود شرایط عرضه پتروشیمی آسیا از 6 تا 10 سپتامبر به دلیل تجارت‌های ضعیف همزمان با مشکلات لجستیک در نتیجه هوای آلوده، چالشی باقی بماند. کاهش تولیدات مربوط به توفان در آمریکا، به خصوص در بخش پلیمرها، مسائل عرضه را پیچیده‌تر کرده و موجب محدودیت عرضه محموله‌ها به آسیا شده است.

بنزن

براساس گفته منابع، سرعت تحویل محموله‌ها در بندرهای شرق چین در نتیجه هوای آلوده به طور قابل توجهی کاهش یافته است، و احتمالاً این امر دسترسی‌پذیری عرضه‌های نقدی تحویل فوری در بازار داخلی را از 6 تا 10 سپتامبر کاهش دهد.  

یکی از منابع شرکت سینوپک در روز 6 سپتامبر به پلتس گفت، این مجموعه قیمت‌های بنزن شرق چین خود را 100 یوان در هر تن افزایش داده و آن را به 7750 یوان در هر تن (ex-tank) رسانده است. شرکت سینوپک، بزرگ‌ترین فروشنده بنزن چین، برای بار دوم در ماه جاری قیمت‌های خود را افزایش داده است. 

قیمت‌های بنزن در 2 سپتامبر همزمان با محدودیت عرضه به دلیل کاهش تولیدات تعدادی از شرکت‌ها، 100 یوان در هر تن افزایش یافت و به 7650 یوان در هر تن رسید.

تولوئن

براساس منابع بازار، احتمال می‌رود به دلیل ثبات مواد پایه‌ای بازار، فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای آسیا از 6 تا 10 سپتامبر راکد باقی بماند، درحالی‌که احتمالاً شاهد خرید و حمایت قیمتی عمده از سوی هند پیش از فصل جشنواره‌ها باشیم.

علیرغم تغییراتی در جریان مواد پایه‌ای، قیمت‌های تولوئن در 3 سپتامبر همزمان با سیر صعودی صنایع بالادستی، افزایش قیمت‌های نفت خام و محصولات نفتی، روند افزایشی به خود گرفت.

بگفته معامله‌کنندگان بازار، محموله‌های مدت‌دار جنوب شرق آسیا به سرعت کمی در حال حرکت هستند، اگرچه خریداران ویتنامی همچنان میلی به محموله‌هایمدت‌دار تحویل اکتبر نشان نداده‌اند.

پروپیلن

احتمال می‌رود بازار پروپیلن آسیا در این هفته به دلیل ضعف تقاضای صنایع پایین‌دستی پلی‌پروپیلن و افزایش عرضه نقدی بعد از بهره‌برداری از واحد جدید، در میزان‌های اخیر خود باقی بماند. 

براساس داده‌های قبلی پلتس، بعد از آغاز به کار شرکت هیدروژن زدایی پروپان با ظرفیت 300000 تن در سال، عرضه به شاندونگ افزایش یافت.

مونو اتیلن گلیکول

قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول آسیا با سیر صعودی بازارهای معاملات آتی و ارزش‌های انرژی، تقویت شد، اما احتمال می‌رود در ایام آتی با نگرانی‌هایی بر سر مشکلات لجستیک و ضعف تقاضای صنایع پایین‌دستی مواجه شود. 

میل به خرید و انبار کردن از سوی تاجران به دلیل کاهش سطوح موجودی بندر شرق چین همزمان با دیرکردهای کشتیرانی به دلیل مسائل آلودگی هوا و افزایش قیمت‌های جهانی، روند افزایشی به خود گرفت.

بگفته تاجران، اگرچه تقاضای داخلی چین همزمان با فروش متعادل پلی‌استر پایین‌دستی، تعریفی نداشت.

پلی‌اتیلن

بگفته تاجران، احتمال می‌رود به دنبال محدودیت عرضه بعد از تعطیلی‌های به وجود آمده در آمریکا، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک در این هفته به رویه صعودی خود ادامه دهند.

شنیده شده است که مجموعه شیمیایی اکسان‌موبیل آمریکا که دارای واحدهای پلی‌اتیلن سنگین با ظرفیت 400000 تن در سال، پلی‌اتیلن سبک با ظرفیت 400000 تن در سال و پلی‌اتیلن سبک خطی با ظرفیت 900000 تن در سال می‌باشد، به دلیل توفان اخیر با مشکلاتی مواجه شده است.

پلی‌اتیلن ترفتالات تصفیه شده

بگفته تاجران، از آنجایی‌که محدودیت عرضه پلی‌اتیلن فیلم با ضعف تقاضا خنثی می‌شود، دورنمای پلی‌اتیلن ترفتالات تصفیه شده آسیا همچنان پیچیده است.

نفتا

فعالیت‌های خرید برای چرخه تحویل نیمه دوم اکتبر در این هفته ادامه دارد، اگرچه از آنجایی‌که تعدادی از مصرف‌کنندگان نهایی عجله‌ای برای خرید از چرخه تجاری اخیر ندارند، همچنان نگرانی‌های وجود دارد.

براساس داده‌های یکی از منابع آربیتراژ نفتا، همچنان جو کلی بازار به دلیل تعطیلی پالایشگاه‌ها بعد از توفان آیدا که منجر به محدودیت عرضه در ساحل خلیج آمریکا شده است، صعودی می‌باشد. براساس داده‌های پلتس، شواهد ساختار وارونگی مبادله نشان می‌دهد، قیمت‌های نفتا ژاپن بازه اکتبر تا نوامبر در 3 سپتامبر 7 دلار در هر تن افزایش یافتند. 

براساس همین داده‌ها، تقاضای ضعیف صنایع پایین‌دستی موجب کاهش شدید حاشیه سودهای آروماتیک‌ها شده، که می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیر کاهشی بر قیمت‌های نفتا داشته باشد. براساس داده‌های پلتس، شاخص پارازایلن تایوان و چین (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی+اف) در 3 سپتامبر با 226.96 دلار در هر تن، به کمترین میزان‌های خود رسید؛ آخرین باری که شاخص قیمت از میزان فعلی پایین‌تر بود، 11 ژوئن، با میزان 225.46 دلار در هر تن می‌باشد. بگفته منابع، احتمال می‌رود این رویه نزولی منجر به کاهش نرخ بهره‌برداری واحدهای اسپلیتر شده، و بنابراین تقاضای خوراک نفتا کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

ارسال نظر