کد خبر : 46142

صنعت نفت با سرمایه گذاری اندک میراث دولت روحانی

صنعت نفت با سرمایه گذاری اندک میراث دولت روحانی

پتروتحلیل-ایرانیان برای انتخاب رئیس جمهوری که با چالش های توافق هسته ای برای لغو تحریم ها و احیای بخش نفت و گاز کشور - همراه بااقتصاد مریض روبرو خواهد شد، به رای گیری در 18 ژوئن می روند.

هرکسی که پیروز شود، یک صنعت نفت را به ارث می برد که هنوزقوی است اما از سالها سرمایه گذاری اندک رنج می برد.

 براساس آخرین نظرسنجی پلتس، ایران 2.43 میلیون بشکه در روز نفت خام درماه می پمپاژ کرد، این در حالی است که قبل از تحریم 3.83 میلیون بشکه در روز در ماه مه 2018، درست قبل از خروج ایالات متحده ازتوافق هسته ای، پمپاژ می کرد.

زنگنه گفته است مه هدف تولید دولت آینده باید 6.5 میلیون بشکه در روز تا سال 2040 باشد. اما متحدانرئیسی می گویند که در صورت پیروزی، ایران ممکن است به جای توسعه بخش های پالایش و پتروشیمی خود، صادرات نفت خام آسیب پذیر را کاهش دهد.

 ظرفیت پالایشی ایران طبق آخرین بولتن آماری سالانه اوپک حدود 2.2 میلیون بشکه در روز است، اگرچه بسیاری ازواحدها در حال پیر شدن هستند و نیاز به تعمیر و به روزرسانی دارند.

بیشتر تولیدات ایران از نوع خام سنگین عراق است که به طورمستقیم با نفت های عربستان سعودی، روسیه، عمان، کویت، ونزوئلا و مکزیک و غیره رقابت می کند. ایران همچنین روغن، گوگرد یامیعانات بسیار شیرین صادر می کند، که مشابه درجه های تولید شده توسط نروژ ، قطر ، ایالات متحده و استرالیا است.

ارسال نظر