کد خبر : 46378

افت شدید قیمت‌های زغال‌سنگ شمال شرق آسیا به دلیل گذاشتن حد قیمتی در چین؛ کاهش مالیات گاز طبیعی مایع​

افت شدید قیمت‌های زغال‌سنگ شمال شرق آسیا به دلیل گذاشتن حد قیمتی در چین؛ کاهش مالیات گاز طبیعی مایع​

پتروتحلیل-اعمال حد قیمتی بر قیمت‌های داخلی زغال‌سنگ چین، و شرایط اقتصادی مطلوب واحدهای تولیدی گاز‌سوز (گاز طبیعی مایع) در برابر واحدهای زغال‌سنگ سوز در سراسر شمال شرق آسیا، قیمت‌های تحویلی در کره‌جنوبی و ژاپن را در این هفته تحت فشار بالایی قرار داد. 

سازمان ملی برنامه‌ریزی اقتصادی چین، در 27 اکتبر بر زغال‌سنگ NAR 5500 کیلوکالری در هر کیلوگرم حد قیمتی 1200 یوان در هر تن (187.60 دلار در هر تن) را قرار داد، و همزمان قیمت‌های دیگر ارزش‌های گرمایی متناسب با این میزان محاسبه خواهد شد. 

این اتفاق افت شدید قیمت‌های زغال‌سنگ در سراسر آسیا – اقیانوسیه را تسریع کرد، درحالی‌که تصمیم دولت کره‌جنوبی برای کاهش مالیات واردات گاز طبیعی مایع – هر چند به میزان کم – می‌تواند جو را تحت تاثیر قرار دهد. 

نگرانی‌ها در مورد تورم همزمان با روند مناسب بازار جهانی کالا، دولت را واداشت تا در 28 اکتبر و به طور موقت تعرفه‌های نفت و گاز را کاهش داده و همزمان مالیات وارداتی گاز طبیعی مایع را از 2 درصد به صفر برساند. 

وزیر مربوطه گفت که این تغییرات در تعرفه بخش انرژی شرکت دولتی گاز کره‌جنوبی Kogas از دسامبر منعکس خواهد شد، و انتظار می‌رود قیمت‌های گاز را در محدوده جایگزینی سوخت از گاز به زغال‌سنگ و بالعکس، افزایش دهد. براساس تعرفه‌های گاز بخش انرژی شرکت Kogas و میانگین ارزیابی‌ها زغال‌سنگ NAR 5800 کیلو کالری در هر کیلوگرم کره‌جنوبی توسط آرگاس، هزینه‌های تولیدی شامل مالیات برای واحد گازسوزی با بهره‌وری 55 درصدی در مقابل هزینه‌های واحد زغال‌سنگ سوزی با بهره‌وری 38 درصدی دارای تخفیفی 15.01 دلاری در هر مگاوات ساعت می‌باشد. 

آرگاس قیمت زغال‌سنگ NAR 5800 کیلوکالری در هر کیلوگرم را 198.05 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) و 169.33 دلار در هر تن (فوب نیوکاسل) ارزیابی کرد، که به ترتیب در مقایسه هفتگی افت 25.69 دلاری و 16.50 دلاری در هر تن را تجربه کردند. 

اخبار مناقصه‌ها و خریدها

بگفته منابع آرگاس، شرکت مستقل تولیدکننده انرژی GS Donghae Electric Power کره برنامه داشت تا مناقصه‌ای سه‌ساله را در 27 اکتبر ببندد، اما از آنجایی که انتظار می‌رود قیمت قبوض خدمات شهری در هفته‌های آتی افت کند، این امر به تعویق افتاد. 

براساس گزارشات، پیشنهادها برای NAR 6080 کیلوکالری در هر کیلوگرم در بازه 139 تا 206 دلار در هر تن قرار داشت، و همزمان محموله‌ 60 هزار تنی NAR 5700 کیلوکالری در هر کیلوگرم با محتوای 1 درصد گوگرد برای تحویل در سه ماهه اول 2022 (فوب نیوکاسل) در میزان 139 دلار در هر تن پیشنهاد شد.

اما براساس گزارش‌ها، شرکت انرژی (دولتی) جنوب شرقی کره (Koen) در این هفته از طریق مذاکرات خصوصی، محموله‌ زغال‌سنگ NAR 5900 با میزان 218 دلار در هر تن (فوب نیوکاسل) برای بارگیری در دسامبر خریداری کرد. یکی از منابع این شرکت به آرگاس گفت که، هدف این خرید نه به خاطر نیاز فوری بلکه بیشتر برای تضمین میزان عرضه، و تضمین ثبات موجودی‌ها در طی ایام اوج مصرف بود. 

احتمال می‌رود این نگرانی‌ها ریشه در پیش‌بینی‌ها از صعود مصرف انرژی همزمان با بازگشت محتمل الگوی آب‌وهوایی لانینا در سراسر شمال شرق آسیا در این زمستان داشته باشد. براساس آخرین پیش‌بینی‌ها در 28 اکتبر، سازمان هواشناسی کره‌جنوبی پیش‌بینی می‌کند که در بازه 8 نوامبر تا 5 دسامبر 40 تا 50 درصد احتمال آن وجود دارد تا در سراسر شبه‌جزیره کره دما به زیر میزان میانگین برسد. سازمان مبادله انرژی کره پیش‌بینی می‌کند که اوج مصرف روزانه و میانگین تقاضای انرژی در مقایسه سالانه در ماه نوامبر به ترتیب 3.7 درصد و 4 درصد افزایش یافته و به 80.3 گیگاوات و 63.4 گیگاوات برسد.

براساس ارزیابی‌های آرگاس از آخرین اطلاعات منتشر شده در رابطه با برنامه‌ریزی‌های عملیات تامین و نگهداری توسط سازمان مبادله انرژی کره، میانگین تولیدات انرژی شرکت دولتی کپکو (زغال‌سنگ سوز) در ماه‌های اکتبر و نوامبر به ترتیب در میزان 21.17 گیگاوات و 26.21 گیگاوات قرار گرفت. با در نظر گرفتن ضریب بار ثابت در مقایسه سالانه، تولیدات واحد زغال سنگ کپکو در اکتبر و نوامبر در میانگین 13.01 گیگاوات و 17.02 گیگاوات قرار گرفته، و نسبت به سال گذشته به ترتیب افتی 4.5 گیگاواتی و 1.77 گیگاوات را ثبت کرده است. 

ریسک لانینا برای انرژی ژاپن

افت قیمت‌های زغال‌سنگ در سراسر آسیا – اقیانوسیه قیمت‌های وارداتی ژاپن را در این هفته تحت فشار قرار داد. 

اما بازار انرژی ژاپن همزمان با احتمال بالای بازگشت الگوی آب‌‌وهوایی لانینا همراه با دسترسی‌پذیری کمتر از انتظار انرژی هسته‌ای با توجه به طولانی شدنتعطیلی راکتور شماره سه 890 مگاواتی شرکت شیکوکو الکتریک، محدود باقی ماند. 

براساس آخرین داده‌ها در 25 اکتبر، سازمان هواشناسی ژاپن پیش‌بینی می‌کند که در بازه نوامبر تا ژانویه 40 درصد احتمال آن وجود دارد تا در مناطق کانتو، چوبو، کانسای، چوگوکو، شیکوکو، کیوشو و اکیناوا دما به زیر میزان نرمال برسد. این مناطق خانه بزرگ‌ترین شهرها و جمعیت‌ها شامل توکیو، اوساکا، کیوتو و ناگویا می‌باشد، که به این معناست که تقاضای گرمایشی می‌تواند با توجه به زمستان سردی غیر معمول، افزایش یابد. 

قیمت‌های عمده‌فروشی انرژی (یک روز جلوتر) در سازمان مبادله انرژی الکتریکی ژاپن در 24 اکتبر با 16.92 ین در هر کیلو وات ساعت (149.60 دلار در هر مگاوات ساعت) به بیشترین میزان خود در 9 ماه گذشته رسید، و از 23 تا 29 اکتبر در میانگین 13.60 ین در هر کیلووات قرار گرفته و در مقایسه هفتگی افتی 13.3 درصدی را ثبت کرد.

افزایش قیمت‌های انرژی و کاهش قیمت‌های نقدی سوخت، در این هفته اقتصاد سوخت را برای واحدهای حرارتی در ژاپن بهبود بخشید، و در طی 22 تا 28 اکتبر میانگین فرضی حاشیه سود واحد زغال‌سنگ سوز با بهره‌وری 44 درصدی تقریباً سه برابر شد و به 4200 ین در هر مگاوات ساعت (36.83 دلار در هر مگاوات ساعت) رسید. 

براساس قیمت‌های آتی گاز باید در طی زمستان در محدوده جایگزینی سوخت (برای استفاده توسط ژنراتورها) باقی بماند، زیرا قیمت‌های رقابتی گاز در دوره اکتبر تا نوامبر اوج می‌گیرد. 

براساس آخرین داده‌های وزارت صنعت و تجارت، افزایش توان جایگزینی سوخت برای ژنراتورها به واسطه ذخایر فراوان گاز طبیعی مایع در ژاپن حمایت می‌شود، که در 15 اکتبر با میزان 2.3 میلیون تن، به بیشترین میزان خود در 5 سال گذشته برای این زمان از سال رسید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر