کد خبر : 14354

لزوم فاصله گرفتن صنعت پتروشیمی کشور از خام فروشی

تهران- ایرنا- معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: زنجیره پتروشیمی با وجود توسعه بالادست در بخش های پایین تر به صورت متقارن رشد نکرده و باید در این زنجیره بازنگری شود تا صنعت پتروشیمی ایران از خام فروشی فاصله گرفته و به سوی ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تولید محصولات نهایی حرکت کند.

به گزارش ایرنا، محمدحسن پیوندی اظهار داشت: صنعت پتروشیمی ایران نقش مهمی در اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال دارد و سرمایه گذاری در این صنعت سبب جذب سرمایه های سرگردان و کاهش تورم خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر جدید توسعه خود نیازمند عزم ملی برای رسیدن به هدف های پیش بینی شده است و دراین راستا برای جذب و هدایت سرمایه های جدید برای توسعه پتروشیمی باید با تعامل و همکاری بیشتری به فعالیت پرداخت و بخش خصوصی توانمند ایرانی باید مشارکت بیشتری در سرمایه گذاری ایفا کند.

پیوندی افزود: صنعت پتروشیمی اکنون محور و ستون توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود و با تمام بخش های صنعت در ارتباط است و سرازیر کردن منابع به سوی تولید و جلوگیری از هدرروی منابع ملی می تواند منجر به جهش دوم صنعت پتروشیمی که توسط وزیر نفت مطرح شده شود.

وی تصریح کرد: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی همسو با اجرای اقتصاد مقاومتی است و چون از خام فروشی جلوگیری می کند از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است.

پیوندی اظهار داشت: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی به عنوان یک راهبرد دربرنامه های آینده توسعه صنعت پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته و در این مسیر همکاری بانک ها و سرمایه گذاری های جدید می تواند تحولی بزرگ را در توسعه صنایع تکمیلی در کنار بخش بالادستی به همراه آورد.

وی ادامه داد: توسعه متوازن و تکمیل زنجیره ارزش می تواند درآینده، صنعت پتروشیمی کشورمان را درزمره برترین قدرتهای پتروشیمی جهان قرار دهد.

پیش از این، عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت های توسعه صنعت پتروشیمی در کشورمان، اظهار داشته بود: با عملی شدن طرح های در دست اجرا و رسیدن مجتمع های تولیدی به ظرفیت اسمی، تولید کشور به ۱۸۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت مجتمع های پتروشیمی ۶۰ میلیون تن است، اما تنها ۴۰ میلیون تن محصول تولید می کنند افزود: بنابراین بدون آنکه سرمایه گذاری خاصی صورت بگیرد، می توان حجم تولیدات را تا ۲۰ میلیون تن افزایش داد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: اولویت دوم در یک سال اخیر تکمیل ۱۵ طرح از ۶۲ طرح باقی مانده از برنامه های چهارم و پنجم که پیشرفت بالای ۶۰ درصد دارند، بوده است.

کارشناسان، نرخ پایین خوراک را از عوامل مهم در توسعه نیافتگی صنعت پتروشیمی کشور می دانند.

ارسال نظر